کد خبر: ۱۶۸۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 02
تراشه‌ای جدید که از ساختاری مارپیچی برخوردار است امیدهایی تازه در زمینه ردیابی سلول‌های نادر و مهاجر سرطانی در خون را زنده کرده‌است تا به پزشکان در شناسایی و و برآورد رشد تومورها و طرح‌ریزی برنامه‌ای برای درمان آنها در بیماران کمک کند.
شفاآنلاین:تراشه‌ای جدید که از ساختاری مارپیچی برخوردار است امیدهایی تازه در زمینه ردیابی سلول‌های نادر و مهاجر سرطانی<Rare and Immigrant Cancer Cells> در خون را زنده کرده‌است تا به پزشکان در شناسایی و و برآورد رشد تومورها و طرح‌ریزی برنامه‌ای برای درمان آنها در بیماران کمک کند.

به گزارش شفا آنلاین:براساس گزارش نشريه سل، اين تراشه مي‌تواند به واسطه كنترل كردن جريان خون از ميان ريزمارپيچي كه دارد، طيف گسترده‌اي از سلول‌هاي خوني از جمله سلول‌هاي سرطاني و سلولهای بنیادی سرطاني كه بدخيم بوده و در برابر دارو مقاوم هستند را از هم جدا كند.

به گفته محققان دانشگاه ميشيگان، احتمال وجود اين نوع سلول‌هاي سرطاني در ميان سلول‌هاي سفيد خوني يك در ميليون است و تكنيك جديد نسبت به شيوه‌هاي موجود از سرعت و دقت بالاتري در تشخيص و يافتن اين سلول‌ها برخوردار است.

اين سلول‌هاي سرطاني معمولا در بدن از تومورهاي سرطاني جدا شده و آزادانه در جريان خون شناور مي‌شوند و اگر بتوان آنها را شكار كرد، مي‌توانند نشانه‌هايي درباره رشد منشا اصلي خود را فاش كنند.

همچنين اين سلول‌ها گاه مي‌توانند به سلول‌هاي بنيادين سرطاني تبديل شوند، انواعي از سلول‌ها كه مي‌توانند رشد كرده و زمينه رشد تومورهاي جديد را فراهم آورند از اين رو است كه دانشمندان به شدت نسبت به وجود آنها در جريان خون نگران هستند. 

شكار اين نوع سلول‌ها به دليل حضور آنها در مايعات بدن و متغيير بودنشان به شيوه‌هاي سنتي تغريبا غيرممكن است، از اين رو تكنيك جديد اميدهاي تازه‌اي را زنده كرده‌است. ساختار مارپيچي تراشه جديد سلول‌هاي بزرگتر را به جلو مي‌راند درحالي كه سلول‌هاي كوچكتر به ديواره‌ها مي‌چسبند.


ويژگي حياتي ديگر اين تراشه تعداد زياد زوايايي است كه در ديواره‌هاي آن ايجاد شده‌است، اين زوايا جرياني ايجاد مي‌‌كنند كه سلول‌هاي سفيد خون را در موقيعيت مناسب براي به دام افتادن قرار مي‌دهند. آنچه در انتهاي مارپيچ باقي مي‌ماند، تعدادي از سلول‌هاي يكنواخت‌تر سرطاني است كه دانشمندان مي‌توانند از آن براي تحليل و پردازش استفاده كنند.

سرعت بالاي اين تراشه نيز به افزايش دقت آن كمك كرده‌است و دانشمندان توانسته‌اند با بهره گرفتن از دو تراشه مشابه تعداد گلبول‌هاي سفيد خون نمونه در عرض پنج دقيقه به 10 برسانند.

اين ابداع موفقيتي ديگر در دانش ريزسيالات، حوزه‌اي درحال ظهور در علم و فناوري است كه در آن جريانات از ميان كانال‌هايي بسيار باريك عبور داده شده و در زمينه‌هاي مختلفي،‌از مطالعه روي نانوذرات گرفته تا رشد اندام‌هاي بدن انسان مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

در زمينه مطالعات سرطاني، زماني كه سلول سرطاني به دام مي‌افتد،‌دانشمندان مي‌توانند آنها را مطالعه كرده و دريابند كداميك در مسير تبديل شدن به سلول بنيادي سرطاني هستند و كداميك از سلول بنيادي سرطاني ايجاد شده‌اند.همشهری آنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: