کد خبر: ۱۸۰۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۶ - 2018January 06
متخصصان این رشته به انسان در تمام ابعاد جسمی، روانی، اقتصادی و اجتماعی می‌نگرد و خدمات خود را در زمینه‌های درمانی، حفاظت‌کننده، پیشگیری‌کننده و ارتقا دهنده‌ سلامت به آحاد جامعه ارائه می‌کند.

شفا آنلاین>سلامت>متخصص پزشک خانواده گفت: متخصصان این رشته به انسان در تمام ابعاد جسمی، روانی، اقتصادی و اجتماعی می‌نگرد و خدمات خود را در زمینه‌های درمانی، حفاظت‌کننده، پیشگیری‌کننده و ارتقا دهنده‌ سلامت به آحاد جامعه ارائه می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین،علی‌رضا مصری‌پور مدیر گروه پزشکی خانواده مشهد با اشاره به کاربرد پزشک خانواده گفت: رویکرد رشته تخصصی پزشک خانواده، تربیت پزشکان سلامت‌نگر، جامع‌نگر، جامعه‌نگر، پاسخگو و دارای نگاه جامع به طبّ است.

وی افزود: متخصّص این رشته به انسان در تمام ابعاد اعم از ابعاد جسمی، روانی، معنوی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی می‌نگرد و خدمات خود را در زمینه‌های درمانی، حفاظت‌کننده، پیشگیری‌کننده و ارتقا دهنده‌ سلامت به آحاد جامعه ارائه می‌کند.

مصری‌پور تصریح کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که سطح سلامت فرد و خانواده‌های تحت پوشش پزشک خانواده از سطح سلامت گروه مشابه که تحت پوشش نیستند، به مراتب بالاتر است و خدمات حرفه‌‌ای متخصّصان باعث افزایش کیفیت، اثربخشی خدمات، افزایش رضایت‌مندی آحاد جامعه، کاهش هزینه‌ها و افزایش دستیابی به عدالت اجتماعی می‌شود.

وی اظهار داشت: سال‌های بسیاری است که در دنیا برای تربیت نیرویی با توانمندی‌های متعدّد برنامه‌ریزی و تجربه شده است؛ با تغییرات الگوی جمعیتی که در کشور رخ داده، زمان آن فرا رسیده است که برای پاسخ‌گویی بهتر به نیازهای بهداشتی، درمانی مردم به این سمت گام برداشته شود.

متخصص پزشک خانواده گفت: رشته پزشکی خانواده از رشته‌های تخصّصی بالینی پزشکی است که متخصّصان آن از سطح اول ارائه خدمات، مراقبت‌های سلامت را به صورت جامع به افراد، خانواده و جامعه تحت پوشش ارائه می‌کنند.

وی ادامه داد: این تخصّص، علوم پزشکی را از جنبه‌های مختلف جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی باهم ترکیب می‌کند و دامنه‌ آن در تمامی شرایط، بدون هرگونه تبعیض از نظر سن، جنس، موقعیّت اجتماعی و اقتصادی، نژاد، مذهب، خطر بیماری در هر عضوی از بدن و در کل مسائل مربوط به سلامت افراد و جامعه را با بهره‌گیری از مشاوره با تخصّص‌های دیگر را بررسی می‌کند.

مصری‌پور در پایان گفت: متخصّصان رشته پزشکی خانواده، با آشنایی با ویژگی‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده‌ها و منطقه‌ سکونت آنها در یک رویکرد نیازمحور خدمات خود را در زمینه‌های پیش‌گیری شامل: حفاظت، ایمنی و ارتقای سلامت، تشخیص، درمان، توانبخشی، مدیریت، آموزش و پژوهش به افراد، خانواده و جامعه ارائه می‌دهند.

عباس‌علی پوربافرانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی عنوان کرده بود: بدون تردید اصل طرح پزشک خانواده مناسب است اما در اجرا موفق نبوده است، زیرا متاسفانه زیرساخت های اجرای طرح پزشک خانواده در ایران وجود ندارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: