کد خبر: ۱۷۶۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 04
در سه، چهار سال اخیر، برخی داروهای شیمی درمانی وارداتی نظیر «هرسپتین» و «اوستین» به لیست داروهای موجود اضافه شدند
شفاآنلاین>سلامت> رئیس انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران گفت: اغلب داروهای وارداتی شیمی‌ درمانی، تحت پوشش بیمه‌ نیستند.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر محمدرضا قوام نصیری با انتقاد از گرانقیمت بودن و بیمه نبودن اغلب داروهای شیمی درمانی وارداتی گفت: اغلب داروهای رایج شیمی درمانی در اروپا، در ایران نیز استفاده می‌شود اما به دلیل گرانقیمت‌بودن، بیمه‌ها حاضر نیستند خیلی از آن‌ها را تحت پوشش خود درآورند و به همین دلیل بیماران(patients) در تهیه این داروها با مشکل مواجه هستند.

وي با اشاره به این که داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی دو نوع هستند، افزود: دسته اول داروها برند خارجی است که وارد کشور می‌شود، دسته دوم نوع ژنریک است که در داخل کشور و توسط برخی کارخانه‌های داروسازی هم ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: در سه، چهار سال اخیر، برخی داروهای شیمی درمانی وارداتی نظیر «هرسپتین» و «اوستین» به لیست داروهای موجود اضافه شدند که نسبت به داروهای قدیمی‌تر بسیار گرانقیمت هستند، اما به دلیل این که تحت پوشش بیمه (Insurance)نیستند، تهیه آن‌ها برای بیماران مشکل است.

رئیس انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران در مورد هزینه داروهای شیمی درمانی وارداتی اظهار کرد: بسته به این که بیمار در چه بازه زمانی مثلا دو، سه یا چهار ماه از داروهای شیمی درمانی استفاده کند، هزینه اش نیز متفاوت خواهد بود. هر دوره شیمی درمانی بین ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان هزینه در پی دارد و در صورتی که بیمار شش دوره از این داروهای وارداتی استفاده کند، هزینه ای بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان باید بپردازد.

قوام نصیری با اشاره به عوارض داروهای شیمی درمانی وارداتی گفت: متاسفانه با وجود اثربخشی مثبتی که دارند، اما دارای عوارض متعددی نظیر خونریزی به علت پارگی عروق نازک تر هستند که اگر این پارگی عروق در ناحیه مغز رخ دهد، حیات بیمار را دچار مخاطره خواهد کرد.

این آنکولوژیست تصریح کرد: با وجود این که مصرف داروهای شیمی درمانی وارداتی عوارض متعددی به همراه دارند، اما ترجیح بر این است که بسته به تشخیص پزشک، بیمار تحت درمان با این داروها قرار گیرد تا سلامت جسمی خود را بازیابد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: