کد خبر: ۱۷۶۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 05
آیا باید از مصرف نمک طبیعی پرهیز کرد یا نمک همچنان از نیازهای ضروری بدن انسان است و اگر در خوردن آن امساک شود باید شاهد امراض دیگر باشیم؟
شفا آنلاین>سلامت>امروزه بخشی از دلیل علمی چرایی توصیه به خوردن "نمک" در ابتدای غذا مشخص شده که در این مطلب به توضیح آن پرداخته‌ایم.

به گزارش شفا آنلاین، آیا باید از مصرف نمک طبیعی پرهیز کرد یا نمک همچنان از نیازهای ضروری بدن انسان است و اگر در خوردن آن امساک شود باید شاهد امراض دیگر باشیم؟

جالب اینکه بدانیم بیشتر مردم اروپا در پی تهیه نمکهای طبیعی هستند و گرانترین نمک(Salt) در آنجا نمک طبیعی است.

بهترین نمک طبیعی متعلق به معادن نمک ایران است و اتفاقاً نمک کانی ایران در سمنان و جهرم به‌سبب دارا بودن لایه‌هایی از آهن و مس نیازهای دیگر بدن ما را هم تأمین می‌کند.

روایات متعددی بر فواید نمک در درمان و حفظ صحت گواهی می‌دهند؛ حضرت رسول(ص) فرمود: یا علی! در اول و آخر طعام، نمک بخور که هر که چنین کند خدای تعالی دفع کند از او هفتاد نوع از انواع بلا را که آسانترین آنها خوره (جذام) باشد و عافیت دهد از جمله بلاها که از جمله آنها باشد دیوانگی، پیسی، درد گلو، دندان و شکم.

امروزه بخشی از دلیل علمی چرایی توصیه به خوردن نمک در ابتدای غذا مشخص شده است؛ آب دهان (بزاق) از چشمه‌هایی به‌نام غدد بزاقی جاری می‌شوند که هرچه با غذا مخلوط شوند، غذا زودتر از گلو پایین می‌رود و زودتر هضم می‌شود لذا ورود نمک به دهان پیش از شروع غذا خوردن، غده‌های اطراف دهان را تحریک می‌کند و به ترشح آنها سرعت می‌بخشد، از این رو، غذا را زودتر هضم و برای فرو بردن حاضر می‌‌کند.

امام باقر(ع) نیز در بیان خواص نمک فرمود: در نمک شفای هفتاد نوع از انواع دردهاست و اگر مردم بدانند که چه منفعتها در نمک است مداوا نکنند خود را مگر با نمک که حق‌تعالی فرمودند وحی شد به موسی(ع) که "امر کن قوم خود را که افتتاح و اختتام کنند به نمک و اگر نکنند به بلایی مبتلا شدند ملامت نکنند غیر از خود را".

درباره چرایی لزوم مصرف نمک در انتهای غذا نیز باید گفت خوردن نمک پس از صرف غذا، غدد بزاقی(Salivary glands) را تحریک می‌کند و باعث زیاد شدن آب دهان می‌شود بنابراین، انسان ناگزیر به فرو بردن یا بیرون کردن آن از دهان می‌شود که در هر دو صورت، چربی یا غذای باقی‌مانده در دهان و بین دندان به‌همراه آب دهان برطرف می‌شود.

در روایت دیگری آمده است که حضرت رسول(ص) را در اثنای نماز عقربی گزید؛ حضرت نعلین بر او زد و او را کشت و فرمود "خدا لعنت کند تو را که نه نیکوکار را می‌گذاری و نه بدکار را مگر آنکه او را آزار می‌رسانی" پس نمک سائیده طلبید و بر موضع عقرب‌گزیده مالید و فرمود "مردم اگر منفعتهای نمک را بدانند محتاج به تریاق فاروق و غیر آن نشوند".

همچنین امام صادق(ع) فرمود: هر که لقمه اول را نمک بپاشد و بخورد رو به توانگری می‌آورد.
برچسب ها: نمک ، غدد بزاقی ، نمک طبیعی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: