کد خبر: ۱۷۳۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 07
با توجه به گسترش جوامع شهری و مراکزی که انتقال انگل در آنها اتفاق میافتد، مانند باشگاههای ورزشی، استخرها، آرایشگاهها و غیره، امروزه شیوع این انگلها افزایش یافته است.

شفا آنلاین:بر روی پوست انسان جانداران میکروسکوپی بسیاری زندگی میکنند که یکی از آنها میتواند انگلهای دمودکس باشد. این انگلها به صورت طبیعی میتوانند بر پوست افراد بالغ وجود داشته باشند، اما زمانی که تراکم آنها افزایش پیدا کند، سبب تشدید مشکلات پوست و مو میشوند. این انگلها <Parasites>از حدود ۲۰ هزار سال قبل بر روی پوست انسان زندگی میکردهاند، اما دانشمندان بیش از یک قرن است که آنها را شناخته اند.

به گزارش شفا آنلاین:با توجه به گسترش جوامع شهری و مراکزی که انتقال انگل در آنها اتفاق میافتد، مانند باشگاههای ورزشی، استخرها، آرایشگاهها و غیره، امروزه شیوع این انگلها افزایش یافته است. در سالهای اخیر با توجه به کشف ارتباط میان دمودکسها و بیماریهای پوست و مو، اطلاع رسانی مردم و روشهای درمانی این انگلها گسترش یافته است.

چرخه زندگی دمودکس ها :
هر دو جنس نر و ماده دارای ناحیه تناسلی هستند و لقاح درونی انجام میشود. جفتگیری در فولیکولها انجام میگیرد و تخم ها که در حدود ۵۰ تا ۶۰ عدد هستند، درون فولیکولها یا غدد سباسه قرار میگیرند. بعد از چند روز لاروهای شش پا از تخمها خارج میشوند و بعد از گذشت یک هفته به دمودکسهای بالغ که هشت پا دارند و میتوانند تولیدمثل انجام دهند، تبدیل میشوند.

مورفولوژی دمودکسها و انواع آنها :
انگلهای دمودکس با چشم قابل مشاهده نیستند و بدنی نیمه شفاف دارند. این جانداران در دسته بندپایان و خانواده عنکبوتیان قرار میگیرند و انواع مختلفی دارند که تاکنون ۶۵ گونه از آنها شناخته شده است. دو گونه از این انگلها در پوست انسان زندگی میکنند که گونه دمودکس فولیکولاروم (folliculorum Demodex) به انگل فولیکول مو و دیگری دمودکس برویس (Demodex brevis) به انگل غدد سباسه (غددچربی) معروف هستند.

این جانداران از چربی پوست تغذیه می کنند ، در نتیجه در سر و صورت و به خصوص پلکها ، گونهها، بینی و قسمتهای مجاور آن و اطراف گوش که چربی بیشتری در آنها تولید میشود، شیوع بالاتری دارند. این انگلهای میکروسکوپی اندازهای حدود ۰٫۴-۰٫۳ دارند. دمودکسهای ماده کوتاهتر و گردتر از دمودکسهای نر هستند.

بیماری زایی :
این جانداران مواد زائدی را که در طول عمر خود در بدنشان تولید میکنند، درون خود نگه داشته و بعد از مرگ آنها را آزاد کرده و تجمع اجساد آنها سبب بسته شدن منافذ پوست میشود. همچنین این انگلها باکتریهای مختلفی را نیز بر سطح یا درون خود حمل میکنند و در گسترش آلودگی نقش دارند. همه این موارد در کنار هم سبب بروز و تشدید بیماریهای مختلفی نظیر عفونتهای پوستی، آکنه، روزاسه، جوش، خارش، روزاسه، ریزش مو، کم پشت و نازک شدن مو، خارش پوست، چین و چروک پوست، پیری زودرس پوست، خشک و خشن شدن پوست، جوش­های سرسیاه، تغییر رنگ پوست صورت، کک و مک، اگزما، درماتوز، تغییر رنگ بر روی صورت و دیگر بیماریهای پوستی و جلدی و بسیاری از مشکلات پوست و مو میشوند.

انتقال :
انگلهای دمودکس قابل انتقال هستند و به راحتی از طریق وسایل شخصی مانند حوله، شانه، برس مو، روبالشی یا از طریق تماس پوستی مانند بوسیدن از یک فرد به فرد دیگر منتقل میشوند. البته اماکن عمومی و از همه مهمتر سالنهای زیبایی و آرایشگاهها نیز از جمله مهمترین مناطق برای انتقال انگلهای دمودکس هستند.

تشخیص :
تحقیقات نشان داده است که بیشتر افراذی که پوست چرب دارند و با مشکلاتی نظیر جوش، آکنه، خارش، ریزش مو، قرمزی و روزاسه درگیر هستند، دارای تراکم بالای این انگلها میباشند. بر اساس شیوه زندگی، شواهد ظاهری و همچنین بررسی میکروسکوپی فرد، میتوان تراکم بالای این انگلها را تشخیص داد.

پزشک آنلاین

دکتر مریم ملکی [ متخصص پوست و مو ]
برچسب ها: انگل ، دمودکس ، استخر ، آرایشگاه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: