کد خبر: ۱۷۰۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 16
تاکنون در اغلب دوقلوهای یکسان که تک‌جفتی بودند، ما برای زایمان با مشکل مواجه می‌شدیم و متأسفانه یکی از آن‌ها را از دست می‌دادیم
شفاآنلاین>سلامت> بیمارستان امام خمینی (ره) تهران با همکاری بنیاد برکت، وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نخستین دستگاه لیزر جداسازی جفت در دوقلوهای همسان را راه‌اندازی کرد.

به گزارش شفاآنلاین، صدیقه حنطوش‌زاده - رئیس گروه زنان بیمارستان امام خمینی(ره) - در حاشیه‌ اولین جراحی جداسازی دوقلوهای تک‌جفتی در ایران گفت: تاکنون در اغلب دوقلوهای یکسان که تک‌جفتی بودند، ما برای زایمان با مشکل مواجه می‌شدیم و متأسفانه یکی از آن‌ها را از دست می‌دادیم.

وی افزود: این دستگاه(Device) لیزر که برای نخستین بار در ایران به‌ کار گرفته می‌شود، کمک می‌کند تا جفت یکسان دو نوزاد به شکل دو جفت مجزا تفکیک شود.

حنطوش‌زاده در ادامه گفت: این کار پیش از این فقط در مراکز خاصی از اروپا و آمریکا انجام می‌شد. وقتی ما بتوانیم عروق خون‌رسانی مشترک دوقلوها را از هم جدا و مسیر تغذیه‌ آن دو را از هم تفکیک کنیم، احتمال مرگ و میر دوقلوهای تک‌جفتی تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.  روش کار لیزر جداسازی جفت به این شکل است که از طریق این دستگاه پزشکان در اسکوپ‌های کوچک میلی‌متری وارد رحم مادر می‌شوند و نارسایی‌های عروقی دوقلوها را تشخیص می‌دهند و پس از بررسی مشکل، آن را از طریق لیزر برطرف می‌کنند.

بر اساس گزارش روابط عمومی بنیاد برکت، دوقلوهای هم‌سان تک‌جفتی به دوقلوهایی اطلاق می‌شود که که مسیر خون‌رسانی مشترک(Common) دارند و تا پیش از این در ایران به دلیل نبود دستگاه جداسازی، این دوقلوها حین زایمان به مشکل می‌خوردند و حداقل یکی از آن‌ها از بین می‌رفت. سالانه بیش از هزار نوزاد در ایران دچار تداخل عروقی جفت یکسان می‌شوند. این نوزدان در صورت زنده ماندن هم با نارسایی‌هایی همراه بودند که هزینه‌های زیادی را به خانواده‌ آنان و نظام سلامت کشور تحمیل می‌کرد.
برچسب ها: دستگاه ، مشترک ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: