کد خبر: ۱۷۷۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 11
آقاجانی: آنچه که رئیس جمهوری و وزیر بهداشت خواسته اند این است که بیماران در بیمارستان ها فقط مطابق تعرفه مصوب پرداخت کنند و هیچ کس برای تامین لوازم مورد نیاز از بیمارستان خارج نشود و همه پرداختی ها در قالب پرونده بیمار و قانون باشد
شفا آنلاین>سلامت>رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تاخیر طولانی حدود یکساله بیمه ها در پرداخت مطالبات بیمارستان های دولتی، مشکلات زیادی ایجاد کرده است اما حمایت رئیس جمهوری و صحبت های امیدبخش اخیر وی، مسئولان وزارت بهداشت و بیمارستان ها را به ادامه این طرح امیدوار کرده است.

به گزارش شفا آنلاین،محمد آقاجانی افزود: بدهی معوقه طولانی بیمه ها، بیمارستان ها را در ارائه خدمت به مردم با مشکلاتی مواجه کرده است اما با صحبت های امید بخش اخیر رئیس جمهوری، مسئولان وزارت بهداشت(Ministry of Health)، دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان های دولتی کاملا به ادامه طرح تحول سلامت امیدوار شده اند.

وی گفت: در جلساتی که در دولت برگزار شده است، دکتر روحانی، تمام قد از طرح تحول سلامت حمایت کرده است و مشکل اساسی آن را در نظام بیمه ای کشور دانسته است. به خصوص با انتقال شورای عالی بیمه و بیمه سلامت(Health insurance) به وزارت بهداشت و تغییراتی که برای هزینه کرد منابع بیمه تامین اجتماعی در دولت تصمیم گیری شده است همه فعالان نظام سلامت امیدوار شده اند که سال 97 سال بهتری برای این حوزه و ادامه طرح تحول سلامت خواهد بود.

معاون درمان وزیر بهداشت در دولت یازدهم گفت: تامین منابع پایدار برای اداره بیمارستان ها یک ضرورت است زیرا هزینه های این مراکز به طور روزمره اتفاق می افتد. متاسفانه نوسان تامین منابع اداره بیمارستان ها را خیلی سخت می کند و ممکن است حتی روی کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان ها تاثیر بگذارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی شهید بهشتی افزود: واقعیت این است که تاخیر پرداخت سازمان های بیمه گر به بیمارستان ها، اداره بیمارستان ها را از هر حیث با مشکل مواجه کرده است.

وی گفت: خوشبختانه دولت، وزارت بهداشت و سازمان های بیمه تمهیداتی را برای این مسئله اتخاذ کرده اند که امیدواریم با قول مساعدی که رئیس جمهوری اخیرا برای حل مشکلات اعتیارات بیمه ها و طرح تحول سلامت داده است، این وعده تا پایان سال محقق شود و در ماه های پایانی سال شاهد این باشیم که بیمارستان ها از زیر فشاری که با آن مواجه هستند، خارج شوند.

آقاجانی ادامه داد: تامین تجهیزات و لوازم پزشکی، دارو و تدارک نیروی انسانی، هزینه های دائمی و جاری بیمارستان هاست. زمانی که در پرداخت مطالبات بیمارستان ها مشکلی اتفاق می افتد مانند الان که شاهد تاخیر خیلی طولانی در پرداخت مطالبات هستیم، زنجیره تامین دارو و تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) با مشکل مواجه می شود، تامین کنندگان و توزیع کنندگان این کالاها اکنون با مشکل مواجه شده اند و این مشکل در بیمارستان ها هم وجود دارد.

وی گفت: در بیمارستان ها، مدیران و روسای بیمارستان ها تلاش کرده اند و تا امروز طرح تحول سلامت را کاملا زنده نگه داشته اند، به این معنی که دارو و لوازم پزشکی بیماران را تامین کرده اند اما ادامه این وضعیت و در صورتی که منابع مورد نیاز به موقع تامین نشود، می تواند به این طرح خدشه وارد کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به پرسش درباره تبعات ادامه مشکلات مالی در بیمارستان ها گفت: همیشه خطر برگشتن به وضعیتی که بیماران از بیمارستان های دولتی به بیمارستان خصوصی هدایت شوند یا از آنان پول های غیر متعارف گرفته شود، وجود دارد به جهت اینکه تا یک رویه پایدار شود باید حداقل یک دهه روی آن اصرار کرد تا به یک فرهنگ تبدیل شود، از شروع طرح تحول سلامت فقط سه سال می گذرد یعنی حداقل باید یک دهه با اصرار برای این طرح تلاش کرد تا به فرهنگ تبدیل شود.

وی افزود: آنچه که رئیس جمهوری و وزیر بهداشت خواسته اند این است که بیماران در بیمارستان ها فقط مطابق تعرفه مصوب پرداخت کنند و هیچ کس برای تامین لوازم مورد نیاز از بیمارستان خارج نشود و همه پرداختی ها در قالب پرونده بیمار و قانون باشد.

آقاجانی ادامه داد: تخلفات از طرح تحول سلامت محدود بوده است و اگر هم موردی باشد مردم می توانند با همان شماره قبلی 190 شکایات خود را مطرح کنند.

وی در پایان گفت: همه با همه وجود تلاش می کنند و اگر این اعتقاد در بیمارستانهای دولتی نبود، مشکلات تامین منابع بایستی آسیب های خیلی جدی تری را وارد می کرد. این اعتقاد و از خودگذشتگی مسئولان دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان های سراسر کشور بوده است که با وجود یکسال تاخیر با تلاش پزشکان و پرستاران طرح تحول سلامت را ادامه داده اند و امیدوارم در ماه های آینده شاهد رفع مشکلات باشیم.ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
استاد دانشگاه علوم پزشکی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
0
0
با سلام
خوشبینی غیر واقعی رییس محترم دانشگاه از آن جهت است که ایشان یکی از طراحان و مجریان و در واقع از مسئولین پاسخگو به وضع موجود باید باشند از آغاز شروع عجولانه طرح ده ها کارشناس عواقب اجرای غیر منطقی طرح مخصوصا از نظر ریخت و پاش های مالی بدون در نظرگیری منابع پایدار و مستمر را به ایشان و سایر مسئولین گوشزد ولی کو گوش شنوا . اکنون هم ایشان با کنار کشیدن و سپردن امورات یه نیروهای کم تجربه حاضر یه اعتراف به اشتباه خود نیستند و همچنان در باغ سبز به همه نشان می دهند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: