کد خبر: ۱۷۲۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 06
استفاده از تنبیه، در مقابل استفاده از پاداش، یک روش کاملا ناکارآمد برای والدین، در تربیت درست فرزندانشان است.
 شفا آنلاین:    والدین در تربیت فرزندان خود نیازمند فنونی هستند که بتوانند به کمک آنها به‌طرز مناسبی شیوه‌های عادتی کودکان را تغییر دهند. اما همانطور که می‌دانیم تاثیر شیوه‌های مختلف یکسان نیست.

 استفاده از تنبیه، در مقابل استفاده از پاداش، یک روش کاملا ناکارآمد برای والدین، در تربیت درست فرزندانشان است. شواهد برای این نتیجه‌گیری بسیار فراوان‌اند. آثار ناخوشایند تنبیه همانند یک سایه شوم در سراسر زندگی کودک می‌تواند اثرات منفی بر جای بگذارد. همه ما بارها مواردی را، شاهد بوده‌ایم که در آنها والدین فرزند خود را تنبیه کرده‌اند، تا تغییری مثبت در رفتار کودک ایجاد کنند، اما نتایج کاملا برعکس شده است. مادرانی که کودک خود را برای پرخاشگری تنبیه کرده‌اند، کودک پرخاشگرتری داشته‌اند یا مثلا مادرانی که کودک خود را برای تخلیه نابجای ادرار یا مدفوع تنبیه بدنی کرده‌اند احتمال ابتلای فرزندشان به مشکلات دفعی بیشتر شده و بسیاری از موارد دیگر. شاید تنبیه در کوتاه‌مدت بتواند نتایج مطلوب را در جهت تغییر رفتار ایجاد کند اما بدون شک تنبیه به عنوان تدبیری برای حذف نوع رفتاری که به آن منظور بکار می‌رود در، درازمدت بی‌تاثیر است. اما از آنجا که عمل تنبیه برای شخص تنبیه کننده تقویت کننده است، مثلا مادری که به‌شدت از رفتاری در کودکش ناراحت است در آن لحظه با اعمال تنبیه بدنی خشم خود را تخلیه می‌کند تا آرامتر شود و شاید همین عامل علت تکرار رفتار تنبیه توسط والدین باشد. بنا به دلایلی که، در ادامه می خوانید علل رد تنبیه را متوجه خواهید شد.
تنبیه آثار جانبی هیجانی نامطلوب به بار می‌آورد، کودکی که تنبیه می‌شود هیجان ترس را تجربه می‌کند و ممکن است این ترس را به تمام محرک‌ها و شرایطی که تنبیه در آن صورت گرفته تعمیم دهد و لذا زمینه ترس‌های آتی در او شکل بگیرد.
تنبیه صرفا به کودک نشان می‌دهد که چه کار نکند، نه اینکه چه کار بکند، یعنی در قیاس با تقویت تنبیه عملا هیچ اطلاعاتی را مبنی بر شیوه درست رفتار به کودک نمی‌دهد.
تنبیه کردن کودک صدمه زدن به دیگران را برایش توجیه می‌کند، کودک با تنبیه کردن می‌آموزد که در برخی مواقع صدمه زدن به دیگران جایز است.
کودکی که تنبیه بدنی می‌شود پرخاشگری نسبت به شخص تنبیه کننده و دیگران، و رفتارهای منفی را یاد می‌گیرد که این مساله خود می‌تواند مشکلات دیگری را در پی داشته باشد.
کودک با قرار گرفتن در موقعیتی که بتواند در آن رفتار، قبلا تنبیه شده، را انجام دهد، بدون اینکه برای آن تنبیه شود، ممکن است وادار به انجام آن رفتار شود. بنابراین در غیاب پدر و مادر یا هر شخص تنبیه کننده، ممکن است کودکان فحش بدهند، به بچه‌های کوچکتر آسیب بزنند، با بزرگترها بی‌ادبانه رفتار کنند و...
تنبیه اغلب یک پاسخ نامطلوب را جایگزین پاسخ نامطلوب دیگری می‌کند. برای نمونه کودکی که به دلیل ریخت و پاش وسایلش تنبیه بدنی شده ممکن است یک بچه گریه‌کن از آب در آید.
تنبیه بدنی می‌تواند به کودک آسیب جسمانی وارد کند.
تجربه تنبیه چه به صورت بدنی چه به صورت بروز رفتارهای خشونت‌آمیز دیگری نظیر توهین و تمسخر و بدگویی به کودک باشد منجر به آسیب‌های جدی در شخصیت کودک می‌شود، کودکی که توسط والدینش تنبیه شده خودپنداره ضعیف، اعتماد بنفس و عزت نفس پایین، کینه‌توزی، خصومت و لجبازی کردن را در خود رشد می‌دهد.سپید

سمیرا شیرمحمدی
دکتری تخصصی روانشناسی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: