کد خبر: ۱۶۸۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 30
دیابت از جمله بیماری‌های مزمنی است که علاوه بر بالا بردن میزان قند خون، مشکلات متعددی را نیز برای مبتلایان ایجاد می‌کند
شفا آنلاین>سلامت>یک فوق تخصص شبکیه چشم به لزوم معاینات منظم چشم‌ها در مبتلایان به دیابت اشاره کرد و متذکر شد که هر چه مدت زمان ابتلا به دیابت بیشتر باشد، افراد بیشتر در معرض اختلالات چشمی قرار می‌گیرند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر مسعود ناصری‌پور گفت: دیابت(Diabetes) از جمله بیماری‌های مزمنی است که علاوه بر بالا بردن میزان قند خون، مشکلات متعددی را نیز برای مبتلایان ایجاد می‌کند. یکی از این مشکلات، ایجاد ناراحتی‌های چشمی است که کنترل نکردن آن می‌تواند به نابینایی مبتلایان منجر شود.

وی بر لزوم اهمیت سلامت چشم‌ها در مبتلایان به دیابت تأکید کرد و گفت: دیابت، عروق بدن را درگیر می‌کند و یکی از بافت‌های بدن که عروق زیادی دارد، چشم است بنابراین امکان این که بیماری دیابت اغلب قسمت‌های چشم را در مبتلایان درگیر کند بسیار بالاست.

او ادامه داد: درگیری قسمت‌های بیرونی چشم، شیوع خشکی چشم، اختلالات سطحی چشم قرنیه و احتمال بروز زخم قرنیه از مشکلاتی است که ممکن است بیماران دیابتی با آن مواجه شوند و شیوع آب مروارید(Cataracts) در مبتلایان به دیابت ۲ تا ۴ برابر جمعیت عادی است و همین امر لزوم معاینات منظم را در این قبیل بیماران دوچندان می کند.

ناصری‌پور بیان داشت: از شایع‌ترین اختلال دید می‌توان به اختلال در سیستم عروقی شبکیه اشاره کرد. این اختلال به دودلیل ایجاد می‌شود: یکی به دلیل تورم قسمت مرکزی شبکیه یا همان لکه زرد و دوم به دلیل بیماری دیابت که در مرحله پیشرفته بیماری، باعث ایجاد عروق اضافی در شبکیه یا سر عصب بینایی می‌شود که خونریزی چشم را به دنبال دارد، در این حالت باید اقدامات درمانی جدی و سریعی را روی بیمار انجام داد.

این متخصص شبکیه چشم اظهار داشت: شیوع آب سیاه و التهاب چشمی در مبتلایان به دیابت بسیار بالاست. این بیماری روی اعصاب خارج چشمی اثر می‌گذارد و فلج نواحی خارجی چشم را به دنبال دارد. بیماران دیابتی باید برای جلوگیری از بروز این قبیل مشکلات به طور منظم برای معاینه به چشم‌پزشک مراجعه کنند. با توجه به میزان درگیری چشمی در مبتلایان به دیابت، پزشک دفعات مراجعه بیمار را کم یا زیاد می‌کند.

او متذکر شد: نداشتن هیچ‌گونه علامتی در زمینه بیماری‌های چشمی در مبتلایان به دیابت همیشه نشانه سلامت چشم‌ها نیست و باید معاینات منظم صورت گیرد. نوسانات قند خون همچنین می‌تواند باعث ایجاد اختلالات عیوب انکساری چشم شود.

این عضو انجمن چشم‌پزشکی ایران گفت: شیوع بیماری دیابت در بیشتر جوامع بین ۸ تا ۱۰ درصد است و اما این میزان در برخی جوامع بالاتر می‌رود. در ایران، یزد بالاترین آمار مبتلایان به دیابت را داراست. البته میزان تأثیر دیابت روی بینایی و سلامت چشم‌ها به مدت زمان ابتلا بستگی دارد به طوری که هر چه مدت ابتلا به دیابت بیشتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های چشمی بالاتر است.

ناصری‌پور ادامه داد: در دیابت نوع یک شیوع علائم چشم دیرتر اتفاق می‌افتد. در دیابت نوع ۲ که اغلب بیماران قرص مصرف می‌کنند، بیماران باید در ابتدای کار مورد معاینه قرار گیرند و با افزایش طول ابتلا به دیابت، احتمال بروز بیماری چشمی نیز بالا می‌رود و بیشتر باید تحت معاینه قرار گیرند.

به گفته او هرچه طول مدت دیابت بیشتر باشد، علائم دیابت روی چشم بیشتر خود را نشان می‌دهد. در این میان، اندازه‌گیری قند خون(Blood glucose) معیار اصلی است. اگر دیابت را در مراحل اولیه کنترل کنیم، بعد از ۳۰ سال هم مشکل خاصی در بینایی فرد ایجاد نمی‌شود. چنانچه کنترل قند خون صورت نگیرد، اختلال بینایی سریع‌تر بروز می‌کند.

این متخصص شبکیه عنوان کرد : ۲۰ تا ۴۰ درصد مبتلایان به دیابت بعد از ۱۰ سال دچار اختلال بینایی خواهند شد که احتمال نابینایی را افزایش می‌دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: