کد خبر: ۱۷۲۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 02
بیماری‌های ریوی شایع‌ترین علت زمینه‌ای هستند، اما آنها همچنین می‌توانند با بیماری‌های قلبی، کبدی و اختلالات گوارشی، یا برخی عفونت‌ها ایجاد شوند
  شفا آنلاین:      آیا می‌دانستید که درد پا، تورم، اسپاسم پا و حتی برخی تغییر شکل انگشتان پا در حقیقت نشانه‌ای هستند از زنگ خطر یک بیماری در بدن ما؟ در شماره گذشته به بعضی از این موارد اشاره شد. در ادامه، به دیگر شرایط خواهیم پرداخت.

انگشتان پای چماقی
در انگشتان پای چماقی شکل، فرم طبیعی انگشتان (و اغلب انگشتان) تغییر می‌کند. ناخن‌ها گرد رو به سمت بالا و رو به پایین منحنی هستند. بیماری‌های ریوی شایع‌ترین علت زمینه‌ای هستند، اما آنها همچنین می‌توانند با بیماری‌های قلبی، کبدی و اختلالات گوارشی، یا برخی عفونت‌ها ایجاد شوند. گاهی اوقات، این حالت در خانواده‌های بدون هر گونه بیماری زمینه‌ای نیز به وجود می‌آید.
تورم پا
این حالت معمولا یک شرایط موقتی ناشی از ایستادن بیش از حد طولانی یا یک پرواز طولانی‌مدت است. احتمال تورم پا به خصوص اگر شما حامله باشید، بیشتر است. در مقابل، پایی که متورم باقی بماند، می‌تواند نشانه ای از یک بیماری جدی پزشکی باشد که ممکن است به‌علت گردش خون ضعیف، یک مشکل در سیستم لنفاوی، یا لخته خون ایجاد شده باشد. اختلال کلیه یا کم‌کاری غده تیروئید نیز می‌تواند باعث ایجاد تورم شود. اگر شما تورم مداوم پای خود را دارید، به پزشک مراجعه کنید.
سوزش پا
احساس سوزش در پای مبتلایان به دیابت با آسیب عصب محیطی، وضعیتی شایع است. همچنین سوزش پا می‌تواند از کمبود ویتامین B، پای ورزشکاران، بیماری مزمن کلیه، گردش خون ضعیف در پاها و بیماری شریانهای محیطی یا کمکاری تیروئید نیز ایجاد شود.
زخم هایی که التیام نمی‌یابند
زخم پایی که بهبود نمی‌یابد یک علامت هشدار دهنده عمده برای دیابت است. دیابت می‌تواند احساس در پاها، گردش خون و بهبود زخم‌های عادی را مختل کند، بنابراین حتی یک تاول می‌تواند یک زخم عمیق را ایجاد کند. کسانی که دچار زخم شده‌اند همچنین مستعد ابتلا به عفونت هستند. بنابراین بیماران دیابتی باید پاهای خود را شسته و خشک کنند و آنها را برای وجود زخم هر روز بررسی نمایند. بهبودی زخم به آهستگی می‌تواند بیانگر گردش خون ضعیف ناشی از شرایطی مانند بیماری عروق محیطی باشد.
درد در انگشت شست پا
نقرس یک علت مشهور درد ناگهانی در مفصل انگشت شست پاست، که با قرمزی و تورم همراه است (دیده می‌شود). آرتروز علت دیگری است که موجب درد و تورم می‌شود. اگر مفصل سفت و سخت شود، ممکن است شست قادر به خم شدن نباشد که این مورد یک عارضه آرتریتی است. در این عارضه یک زائده استخوانی ایجاد می‌شود. در نهایت، پای چمنی دردی است که در ورزشکاران، به خصوص کسانی که روی سطوح سخت بازی می کنند، ظاهر می‌شود. پای چمنی به دنبال آسیب دیدن رباط‌های اطراف مفصل ایجاد می‌شود.
درد در انگشتان پای کوچک‌تر
اگر شما در حال راه رفتن احساس می‌کنید که روی سنگ مرمر راه می روید، یا اگر درد سوختگی در پا به انگشتان پا منتشر شود، ممکن است مبتلا به نوروم مورتون یا ضخیم شدن بافت اطراف اعصاب باشید که معمولا بین انگشتان سوم و چهارم پا است. این حالت هشت تا ۱۰ برابر در زنان نسبت به مردان بیشتر است. این بیماری توسط آسیب یا فشار بیش از حد روی انگشتان پا ایجاد می‌شود.سپید

محمدحسین نجفی
متخصص قلب و عروق


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: