کد خبر: ۱۷۲۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 01
پرونده الکترونیک سلامت بسیار فراتر از سامانه هایی است که تاکنون ایجاد شده و تمام اطلاعات ایرانیان از بدو تولد تا مرگ باید در این پرونده ثبت شود
شفا آنلاین>سلامت>معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تکمیل پرونده الکترونیک سلامت را از اولویتهای بخش بهداشت برشمرد و گفت: تاکنون اطلاعات 60 میلیون شهروند در پرونده الکترونیک سلامت ثبت شده و در آینده تمام سامانه های موجود، تحت پرونده الکترونیک سلامت قرار می گیرند.

به گزارش شفا آنلاین، علیرضا رئیسی با حضور در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها اظهار کرد: پرونده الکترونیک سلامت بسیار فراتر از سامانه هایی است که تاکنون ایجاد شده و تمام اطلاعات ایرانیان از بدو تولد تا مرگ باید در این پرونده ثبت شود.

وی گفت: پرونده الکترونیک سلامت با سطوح دسترسی مشخص در اختیار تمام مراکز بهداشتی، درمانی، پاراکلینیک، آزمایشگاه ها، رادیولوژی(Radiology) ها و حتی بخش های خصوصی بهداشتی و درمانی قرار می گیرد.

رئیسی افزود: البته اطلاعات سلامت هر فرد محفوظ خواهد بود و پس از سیاستگذاری های لازم، اطلاعات افراد در یک سطح بندی خاص در اختیار این مراکز قرار می گیرد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه برای اجرای تمام طرح ها یک برنامه زمانبندی مشخص در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: اکنون چند سامانه در کشور طراحی شده که اطلاعات در آن ثبت می شود، این سامانه ها تحت پرونده الکترونیک سلامت قرار خواهند گرفت و به همه بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی مرتبط خواهد شد.

وی درباره اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع(Referral system) نیز توضیح داد: این برنامه یکی از اولویت های حوزه بهداشت خواهد بود و تمام اجزای آن بررسی شده و در فاز نخست به صورت پایلوت در 15 استان تا پایان امسال اجرا خواهد شد.

به گفته رئیسی، تمام پزشکانی که در برنامه پزشک خانواده فعالیت می کنند باید دوره آموزش 6 ماهه را گذرانده باشند زیرا در کوریکولوم پزشکی عمومی، این آموزش ها گنجانده شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: برنامه آموزش و تربیت متخصصان پزشکی خانواده نیز در حال انجام است زیرا این پزشکان در اجرایی شدن هرچه بهتر این برنامه نقش ویژه ای دارند.

رئیسی با بیان اینکه فاز یک برنامه پزشک خانواده(family doctor) و نظام ارجاع تا پایان سال 97 اجرایی می شود، گفت: طبق پیش بینی ها بیش از نیمی از کشور تحت پوشش خواهند رفت.

رئیسی افزود: بین سال های 98 تا 1400 نیز با کامل شدن پرونده الکترونیک سلامت، برنامه نظام ارجاع و پزشک خانواده در شهرهای زیر 20 هزار، زیر 50 هزار و زیر 100 و 200 هزار نفر اجرایی می شود.

وی تصریح کرد: فاز نهایی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع مبتنی بر اجرایی شدن آن در کلانشهرهاست.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: