کد خبر: ۱۷۵۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - 2017November 25
موضوع قحطی، وبا و سایر بیماری هایی که مردم مظلوم یمن گرفتار آن هستند، موضوع جدیدی نیست، بیش از چهار ماه است که وبا در این کشور شیوع پیدا کرده است و روز به روز نیز افزایش پیدا می کند
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آنچه از نظر بیماری و کمبود غذا در یمن رخ داده است یک فاجعه انسانی است و سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی برای پایان دادن به این فاجعه انسانی کوتاهی می کنند.

به گزارش شفا آنلاین،سید حسن هاشمی افزود: مردم و دولت ایران برای کمک آماده اند به شرط اینکه راه های کمک رسانی را باز کنند.

وی اظهار کرد: موضوع قحطی، وبا(Cholera) و سایر بیماری هایی که مردم مظلوم یمن گرفتار آن هستند، موضوع جدیدی نیست، بیش از چهار ماه است که وبا در این کشور شیوع پیدا کرده است و روز به روز نیز افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: ما در جمهوری اسلامی ایران، آن زمان که امکان انتقال دارو و ارسال کمک های بهداشتی را داشتیم، این کمک ها را در اختیار مردم یمن قرار می دادیم اما الان راه ها را بسته اند و امکان کمک رسانی وجود ندارد. طبیعی است که در ایران هم مثل خیلی از کشورهای دیگر که انسان های نوعدوست وجود دارند، هم در جامعه پزشکی و هم در غیر از آن، افراد زیادی مشتاق هستند که کمک کنند.

وی اضافه کرد: دولت هم دفاع از این مردم مظلوم و کمک رسانی به آنها را وظیفه خودش می داند. به نظرم سازمان ملل(United Nations) و سازمان های بین المللی در انجام وظیفه انسانی خود در مورد مردم مظلوم یمن کوتاهی می کنند.

وزیر بهداشت گفت: به عنوان یک انسان همه متاسفیم وقتی که رفتار مدعیان حقوق بشر را می بینیم که می خواهند از حقوق بشر و اعلامیه حقوق بشر مراقبت و دفاع کنند، کسانی که برخی کشورهای آزاده را به عدم رعایت این اعلامیه محکوم می کنند اما خودشان در مقابل فاجعه انسانی در یمن سکوت کرده اند.

هاشمی افزود:انسان، واقعا از این شرایط، احساس ناراحتی و غبن می کند. البته از دنیای امروز و قدرتمندان امروز جهان نباید انتظار داشت. آنها خودشان حادثه یمن و مصیبت یمن، عراق و سوریه و حتی قبل از آن در لبنان و افغانستان و قبل از آن جنگ ایران و عراق را ایجاد کردند و واقعا قابل تصور نیست که یک ملت را فقط به علت پول داشتن و قلدری از ابتدایی ترین نیازهای بشری محروم می کنند.

وزیر بهداشت گفت: یمن اکنون در محاصره کامل است، البته بخشی از یمن در اختیار القاعده و بخشی هم در اختیار خود زورمداران هست. فاجعه ای که امروز در یمن رخ داده است با هیچ مبنای انسانی سازگاری ندارد، حداقل اجازه دهند سازمان ملل وارد شود یا حداقل بگذارند آزادی خواهان، نوعدوستان و انسان دوستانی که در کشور خودشان هستند وارد شوند و بیماران را مداوا کنند، غذا برسانند و کمک کنند.

هاشمی خاطرنشان کرد: تاریخ همه چیز را ضبط می کند و هرگز این روزها از حافظه تاریخ فراموش نمی شود. من واقعا متاسفم که نمی توانیم به مردم مظلوم یمن کمک کنیم، جدای از مسئولیت حقوقی که دارم به حکم انسان بودن و به حکم مسلمان بودن، آمادگی هر نوع همکاری را داریم و افتخار می کنیم که بتوانیم به مردم مظلوم یمن کمک کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد که مجامع بین المللی به قدرتمداران و زورمداران و جنایتکاران فشار بیاورند برای اینکه این فاجعه انسانی پایان پیدا کند.

وزیر بهداشت گفت: ما تلاشمان را می کنیم که بتوانیم راهی برای کمک پیدا کنیم. از طریق سازمان بهداشت جهانی مکاتبه شده است و صبحت کرده ایم و با رئیس سازمان بهداشت جهانی در این زمینه صحبت کرده ایم. امیدوارم از طریق وزارت امور خارجه نیز این تلاش ها را ادامه دهیم، به آنچه تاکنون انجام داده ایم بسنده نکنیم و تلاش های بیشتری برای جلوگیری و پایان دادن به فاجعه انسانی که در یمن رخ داده انجام دهیم.

عربستان سعودی از سال 94 با هدف بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت، اقدام به تجاوز نظامی به این کشور کرد.

ائتلاف نظامی به سرکردگی این کشور از 6 نوامبر (15 آبان ماه) تمام مرزهای هوایی، زمینی و دریایی یمن را مسدود کرده و از آن زمان مانع رسیدن کمک‌های بین‌المللی به مردم این کشور شده است.

بنا به اعلام نهادهای بین‌المللی، اکنون نزدیک به 2.5 میلیون یمنی به آب شرب سالم دسترسی ندارند که این موضوع می‌تواند به شیوع گسترده بیماری‌ها منجر شود.

این در شرایطی است که از آوریل (فروردین) امسال تاکنون نزدیک به یک میلیون یمنی به وبا مبتلا شده‌اند و بیش از دو هزار و 200 تن جان خود را به همین سبب از دست داده‌اند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل(یونیسف) دیروز - جمعه - در تازه ترین گزارش خود از وضعیت کودکان یمن اعلام کرد که در سال 2016 حدود 23 هزار نوزاد در این کشور کشته شدند. سازمان ملل ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان را مسئول فاجعه بزرگ و نابسامانی اوضاع انسانی در یمن عنوان کرده است.

بر اساس این گزارش، در سال 2016 چهار هزار و 272 مادر و 23 هزار نوزاد به دلایلی که می شد از آن پیشگیری کرد، کشته شدند.

یونیسف اضافه کرده است که راهبرد جدیدی برای حمایت از مادران و نوزدان یمنی اتخاذ کرده است که بر اساس آن، واحدهای بهداشتی و درمانی برای حمایت و مراقبت از نوزادان بیمار در نظر گرفته خواهد شد تا این کودکان بتوانند به صورت طبیعی رشد کنند.

پیشتر صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد در بیانیه ای اعلام کرده بود: بیش از 400 هزار کودک یمنی به خاطر سوء تغذیه شدید با خطر مرگ مواجه هستند.

در همین حال «دیوید بیسلی» مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی را مسئول فاجعه بزرگ و تشدید درگیری ها در یمن و نابسامانی اوضاع انسانی در این کشور عنوان کرده بود.ایرنا
برچسب ها: وبا ، وزیر بهداشت ، یمن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: