کد خبر: ۱۷۷۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 16
متاسفانه به بدنمان به اندازه کافی اهمیت نمی‌دهیم و خود مراقبتی در کشور ما جدی گرفته نمی‌شود
شفاآنلاین>سلامت> فودازی گفت: تاثیر امواج ماهواره‌ای در بروز سرطان مشخص نشده است و برای اظهار نظر در این مورد به بررسی‌های بیشتری نیاز داریم.

به گزارش شفاآنلاین، وی بیان کرد: اکنون هرم سنی جمعیت ما رو به میانسالی می‌رود، بنابراین با افزایش میانگین سندر کشور میزان موارد جدید ابتلا به سرطان نیز بیشتر می‌‌شود. عوامل محیطی نیز در ابتلا به سرطان(Cancer) دخالت دارند.

دبیر انجمن رادیو تراپی آنکولوژی افزود: عوامل مختلفی در بروز سرطان نقش دارند، به طور کلی دو دسته عوامل در ایجاد سرطان دخالت دارند که این دو دسته شامل عوامل محیطی و ژنتیکی می‌‌شوند. عوامل ژنتیکی حداکثر در بروز 30 درصد از سرطان‌ها و عوامل محیطی، در بروز بیش از 70 درصد سرطان‌ها تاثیر دارند.

فودازی تاکید کرد: منظور از عوامل محیطی عواملی است که بشر با دست خودش باعث ایجاد آنها می‌شود که از جمله این عوامل می‌توان به استعمال دخانیات، افزایش وزن و چاقی، مواد آلاینده زیست محیطی و کم تحرکی اشاره کرد، زندگی روزمره ماشینی امروزی نیز در بروز کم‌تحرکی و اضافه وزن و همچنین افزایش ابتلا به بیماری‌هایی(Diseases) مانند دیابت، اختلالات قلبی و عروقی و سرطان نقش دارند.

حدود 70 درصد از سرطان‌ها را می‌توانیم به طور کامل درمان کنیم

وی درباره عواملی که موفقیت در درمان سرطان را با شکست مواجه می‌کند، گفت: متاسفانه به بدنمان به اندازه کافی اهمیت نمی‌دهیم و خود مراقبتی در کشور ما جدی گرفته نمی‌شود. افراد باید با مشاهده علائمی مانند مشکلات گوارشی، وجود توده در سینه، وجود خون در مدفوع، مشکلات ادراری مانند دفع خون در ادرار، سرفه‌های مزمن و طولانی مدت هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند تا اگر دچار بیماری بدخیمی هستند این بیماری در مراحل ابتدایی شناسایی شود.

دبیر انجمن رادیو تراپی آنکولوژی اظهار کرد: اگر بیماری‌های بدخیم در مراحل ابتدایی شناسایی شوند ما بیماریابی خوبی داریم و وقتی بیماریابی خوبی داشته باشیم در نتیجه تشخیص به موقع است و اگر این تشخیص به موقع همراه درمان مناسب باشد منجر به درمان قطعی می‌شود. حدود 70 درصد از سرطان‌ها را می‌توانیم به طور کامل درمان کنیم در صورتیکه به موقع تشخیص داده شوند و درمان مناسب بر روی آنها انجام می شود.

فودازی درباره روش‌های درمان سرطان بیان کرد: شیمی درمانی تنها روش درمان سرطان نیست به طور کلی درمان سرطان یک درمان چند وجهی است، به طوری که حدود 40 درصد از سرطان‌ها با جراحی، 40 درصد با رادیوتراپی (پرتو درمانی) و حدود 20 درصد از سرطان‌ها با شیمی‌درمانی درمان می‌شوند، بنابراین مجموعه‌ای از روش‌های درمانی در بهبود سرطان نقش دارند که اگر این روش‌ها به موقع و درست انجام شود فرد بهبود پیدا می‌کند و می‌تواند به چرخه خانواده و اقتصادی برگردد.

وی تاکید کرد: سرطان از منظر اجتماعی نیز بسیار اهمیت دارد، زیرا بار مالی زیادی را در نظام سلامت کشور و همین طور بر دوش خانواده‌ها وارد می‌کند، هرچه سرطان در مراحل پیشرفته‌تر کشف شود درمان‌هایش، پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر و کم اثر‌تر است بنابراین این عارضه باید در مراحل ابتدایی شناسایی شود تا هم هزینه‌های درمانی کاهش پیدا کند و هم نتایج درمانی بهتر شود.

دبیر انجمن رادیو تراپی آنکولوژی درباره نقش امواج ماهواره ای، موبایل و پارازیت‌ها در بروز سرطان‌ها تصریح کرد: درباره امواج ماهواره، موبایل و پارازیت‌ها تحقیقات زیادی انجام شده اما هنوز نتیجه قطعی آن مشخص نشده است، طبق تحقیقات اگر زن باردار به صورت طولانی مدت در مواجه با امواج پارازیت باشند، احتمال سقط جنین بدون علت و زایمان زودرس در آن افزایش پیدا می‌کند، همچنین این امواج شانس ابتلا به سردردهای عصبی در اشخاص بیشتر می‌کند ولی در مورد سرطان‌زا بودن این امواج نیاز به مطالعات طولانی مدت داریم و هنوز نمی‌توانیم در این مورد اظهار نظر قطعی کنیم.

تاثیر آلودگی هوا در ابتلا به سرطان‌های دستگاه تنفسی

فودازی گفت: آلودگی هوا تاثیر چشمگیری در ابتلا به سرطان به ویژه سرطان‌های دستگاه تنفسی دارد، در ذرات آلاینده موجود در هوا ترکیباتی مانند بنزن و مواد آروماتیک معطر وجود دارد که این مواد شانس ابتلا به انواع سرطان‌ها به ویژه سرطان‌های ریه و خون را بیشتر می‌‌کنند و تاثیر آلودگی هوا در بروز سرطان ثابت شده است به طور کلی استعمال دخانیات مانند سیگار احتمال ابتلا به 25 نوع سرطان را افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: شانس ابتلا به سرطان مثانه در فرد سیگاری حدود چهار برابر شخص غیر سیگاری است، زیرا حدود 2هزار نوع سم در تنباکو وجود دارد که بسیاری از این سموم از طریق ادرار دفع می‌شوند بنابراین تماس مثانه با این سموم سبب ایجاد سرطان می‌شود.

دبیر انجمن رادیو تراپی آنکولوژی یادآور شد: در برخی موارد سرطان بدون درد است، بنابراین وجود درد در قسمت‌های مختلف بدن حتما دلیلی بر ابتلا به سرطان نیست برای مثال توده‌های موجود در سینه اگر دردناک باشند به احتمال زیاد سرطانی نیستند و ما بیشتر نگران توده‌های بدون درد در سینه هستیم،‌ افراد با مشاهده علائمی مانند درد طولانی مدت در ناحیه سر دل (معده)، سیری زودرس، دفع خون در مدفوع کاهش وزن بدون علت، تعریق شبانه، وجود توده در گردن و زیر بغل و خال پوستی‌ای که سایز آن رو به افزایش است و دچار تغییر رنگ و خارش شده است، باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند تا ارزیابی‌های دقیق‌تر بر روی آنها انجام می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: