کد خبر: ۱۷۷۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 11
داروهای غیر تجویزی و تجویزی می‌توانند به بهبود ما کمک کنند. اما اگر بعضی از این داروها را به شیوه نادرست استفاده کنیم می‌توانند اعتیادآور و خطرناک باشند.
شفا آنلاین>سلامت>سوءمصرف دارو تنها مربوط به داروهای خیابانی نیست. علاوه بر ماریجوآنا داورهای قانونی نیز در آمریکا مورد سوءمصرف قرار می‌گیرند. داروهای غیر تجویزی و تجویزی می‌توانند به بهبود ما کمک کنند. اما اگر بعضی از این داروها را به شیوه نادرست استفاده کنیم می‌توانند اعتیادآور و خطرناک باشند. خانواده خود را سالم نگه‌دارید. می‌توانید با خواندن این مقاله با داروهایی آشنا شوید که عمدتاً مورد سوءمصرف قرار می‌گیرند.


به گزارش شفا آنلاین:باربیتورات‌ها: داروهای آرامش‌بخشی همچون فنوباربیتال (Phenobarbital)، پنتوباربیتال (pentobarbital) و سکوباربیتال (Secobarbital) در زمره باربیتورات ها (Barbiturates) قرار می‌گیرند. این داروها برای اضطراب، مشکلات خواب و بعضی از تشنج‌ها مفید هستند. اگر این داروها را بیش‌ازحد تجویزشده مصرف کنید به این داروها معتاد می‌شوید. دوز بالای این داروها می‌تواند باعث مشکلاتی در تنفس کشیدن شود، مخصوصاً اگر این داروها را به همراه الکل مصرف کنید. اگر نمی‌توانید بدون باربیتورات ها زندگی کنید به دنبال کمک بروید. ترک خودسر این داروها نیز می‌تواند خطرناک باشد.
بنزودیازپین‌ها: آلپرازولام (Alprazolam) و دیازپام (Diazepam) دو نمونه از بنزودیازپین ها (Benzodiazepines) هستند که داروهای آرامش بخشی تلق می‌شوند که می‌توانند به اضطراب، حمله‌های ترس و مشکلات خواب کمک کنند. کارایی این داروها خوب است و سالم‌تر از باربیتورات ها هستند. اما استفاده بیش‌ازحد از آن‌ها می‌تواند منجر به وابستگی فیزیکی و اعتیاد شود. این داروهای تجویزی را نباید با دیگران تقسیم کرد. این داروها را فقط باید افرادی استفاده کنند که پزشک برای آن‌ها تجویز کرده است.
داروهای خواب: اگر دچار مشکل خواب هستید داروهایی همچون زولپیدم (Zolpidem)، اسزوپیکلون (Eszopiclone) و زالپلون (Zaleplon) می‌توانند به شما کمک کنند که استراحت کافی داشته باشید. اما اگر این داروها را برای مدت طولانی‌تر ازآنچه پزشک تجویز کرده است مصرف کنید به این داروها وابسته می‌شوید، به‌طوری‌که به این باور خواهید رسید که برای خوابیدن به این داروها نیاز دارید. اگرچه این داروها به‌مانند بعضی از قرص‌های خواب تاثیر اعتیادآوری آن‌چنانی ندارند، اما پزشک‌ها نگران این هستند که اگر این قرص‌ها به‌صورت تجویزی مصرف نشوند ممکن است بیش‌ازحد مورداستفاده قرار بگیرند.
کدئین و مورفین: داروهای مسکن مخصوصاً داروهای حاوی مواد مخدر در زمره مرسوم‌ترین داروهای تجویزی هستند که مورد سوءمصرف قرار می‌گیرند. این داروها باعث تسکین درد می‌شوند، اما دوز بالای این داروها می‌تواند باعث سرخوشی بالا و عوارض جانبی خطرناک شود. پزشک‌ها معمولاً برای دردهای شدید مورفین و برای دردهای خفیفت تر و سرفه کدئین را تجویز می‌کنند.
اوکسی کونتین و پرکوست:اوکسی کودون (Oxycodone) یک داروی مخدر تسکین بخش است. داروهایی همچون اوکسی کونتین (Oxycontin)، پرکوست (Percocet)، پرکودان (Percodan) و روکسی کودون (Roxicodone) در زمره اوکسی کودون هستند. افرادی که این داروها را به‌صورت دماغی یا تزریقی وارد بدن خود می‌کنند خطر اوردوز را بسیار افزایش می‌دهند. «اوکسی» نام کوچه‌بازاری برای اوکسی کونتین و «پرکس» نام کوچه‌بازاری برای پرکوست است.
ویکودین (Vicodin)، لورتاب (Lortab)، لورست (Lorcet): این داروها حاوی هیدروکودون اپیوئیدی و استامینوفن هستند. اپیوئیدها (مواد مخدر) باعث خواب‌آلودگی و یبوست می‌شوند. مصرف زیاد این داروها می‌تواند باعث مشکلات تنفسی شود. «ویک» و «واتسون-387» نام‌های کوچه‌بازاری برای ویکودین است.
آمفتامین‌ها: آمفتامین‌هایی همچون آدرال (Adderall)، آدرال ایکس آر (Adderal- XR)، دکستروآمفتامین (Dextroamphetamine) و میداسیس (Mydasis) در صورت تجویز برای افراد مبتلابه اختلال کمبود توجه بیش فعالی برای آن‌ها مفید خواهد بود. اما بعضی از افراد از آمفتامین‌ها برای سرخوشی بالا، تقویت انرژی و هوشیاری و پایین نگه‌داشتن وزن خود استفاده می‌کنند. احتمال معتاد شدن به این محرک‌ها نیز زیاد است. مصرف زیاد این داروها می‌تواند باعث افزایش خطرناک دمای بدن، ضربان قلب نامنظم و حتی ایست قلبی شود.
متیل فنیدات: متیل فنیدات (Methylphenidate) یک ماده محرک در داروهای ADHD همچون کونسرتا (Concerta)، دایترانا (Daytrana)، متادیت (Metadate)، متیلین (Methylin) و ریتالین (Ritalin) است. اگر این داروهای حاوی متیل فنیدات را با داروهای ضد احتقاق ترکیب و مصرف کنید خطر فشارخون بالا یا ضربان قلب نامنظم را افزایش می‌دهید.
دکسترومتورفان: این داروهای تجویزی نیستند که تنها باعث مشکل می‌شوند. دکسترومتورفان (Dextromethorphan) یک داروی غیر تجویزی مرسوم برای سرماخوردگی و سرفه است که به پایان دادن سرفه کمک می‌کند. اما مصرف دوز بالای این دارو می‌تواند باعث سرخوشی و توهم شما شود. ازآنجایی‌که شربت سرفه به‌آسانی در هر خانه‌ای یافت می‌شود این دارو در میان نوجوان‌ها مشهور است. مصرف بالای این دارو می‌تواند باعث استفراغ، ضربان سریع قلب و آسیب مغزی (به‌ندرت) نیز شود.
سودوافدرین: سودوافدرین (Pseudoephedrine) یک داروی ضداحتقاق غیر تجویزی برای سرماخوردگی است. درحالی‌که این دارو به تخلیه بینی پر ما در طول سرماخوردگی کمک می‌کند، اما از این دارو به‌عنوان یک ماده در متامفتامین غیرقانونی نیز استفاده می‌شود. اکنون در ایالات‌متحده برای جلوگیری از سوءمصرف متامفتامین قانون‌هایی وضع‌شده‌اند که خرید محصولات سودوافدرین را کنترل می‌کنند. به همین دلیل است که در ایالات‌متحده برای خریدن بعضی از داروهای سرماخوردگی باید فرمی را امضا کنید.
تشخیص یک قرص مشکوک: آیا در خانه خود یا در جیب کت نوجوان خود یک قرص پیداکرده‌اید و می‌خواهید بدانید که چه قرصی است؟ برای تشخیص یک قرص می‌توانید از ابزار شناسایی قرص WebMD (WebMD's Pil- Identificatio- Tool) استفاده کنید. اما ازآنجایی‌که صدها دارو و هزارها قرص و کپسول در بازار و آن‌هم به شکل‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارند، توصیه می‌شود که در صورت یافتن یک قرص مشکوک به یک داروشناس مراجعه کنید تا آن را تشخیص دهد.
سوءمصرف دارو: چه‌کاری باید انجام داد؟
آیا نگران این هستید که یکی از عزیزان شما ممکن است داروهای خود را زیادی مصرف کند؟ بهترین چیز این است که به‌طور مستقیم در مورد مصرف داروهایش از او سوال بپرسید. علاوه بر این، می‌توان نشانه‌های سوءمصرف مواد همچون تغییرات رفتاری را در نظر داشته باشید. بسیاری از کودکان فکر می‌کنند که داروهای مرسوم خانگی و حتی داروهای تجویزی سالم از داروهای خیابانی هستند، چون قانونی هستند. اما همواره این‌گونه نیست و والدین باید در مورد خطرات داروها به فرزندان خود هشدار دهند و مراقب جعبه داروها باشند. به‌طورکلی، سعی کنید از شر داروهایی که به آن‌ها نیاز ندارید خلاص شوید و تنها داروهایی را در خانه داشته باشید که به آن‌ها نیاز دارید.سپید

WebMD

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فاتح
|
United Arab Emirates
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
0
0
خواهش میکنم کمکم کنید چه جوری دل رود موت سرعت را به پسرم بدم پنج سال اش هست بخدا دیوانه کرده
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: