کد خبر: ۱۷۲۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 30
در این جراحی نادر، رحم از بدن مادر خارج شده و پس از انجام جراحی بر روی جنین دوباره به بدن مادر بازمی‌گردد
شفا آنلاین>سلامت>گروهی از جراحان آمریکایی در یک جراحی نادر رحم زن باردار را برای درمان عارضه مهره شکاف جنین، از بدن مادر خارج کردند.

به گزارش شفا آنلاین، مهره‌ شکاف، نقص مادرزادی لوله عصبی نخاع و بیرون‌زدگی نخاع از حفره باز  در ستون فقرات(spinal cord) است. این نقص مادرزادی لوله عصبی با درجات کاملا متفاوت شکل می‌گیرد و در بیشتر موارد نوزاد را فلج می‌کند.

زمان ایجاد این نقص در جنین بین روزهای ۲۲ تا ۲۸ بارداری است، یعنی زمانی که لوله حامل عصب نخاع در جنین شکل می‌گیرد. عارضه مهره شکاف می‌تواند منجر به بی‌اختیاری ادرار و مدفوع شود و حدود ۳۰ درصد از این نوزادان به عقب‌ماندگی ذهنی مبتلا می‌شوند.

در این جراحی نادر، رحم از بدن مادر خارج شده و پس از انجام جراحی بر روی جنین دوباره به بدن مادر بازمی‌گردد.

نرخ ابتلا به بیماری مهره شکاف معمولا ۲۴ نوزاد در هر ۱۰۰ هزار تولد است. البته آمار جهانی این بیماری هنوز محاسبه نشده است.

اولین عمل جراحی درمان مهره شکاف در دوران بارداری(Pregnancy) در سال ۱۹۹۰ انجام شد. اما این عمل جراحی همواره خطر زایمان زودرس را به علت برش جدار رحم برای دسترسی به جنین به همراه دارد.

دکتر مایکل بلفورد - متخصص جراحی نوزادان از کالج پزشکی هیوستون، مبتکر روش جراحی جدید است. در این روش با خارج کردن رحم از بدن مادر و دسترسی آسان به نوزاد می‌توان شکاف بین مهره را درمان کرد و اعصاب موجود در حفره را به کانال نخاعی برگشت داد.

در طول عمل جراحی ابتدا رحم از محل برش خارج شده و پس از تخلیه آب دسترسی به جنین آسان می‌شود، در این روش رحم همچنان به بدن مادر متصل است و پس از تخلیه آب از طریق یک لامپ مخصوص، نور مناسب برای جراحی از طریق حفره‌های ریز بدون برش آماده می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: