کد خبر: ۱۷۴۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 18
با وجود تأثر انسانی از آلام آسیب‌‌دیدگان و حداکثر همدلی با داغ‌دیدگان، انجمن رویکردی منطقی، هدفمند، سازمان‌یافته و هماهنگ با نهادهای دولتی و غیردولتی اثرگذار را در پیش گرفته است
شفاآنلاین>سلامت> رویکرد عمومی انجمن علمی روانپزشکان ایران نسبت به فوریت‌ها (طبیعی یا انسان‌‌ساخته) مبتنی بر شواهد و با کاربرد راهنماهای مداخلاتی معتبر ملی و بین‌المللی، به‌خصوص اسناد سازمان جهانی بهداشت، است. در جریان مداخلات، زمینه اجتماعی-اقتصادی، فرهنگی و سرویس‌های خدمات سلامت موجود در منطقه آسیب‌دیده در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، با وجود تأثر انسانی از آلام آسیب‌‌دیدگان و حداکثر همدلی با داغ‌دیدگان، انجمن رویکردی منطقی، هدفمند، سازمان‌یافته و هماهنگ با نهادهای دولتی و غیردولتی اثرگذار را در پیش گرفته است.

از دو دهه پیش تعدادی از روانپزشکان(Psychiatrists) از طریق همکاری با وزارت بهداشت شروع به پژوهش (زلزله‌های بیرجند قاین و اردبیل)، تدوین برنامه و اجرای پایلوت (زلزله آوج قزوین)، و تدوین برنامه کشوری و اجرای کلان آن (بم، زرند و حوادث متعاقب آن) نمودند.

در زلزله بم برای نخستین‌‌بار پوشش کامل جمعیت آسیب‌دیده در زلزله‌ای با ابعاد بسیار زیاد داده شد. در جریان خدمت‌رسانی به آسیب‌‌دیدگان بم، آموزش و ظرفیت‌سازی کلان که پیش از زلزله بم آغاز شده بود به شکلی بی‌سابقه افزایش یافت و ٤۰٣ روانشناس، روانپزشک و دستیار روانپزشکی آموزش دیدند، به‌طوری که تقریباً در هر استان افراد آموزش‌دیده‌ای حضور داشتند.

در حال حاضر، انجمن علمی روانپزشکان ایران درصدد تهیه راهنماهای بالینی برای اختلالات روانپزشکی است، اما در مورد مداخلات روانی‌اجتماعی در بلایا سال‌هاست که راهنمای مداخلات از سطح بهورز تا سطح پزشکان و مدیران با همکاری روانپزشکان در وزارت بهداشت تولید شده و یک‌بار نیز بازبینی شده است؛

بدیهی است که امکان بازبینی در آینده نیز وجود دارد. مداخلات(Interventions) استاندارد سلامت روانی‌‌اجتماعی در بلایا، خارج از راهنماهای فوق مورد تأیید انجمن نخواهد بود.

صرف داشتن دانش و تجربه بالینی در کلینیک، برای اعزام به منطقه کافی نیست. همکاران عزیزی که مایل به اعزام به منطقه هستند:
١) باید در مورد نیاز به خدمات خود کسب اطمینان کنند،
٢) پیشاپیش خود را از نظر دانش و مهارت برای کار در فیلد آماده کنند، و
٣) برنامه‌ریزی و آمادگی تدارکاتی برای کار در منطقه آسیب‌دیده داشته باشند تا نیازهای مسکن، غذا و گرمایش آنها به آسیب‌‌دیدگان محلی تحمیل نشود.

اقدامات انجمن در جریان زلزله غرب کشور

الف- تماس و هماهنگی با وزارت بهداشت از ساعات اولیه حادثه انجام شد. توصیه وزارت بهداشت این بود که تعداد کافی کارشناس آموزش‌دیده سلامت روان به منطقه اعزام شده است و فعلاً نیازی به اعزام روانپزشکان نیست ولی به‌محض اطلاع از نیازهای جدید اطلاع خواهند داد.

ب- انتشار راهنمای مداخلات در بلایا در شبکه‌های مجازی

پ- برنامه‌ریزی برای یک کارگاه جدید آموزش مداخلات سلامت روانی‌‌اجتماعی در بلایا.
در این کارگاه اولویت با شرکت‌کنندگانی خواهد بود که مایل به اعزام به منطقه باشند. اوایل هفته آینده زمان، مکان و شیوه نام‌نویسی اعلام خواهد شد.

ت- تماس و هماهنگی‌های متعدد با همکاران محترم شاخه کرمانشاه انجمن، معاونت محترم آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و گروه روانپزشکی دانشگاه مذکور برای نیازسنجی در زمینه خدمات سلامت روانی‌‌اجتماعی.

ث- در تاریخ شنبه، ٢٧ آبان ١٣٩٦، جلسه‌ای با مدیرکل محترم دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت جهت برنامه‌ریزی مشترک برای آموزش و در صورت نیاز اعزام نیرو برگزار خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: