کد خبر: ۱۷۷۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 13
: طرح تحول سلامت دستاوردهای بزرگی داشته اشت، هدف اصلی این طرح کمک به مردم در بیمارستان ها بود تا وقتی مردم برای درمان به بیمارستان دولتی مراجعه می کنند، مشکلی پیدا نکنند و دچار هزینه های سنگین نشوند
شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: وزارت بهداشت با وجود مشکلات مالی نگذاشته است که مردم در بیمارستان های دولتی دچار مشکل شوند.

به گزارش شفا آنلاین، حسین علی شهریاری افزود: طرح تحول سلامت دستاوردهای بزرگی داشته اشت، هدف اصلی این طرح کمک به مردم در بیمارستان ها بود تا وقتی مردم برای درمان به بیمارستان دولتی مراجعه می کنند، مشکلی پیدا نکنند و دچار هزینه های سنگین نشوند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: همه می دانیم به علل مختلف از جمله تاخیر پرداخت بیمه ها، وزارت بهداشت(Ministry of Health) با مشکلات مالی مواجه شده است اما وزارت بهداشت با وجود مشکلات متعددی که با آن دست به گریبان است، تاکنون اجازه نداده است که مردم در بیمارستان های دولتی دچار مشکل شوند و نباید هم این اتفاق بیفتد.

وی افزود: هدف وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت تحقق پیدا کرده است، دولت و شخص رئیس جمهوری و معاونان او نیز در انتخابات، در مورد دستاوردهای طرح تحول سلامت در دولت یازدهم، صحبت کردند و عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت، از جمله افتخارات دولت تدبیر و امید است.

شهریاری گفت: مجلس هم منابع مالی را برای حمایت از وزارت بهداشت و طرح تحول سلامت تصویب کرد، البته دولت و سازمان برنامه و بودجه چون دچار مشکلات مالی شده، همه این منابع مصوب را تخصیص نداده است، با این حال قطعا طرح تحول سلامت باید ادامه پیدا کند، می دانیم که این طرح مشکلاتی دارد بنابراین باید همه با کمک هم این مشکلات را رفع کنیم.

به گزارش طرح تحول سلامت از اردیبهشت سال 93 در وزارت بهداشت در چهار فاز مختلف اجرا شد. فاز اول این طرح در حوزه درمان بود و مطابق آن فرانشیز پرداختی (سهم) مردم در هزینه بیمارستان ها به 6درصد برای شهرنشینان و 3 درصد برای روستائیان کاهش یافت، هزینه زایمان طبیعی رایگان شد، حدود 24 هزار تخت بیمارستانی ساخته شد و نوسازی در بیمارستان های کشور از جمله در بخش های اورژانس(Emergency) صورت گرفت و 250 کلینیک ویژه برای کاهش هزینه های مردم در خدمات سرپایی پزشکی ایجاد شدند.

علاوه بر آن اورژانس پیش بیمارستانی هم در بخش زمینی و هم بالگرد و خدمات اورژانس هوایی(Air Emergency) تقویت شد و اعلام شد که وزارت بهداشت حدود 85 درصد هزینه درمان ناباروری زوج های نابارور را پرداخت می کند.

همزمان هزینه تجهیزات پزشکی و دارو نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافت و بیمارستان های دولتی متعهد شدند که هیچ بیماری را برای تامین دارو و ملزومات پزشکی به خارج از بیمارستان نفرستند.

فاز دوم این طرح، فاز بهداشتی بود که با اجرای آن بیش از 6هزار خانه بهداشت، پایگاه سلامت و مرکز جامع خدمات سلامت در کشور ایجاد شد و حدود 11میلیون نفر در حاشیه شهرها زیر پوشش خدمات بهداشتی قرار گرفتند. علاوه بر آن واکسن پنجگانه برای نوزادان به سیستم اضافه شد و 6800 پزشک، 5 هزار ماما، 1200 کارشناس سلامت روان، 800 متخصص تغذیه و 15هزار مراقب سلامت (بکارگیری به صورت خرید خدمت) به شبکه بهداشتی کشور اضافه شدند. حدود 7 میلیون دانش آموز از خدمات فلورایدتراپی برای پیشگیری از خرابی دندان برخوردار شدند و به گفته مسئولان وزارت بهداشت برای بیش از 90 درصد مردم ایران پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شد.

فاز سوم طرح تحول سلامت، اصلاح و ویرایش کتاب ارزش های نسبی خدمات سلامت (کتاب تعرفه های پزشکی) بود که در پاییز 93 ابلاغ شد و مطابق آن تعرفه های خدمات پزشکی افزایش یافت، وزارت بهداشت اعلام کرد که با اجرای تعرفه های جدید و هزینه کرد حدود دو هزار میلیارد تومان، بیش از هشت هزار میلیارد تومان پول زیرمیزی که قبلا از مردم گرفته می شد، حذف شد.

فاز چهارم طرح تحول سلامت نیز فاز تحول در آموزش پزشکی بود که با اجرای آن تلاش برای ارتقای کیفیت آموزش پزشکی، ماموریت گرا شدن دانشگاه های علوم پزشکی، گسترش آموزش مجازی در علوم پزشکی، بین المللی شدن دانشگاه های علوم پزشکی و تلاش برای رسیدن به مرجعیت علمی در برخی رشته های علوم پزشکی به مرحله اجرا درآمد.

سازمان های بیمه گر پایه شامل دو سازمان اصلی بیمه سلامت ایرانیان و سازمان تامین اجتماعی از حدود یکسال پیش به دانشگاه های علوم پزشکی بدهی معوقه دارند. میزان بدهی پرداخت نشده این سازمان ها به وزارت بهداشت بین 12 تا 15 هزار میلیارد تومان برآورد می شود. تعویق در پرداخت مطالبات بیمارستان های دولتی موجب تاخیر در پرداخت مطالبات پزشکان، پرستاران و کادر بیمارستان ها، شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی طرف قرارداد مراکز درمانی دولتی شده است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: