کد خبر: ۱۷۱۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 21
تالاسمی از یک واژه یونانی مرکب از 2 کلمه ' تالاس' به معنی دریا و 'امی' به معنی خون گرفته شده است و در فارسی 'کم خونی' نیز گفته می شود
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران با اشاره به اینکه سالانه از حدود 800 هزار زوج آزمایش اولیه تالاسمی انجام می شود، گفت: با این اقدام سالانه بیش از 3 هزار ناقل تالاسمی شناسایی می شوند که باید مورد درمان قرار گیرند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر حسن ابوالقاسمی روز شنبه در اولین سمینار کشوری پزشکان درمانگر تالاسمی در سالن همایش رازی تعداد درمانگاه های تالاسمی در کشور را 250 درمانگاه اعلام کرد و افزود: برای تهیه هر کیسه خون 120 دلار برای بیماران هزینه می شود.

وی ادامه داد: آموزش و به روز رسانی و ارائه خدمات بهتر به بیماران در دستور کار وزارت بهداشت(Ministry of Health) قرار گرفته و در آینده شاهد اتفاقات خوشایند در این زمینه خواهیم بود.

ابوالقاسمی با اشاره به اینکه بیماری های ژنتیک(Genetics) و مزمن زیادی در کشور وجود دارد، گفت: یکی از علت های اصلی این موضوع ازدواج فامیلی است.

وی بر آگاه کردن بیماران تالاسمی تاکید کرد و گفت: با بهره گیری از توان پزشکان عمومی درصدد ارائه خدمات مناسب به این بیماران هستیم.تربیت پزشکان متخصص هزینه درمان این بیماران را گران می کند و برای ارزان شدن خدمات باید از توان پزشکان عمومی استفاده کرد.

**سالانه 200 میلیون دلار صرف بیماران تالاسمی می شود.
وی هزینه هر بیمار تالاسمی در سال را نزدیک به 9 هزار دلار اعلام کرد و گفت: در مجموع درسال 200 میلیون دلار صرف این بیماران می شود.این رقم بالایی است که بر دوش خانواده ها و نظام سلامت است .

تالاسمی(Thalassemia) از یک واژه یونانی مرکب از 2 کلمه ' تالاس' به معنی دریا و 'امی' به معنی خون گرفته شده است و در فارسی 'کم خونی' نیز گفته می شود.تالاسمی یک بیماری مادرزادی هموگلوبین است که در آن، هموگلوبین سالم به اندازه کافی در بدن ساخته نمی شود و به دلیل شکسته شدن مرتب گلبول های قرمز خون، فرد دچار کم خونی می شود.

طبق آمار موجود، اکنون حدود 20 هزار بیمار تالاسمی تحت درمان در کشور شناخته اند،تالاسمی به 2 دسته 'مینور' (خفیف) و 'ماژور' (شدید) تقسیم می شود.

تنها درمان بیماران تالاسمی ماژور، تزریق خون های مکرر است اما با دریافت مکرر خون، سطح آهن در این بیماران بالا رفته و موجب آسیب رسیدن به قلب، کبد و کلیه ها می شود.بنابراین برای دفع آهن اضافی و برای جلوگیری از آسیب به ارگان های حیاتی باید از داروهای ' آهن زدا ' استفاده کرد.

اولین سمینار کشوری آموزش پزشکان درمانگر تالاسمی از امروز ( 28 مهر ماه ) در سالن همایش رازی آغاز شده و تا اول آبان ماه ادامه می یابد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: