کد خبر: ۱۶۸۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 28
چهارشنبه 5 مهر و در نخستین کورس جراحی زنده عروق مغزی که در بیمارستان نمازی شیراز آغاز شده است، اساتید گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با انجام چهار جراحی عروق مغزی به صورت زنده، توانمندی خود را در این زمینه، به نمایش می‌گذارند

شفا آنلاین>سلامت>برای نخستین بار در کشور، سمینار زنده جراحی عروق مغزی، با حضور اساتید بین المللی و کشوری، در شیراز، آغاز به کار کرد.

به گزارش شفا آنلاین، چهارشنبه 5 مهر و در نخستین کورس جراحی زنده عروق مغزی که در بیمارستان نمازی شیراز آغاز شده است، اساتید گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با انجام چهار جراحی عروق مغزی به صورت زنده، توانمندی خود را در این زمینه، به نمایش می‌گذارند.

مدیرگروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی(Medical science) شیراز در این‌باره توضیح داد: در این کورس دو روزه، با حضور اساتید بنام کشور، چهار مورد جراحی عروق مغزی در بیمارستان نمازی شیراز، به صورت زنده انجام می گیرد و شرکت‌کنندگان با یکدیگر به تبادل نظر می‌پردازند.

دکتر «عبدالکریم رحمانیان»، با اشاره به انجام تقسیم کار در این گروه، برای پیشرفت در عرصه‌های مختلف جراحی‌های مغز و اعصاب، افزود: اساتید این دانشگاه در زمینه‌هایی مانند ضربات مغزی، ستون فقرات، تومورهای مغزی، ضایعات عروق مغزی و کودکان، تقسیم کار کرده و به شیوه‌های تخصصی، دانش خود را ارتقا بخشیده‌اند.

رحمانیان که در ساعت‌های ابتدایی آغاز این کورس پزشکی، بیماری 44 ساله، مبتلا به آنوریسم مغزی(Brain aneurysm) را مورد جراحی قرار داد، در این خصوص نیز گفت: در طول دو روز برگزاری این کورس، چهار بیمار با مشکلات عروق مغزی، جراحی می‌شوند و آخرین روش‌های انجام این جراحی‌ها، با حضور استادان شرکت‌کننده از سراسر کشور، مورد بررسی و تبادل نظر قرار می‌گیرد تا به راهکارهای بهتری دست یابیم.

مدیر گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز عدم درمان به موقع آنوریسم‌های مغزی را موجب پارگی و خونریزی مغزی عنوان کرد که خطرات و پیامدهای جبران‌ناپذیری را برای بیمار به همراه دارد.

او با معرفی بیمارستان نمازی شیراز به عنوان مرکز ارجاع مبتلایان به این مشکل از استان‌های جنوب کشور از حمایت مسئولان دانشگاه، بیمارستان نمازی و دانشکده پزشکی، برای توسعه این خدمات و تکمیل تجهیزات موردنیاز، همسو با مراکز بزرگ دنیا، قدردانی کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: در صورت نبود این امکانات در بیمارستان نمازی، بیماران باید برای دریافت خدمات، به سایر استان‌ها ارجاع شوند که موجب خطر برای سلامت آنان می‌شود.

رحمانیان با اشاره به درمان سالانه حدود 120 مورد مبتلا به این مشکلات در بیمارستان نمازی شیراز، گفت: آنوریسم‌های مغزی، در بانوان شیوع بیشتری دارد، اما به‌علت نقش موثر فشارخون بالا و مصرف دخانیات در بروز این مشکل، توصیه می‌شود که با توجه بیشتر به سلامت خود، ضمن کنترل میزان فشارخون(blood pressure)، از دخانیات پرهیز کنیم، هم‌چنین افرادی که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری هستند، لازم است بیش از دیگران، مراقب سلامت خود باشند.

او هم‌چنین از کامل بودن تجهیزات لازم برای جراحی‌های عروق مغزی در این بیمارستان خبر داد که در کنار توانمندی پزشکان، با مراکز معتبر دنیا، قابل قیاس است.

رقابت امکانات بیمارستان نمازی برای جراحی‌های مغزی با مراکز بزرگ دنیا

دستیار جراحی مغز و اعصاب که به‌عنوان دبیر اجرایی در این سمینار حضور داشت نیز گفت: بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان نمازی از نظر تجهیزاتی مانند میکروسکوپ و وسایل جراحی، دوربین‌ها، ICU تخصصی مراقبت‌های ویژه برای مبتلایان ناهنجاری‌های مغزی، دارای موقعیت مطلوبی است که این بخش را به مرکزی برای مراجعه بیماران مغز و اعصاب از سراسر استان‌های جنوبی کشور تبدیل کرده است.

دکتر «فریبرز غفارپسند» با اشاره به آمار فراوان مراجعه بیماران مبتلا به ناهنجاری‌های عروقی، آنوریسم‌های مغزی، تومورهای عروق مغزی به این بیمارستان که از سال 1388، با توان بیشتری در حال انجام است، نتایج جراحی‌ها را با مراکز بزرگ دنیا، قابل مقایسه عنوان کرد.

دبیر اجرایی سمینار دو روزه جراحی های زنده عروق مغزی، برنامه این سمینار را در خصوص انجام زنده جراحی با ایجاد امکان تبادل نظر اساتید، در نوع خود بی‌نظیر عنوان کرد که امکان نمایش توانمندی استادان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه ارایه آخرین دستاوردهای جراحی عروق مغزی را فراهم کرده است.

غفارپسند از حضور 60 شرکت‌کننده در طول دو روز برگزاری این سمینار خبر داد که از مطرح‌ترین استادان این حوزه از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستند، هم‌چنین نمایندگانی از شرکت‌های تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) بزرگ در آلمان و سوئیس نیز ضمن حضور در این سمینار و آشنایی با دستاوردهای پزشکان ایرانی، آخرین تکنولوژی‌های پزشکی خود را برای انجام بهتر جراحی‌ها، به پزشکان معرفی می‌کنند.

شیراز، قطب پزشکی کشور در جراحی‌های عروق مغزی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و فلوشیپ جراحی عروق مغزی، از شرکت‌کنندگان در این برنامه بود که دانشگاه علوم پزشکی شیراز را از قطب‌های بزرگ کشور در عرصه پزشکی معرفی کرد.

دکتر «سیمرا ذبیحیان»  با اشاره به خدمات این دانشگاه در زمینه پوشش نیاز استان‌های جنوب و حتی جنوب غربی کشور به جراحی‌های عروق مغزی، بر استقبال دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای توسعه تعامل با این دانشگاه، تأکید کرد.

ذبیحیان نقش این سمینار دو روزه در توسعه تبادل دانش پزشکی در زمینه جراحی‌های عروق مغزی را بسیار خوب دانست و گفت: در شیراز با رسیدگی به موقع به مبتلایان به این بیماری‌ها، خطر بروز مرگ و میرها و مشکلاتی مانند فلج شدن بیمار که موجب تحمیل هزینه‌های بسیار به خانواده‌ها می‌شود، جلوگیری می‌شود.

فلوشیپ جراحی عروق مغز نیز که در نخستین جراحی این کورس زنده حضور داشت، گفت: این بیمار، بانویی 44 ساله است که حدود 1.5 ماه پیش، با افت سطح هوشیاری، مراجعه کرد و آنوریسم سمت راست او با موفقیت، جراحی شد و سپس دچار آنوریسم مغزی سمت چپ مغز شد و به محض ایجاد شرایط لازم، امروز کار جراحی برای سمت چپ مغز او نیز انجام شد.

دکتر «احمدرضا رفیعی» شکنندگی‌های رگ‌های مغز را موجب بروز خونریزی مغزی و خطرات جبران‌ناپذیر برشمرد و افزود: جراحی‌های عروق مغزی، به‌علت ریسک زیاد و پیچیدگی، نیازمند دانش فوق تخصصی است.

در ادامه این سمینار که تا فردا، ششم مهر ادامه دارد، سه بیمار دارای مشکلات عروق مغزی که دارای شرایط غیر اورژانسی هستند، توسط گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز تحت عمل جراحی قرار خواهند گرفت و در نهایت دیدگاه‌های پزشکی در زمینه کاربرد بهترین شیوه‌های جراحی مورد ارزیابی شرکت کنندگان قرار می‌گیرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: