کد خبر: ۱۷۹۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۰۵ دی ۱۳۹۶ - 2017December 26
کسي که در حالت عادي با آفتاب تماس ندارد، اما گاهي اوقات آفتاب مي‌گيرد اين تماس‌هاي کوتاه‌مدت مقطعي ولي شديد، عامل خطر ملانوم در اوست
شفاآنلاین>سلامت> يکي از پيامد افرادي که در هنگام شنا با آفتاب مواجه مي شوند، ايجاد سرطان سلول‌هاي قاعده‌اي پوست در افراد است.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر عليرضا فيروز، متخصص پوست و مو با بيان اينکه بيش از 80 نوع ويروس مختلف براي زگيل داريم که هر کدام در جاي خاصي از پوست مستقر مي‌شود، افزود: زگيل تناسلي فقط از طريق تماس مستقيم منتقل مي‌شود و احتمال انتقال از تماس غيرمستقيم بسيار ناچيز است.

وي با بيان اينکه براي پيشگيري از انتقال زگيل کف پا، هرکس بهتر است دمپايي مخصوص خود را بپوشد، ادامه داد: بيماري(disease) عفوني ديگري که بيشتر در افرادي که طولاني مدت از آب گرم و جکوزي استفاده مي‌کنند، مشاهده مي‌شود ميکروبي است به نام پسود ومونا که زير لباس شنا ايجاد مي‌شود. در اين محل، جوش‌هاي با سر چرکي قرمز‌رنگ بسيار خارش‌دار ديده مي‌شود. به اين افراد توصيه مي‌شود طولاني‌مدت از آب گرم استفاده نکنند و لباس شناي خيلي تنگ و چسبان نپوشند.

اين متخصص پوست و مو با بيان اينکه دوش گرفتن با آب ساده قبل و بعد از استخر، مهم‌ترين موضوع است، تاکيد کرد: فقط براي کساني که خشکي پوست دارند، استفاده از شوينده ملايم بعد از استخر توصيه مي‌شود. بنابراين مهم اين است که قبل از استفاده از سونا و استخر دوش بگيريم. دوش گرفتن کمک مي‌کند آلودگي در سطح پوست به حداقل برسد.

وي در خصوص چگونگي پيشگيري از پوسته پوسته حالت مو بعد از استخر گفت: بايد مراقب باشند کلاه استخر، کنار نرود. يک ساعت قبل از استخر با استفاده از روغن گياهي مثل روغن بادام يا روغن نارگيل موها را چرب کنند. شامپو بچه هم استفاده و بعد از آن هم پوست سر را با روغن چرب کنند. روغن در حدي باشد که انگشتان را چرب کند و چند ثانيه ماساژ دادن کافي است.

فيروز با تاکيد بر اينکه کلر پوست و مو را خشک مي‌کند، افزود: استفاده از سولفات مس (کات کبود) در ضد عفوني کردن آب استخر بجز تغيير رنگ در برخي رنگ موها، تاثير ديگري ندارد. گاه از سولفات مس، علاوه بر کلر استفاده مي‌کنند. مس در موهاي رنگ روشن که خاکستري هستند رسوب و رنگ مو حالت سبزآبي پيدا مي‌کند.

وي درباره پيامدهاي استخر روباز و شنا همراه با نور آفتاب ادامه داد: اول اين‌که آفتاب سوختگي ايجاد مي‌کند که با قرمزي، تورم، تاول و پوسته پوسته شدن ممکن است آشکار شود. دوم اين که در دراز مدت، آفتاب باعث لک پوستي، پيري، چين و چروک و از بين رفتن شفافيت پوست مي‌شود.

اين متخصص پوست و مو در ادامه تاکيد کرد: مشکل بزرگ ديگر، ايجاد سرطان پوست است. آفتاب در ايجاد سرطان سلول‌هاي قاعده‌اي پوست نقش دارد. نوع ديگري از سرطان پوست که بسيار بدخيم است، ملانوم نام دارد. نور خورشيد در بروز اين سرطان هم نقش دارد. وي ادامه داد: کسي که در حالت عادي با آفتاب تماس ندارد، اما گاهي اوقات آفتاب مي‌گيرد اين تماس‌هاي کوتاه‌مدت مقطعي ولي شديد، عامل خطر ملانوم در اوست. بين نور طبيعي خورشيد و نور سولاريوم فرقي نيست. سازمان بهداشت جهاني چهارسال قبل، سولاريوم را يکي از عوامل خطر سرطان پوست اعلام کرده است.

اين متخصص(Expert) پوست و مو در پايان اظهارداشت: ضدعفوني با ازن بهتر از کلر است و آسيب کمتري به پوست مي‌زند. استفاده از ازن باعث خشکي پوست نمي‌شود. تماس طولاني‌مدت با آب استخر مي‌تواند منجر به خشکي پوست شود. استفاده از ازن روش بهتري براي ضدعفوني کردن آب است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: