کد خبر: ۱۷۴۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - 2017November 23
بوونزسرطان پوست نیست اما گاهی می تواند به سرطان پوست تبدیل شود. به همین دلیل، درمان معمولا پیشنهاد میشود. بعد از درمان پیگیری لازم است تا از عدم بازگشت بیماری بوون اطمینان حاصل شود.
شفا آنلاین:بیماری بوون در یک یا چندقسمت کوچک از پوست ایجاد میشودر آن پوست قرمز و پوسته پوسته میشود. زمانی اتفاق می افتد که سلولهای غیرطبیعی در لایه خارچی پوست (لایه اپیدرم) در قسمتهای مبتلا شکل می گیرند.

به گزارش شفا آنلاین:بوونزسرطان پوست نیست اما گاهی می تواند به سرطان پوست تبدیل شود. به همین دلیل، درمان معمولا پیشنهاد میشود. بعد از درمان پیگیری لازم است تا از عدم بازگشت بیماری بوون اطمینان حاصل شود.

شناخت پوست :
پوست دو لایه دارد- لایه خارجی (اپیدرم) و لایه میانی (درم). زیر درم لایه ای از چربی و سپس ساختارهای عمیق تر مثل ماهیچه ها و زردپی ها قرار دارد.

اپیدرم از سه لایه اصلی سلولی تشکیل یافته است :
سلولهای پایه ای. لایه تحتانی سلولها در اپیدرم هستند.کراتینوسیتها. این سلولها لایه بالای سلولهای پایه هستند. آنها ماده ای به نام کراتین می سازند که یک ماده سخت موم مانند است. کراتینوسیتها مرتبا تقسیم میشوند و در هر زمان تعداد نشخصی از آنها می میرند. لایه پولک مانند (شاخی) اپیدرم از کراتینوسیتهای مرده ای تشکیل شده است که حاوی کراتین هستند.

ملانوسیتها. این سلولها تقریبا در ته لایه اپیدرم قرار دارند. آنها وقتی در معرض نور قرار می گیرند رنگدانه هایی می سازند که ملون نامیده میشوند. ملون به سلولهای پوست مجاور می رود تا پوست را در برابر اشعه خورشید محافظت نماید. ملانین در افراد بور سبب قهوه ای شدن پوست میشود. افراد سبزه ملانوسیتهای فعال بیشتری دارند.

بیماری بوون چیست ؟
بیماری بوون به نام یک متخصص پوست که اولین بار این بیماری را در سال 1912 توضیح داد نام گذاری شده است. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که سلولهای غیرطبیعی در لایه خارجی پوست (اپیدرم) رشد می کنند.

این سلولهای غیرطبیعی فقط در اپیدرم وجود دارند و به جای دیگری منتشر نمی شوند.این بیماری سرطان پوست نیست اما گاها می تواند به سرطان پوست تبدیل شود. برخی پزشکان آن را پیش سرطان می دانند چون قابلیت تبدیل به سرطان را دارد. همچنین می توان آن را نوعی "کارسینوما در جای خود" دانست. کارسیمونا به معنای سرطان است. به عبارتی، سلولهای غیرطبیعی بیشتر از اپیدرم پیشروی نمی کنند و بنابراین علائمی از حمله سرطان وجود ندارد.برآورد شده است که از هر 100 تکه از بیماری بوون حدودا سه مورد می توانند به سرطان پوست که سرطان سلول سنگفرشی نامیده میشود تبدیل شوند.

علائم بیماری بوون چیست ؟
بیماری بوون یک تکه از پوست است که ظاهری قرمز رنگ و خطوط نامنظم دارد. اغلب به صورت پوسته پوسته به نظر می آید. گاهی تکه های بیماری بوون ممکن است ترک خورده و زخم شده و درنتیجه خونریزی داشته باشد. تکه ها به آرامی بزرگ میشوند. تکه های بیماری بوون می توانند فقط چند میلی متر قطر داشته باشند اما در برخی موارد می تواند به چنیدن سانتی متر هم برسد. گاها، بیماری بوون در مراحل اولیه اش می تواند با دیگر مشکلات پوستی مثل کچلی قارچی، پسوریازیس یا اگزمای دیسکوئید اشتباه گرفته شود. تصویر فوق نمونه ای از یک تکه بیماری بوون در پا را نشان می دهد.

بیماری بوون بیشتر در قسمتهایی ایجاد میشود که در معرض نور قرار دارند. در حدود یک سوم موارد، بر روی پاها زیر زانوها شکل می گیرد. همچنین ممکن است روی گردن یا صورت یا اطراف و یا روی ناخن ها ظاهر شود. ممکن است در کف دستان یا پاها، در اطراف مقعد یا اندامهای تناسلی یافت شود.

به بیماری بوون که در اطراف اندامهای تناسلی ایجاد میشود نامهای مختلفی داده میشود مثلا به بیماری بوون که در آلت مردان ایجاد میشود "اریتروپنی" 'erythroplasia یا " کویورات" Queyrat' گفته میشود.در اغلب افراد تعداد تکه های بیماری بوون فقط یکی است اما از هر 10 نفر یک یا دو نفر می توانند بیش از یک تکه در آن واحد داشته باشند.

اگر تکه های بیماری بوون شروع به زخم شدن و خونریزی کردند یا اگر برجستگی کوچکی شکل گرفت، می تواند علامتی باشد از اینکه شروع به سرطانی شدن کرده است. اگر این اتفاق افتاد هر چه سریعتر به پزشک خود مراجعه نمائید. بیماری بوون در مقعد و اندامهای جنسی بیشتر احتمال تبدیل شدن به سرطان پوست را نسبت به دیگر قسمتهای بدن دارند.

عامل بیماری بوون چیست ؟
یک تکه از بیماری بوون ممکن است بدون دلیل مشخصی به وجود آمده و هر فردی می تواند به آن مبتلا شود. با این وجود، به نظر می رسد چیزهای مختلفی ریسک ابتلا به بیماری بوون را افزایش می دهند که عبارتند از :
قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید.
درمان قبلی با رادیوتراپی- برای مثال برای سرطان.

مهار سیستم ایمنی. اگر سیستم ایمنی شما به هر دلیلی خوب کار نمی کند، این می تواند احتمال ابتلای شما را به بیماری بوون را افزایش دهد. برای مثال، اگر ایدز دارید، اگر تحت درمان سرطان هستید یا اگر پیوند عضو مثل پیوند کلیه داشته و از داروهای مهارکننده سیستم ایمنی برای پیشگیری از پس زدن اندام پیوندی استفاده می کنید. عفونت با ویروس پاپیلوم انسانی (HPV). این میکروب (ویروسی) است که می تواند پوست شما و غشاء های مرطوب (مخاط) را که دور قسمتهای مختلف بدن وجود دارد از جمله دهان، گلو و اندامهای جنسی را تحت تاثیر قرار دهد.

HPV بیش از صد نوع دارد. برخی از انواع HPV می تواند زگیلهای پوستی و وروکاها را ایجاد نماید و برخی دیگر می توانند زگیلهای تناسلی ایجاد کنند اما بسیاری از انواع دیگر نیز اصلا مشکلی ایجاد نمی کنند. برخی از انواع HPV افزایش ابتلا به سرطانهای خاصی از جمله سرطان سرویکس را افزایش می دهند. تصور میشود که HPV همچنین می تواند در ایجاد بیماری بوون تناسلی و بیماری بوونی که دیگر قسمتهای پوست را تحت تاثیر قرار می دهد موثر باشد. HPV از نوع 16، از بقیه بیشتر در این رابطه نقش دارد. با این وجود، هر کسی که بیماری بوون دارد الزاما عفونت HPV ندارد.

جراحت قبلی پوست. اگر قبلا جراحتی در پوست شما ایجاد شده باشد که سبب آسیب یا زخم پوستی دائمی (مزمن) شده باشد می تواند ریسک ابتلا به بیماری بوون را در آن قسمت افزایش دهد.بیماریهای التهابی پوست. به ندرت، در افراد مبتلا به بیماریهای التهابی پوست مثل اگزما ممکن است بیماری بوون ایجاد شود. گفته میشود.در اغلب افراد تعداد تکه های بیماری بوون فقط یکی است اما از هر 10 نفر یک یا دو نفر می توانند بیش از یک تکه در آن واحد داشته باشند.

اگر تکه های بیماری بوون شروع به زخم شدن و خونریزی کردند یا اگر برجستگی کوچکی شکل گرفت، می تواند علامتی باشد از اینکه شروع به سرطانی شدن کرده است. اگر این اتفاق افتاد هر چه سریعتر به پزشک خود مراجعه نمائید. بیماری بوون در مقعد و اندامهای جنسی بیشتر احتمال تبدیل شدن به سرطان پوست را نسبت به دیگر قسمتهای بدن دارند.

پزشک آنلاین
دکتر مریم ملکی [ متخصص پوست و مو ]
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ع خواجوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
0
0
با سلام و تشکر از مقاله مفید شما یک سئوال دارم از شما درواقع باید بگویم حدود دو سال است مبتلا به بوون هستم یکبار هم در بیمارستان پوست رازی تهران بعد از بیوپسی و تشخیص همکارانتان تحت عمل جراحی قرار گرفتم و حدود 6 ماه بیماری ام التیام پیدا کرد حالا دوباره برگشته فعلا" هم تحت درمان هستم و سعی میکنم همیشه محل زخم را ضدعفونی کرده و دارو های پوستی که دکتر داده مصرف کنم . هروقت که از آفتاب دوری میکنم وضع بهتر میشه زخم من در ناحیه کناره های انگشت وسطی دست چپم هست شما با پیشنهاد فریز کردن یا تابانیدن اشعه موافق هستید .؟ راهنمایی بفرمایید. متشکرم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: