کد خبر: ۱۶۸۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 02
اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف باشد و آبسه دندان را نیز درمان نکنید، خطر گسترش عفونت دندان به سایر نقاط بدن شما بسیار بیشتر از کسی است که سیستم ایمنی سالم و قوی دارد.
شفا آنلاین:آبسه دندان بدون درمان کردن، به خودی خود برطرف نخواهد شد. اگر آبسه یا همان کیسه حاوی چرک، پاره شود ممکن است درد ناشی از آن تا حد زیادی کاهش پیدا کند، اما باز هم نیاز به درمان دارد.
به گزارش شفا آنلاین:  آبسه دندان بدون درمان کردن، به خودی خود برطرف نخواهد شد. اگر آبسه یا همان کیسه حاوی چرک، پاره شود ممکن است درد ناشی از آن تا حد زیادی کاهش پیدا کند، اما باز هم نیاز به درمان دارد. اگر آبسه دندان تخلیه نشود، ممکن است عفونت به آرواره‌ها و سایر نقاط سر و گردن نیز گسترش پیدا کند.

اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف باشد و آبسه دندان را نیز درمان نکنید، خطر گسترش عفونت دندان به سایر نقاط بدن شما بسیار بیشتر از کسی است که سیستم ایمنی سالم و قوی دارد.
 
 
 
آنتی بیوتیک و عفونت دندان

در بسیار از موارد، دندانپزشک برای کمک به بدن در جنگ با عفونت ، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند اما نکته مهم این است که باید بدانیم آبسه دندان به‌خودی‌خود از بین نمی‌رود و نیاز به انجام اقدامات درمانی بعدی دارد.

آنتی بیوتیک ها به منظور جلوگیری از گسترش عفونت دندان و لثه تجویز می شوند و ممکن است همراه با داروهای مسکن مورد استفاده قرار گیرند. از نمونه های داروهای آنتی بیوتیک می توان به آموکسی سیلین یا مترونیدازول اشاره کرد. آنتی بیوتیک ها نباید به هیچ وجه جای مراجعه به پزشک را نمی گیرد و نباید برای به تعویق انداختن درمان مورد استفاده قرار گیرد.
 
عفونت دندان کشیده شده

عفونت اگر چه نادر است اما گهگاهی اتفاق می افتد. دندانپزشک اگر متوجه شود خطر عفونت در شما وجود دارد، ممکن است پیش و پس از کشیدن دندان آنتی بیوتیک برایتان تجویز کند. کشیدن ناقص دندان به صورتی که ریشه دندان در فک باقی مانده است. دندانپزشک شما معمولا ریشه دندان را میکشد تا از عفونت جلوگیری کند اما گاهی اوقات بر جای گذاشتن رأس کوچک ریشه، خطر کمتری دارد.
 
عوارض کشیدن دندان عفونی

اگر ناگزیر مجبور به کشیدن دندان عفونی خود شدید ممکن است با عوارضی مواجه شوید.

حفره خشک یک عارضه متداول پس از کشیدن دندان است و زمانی اتفاق می افتد که در حفره لخته خون نتواند تشکیل شود یا لخته ای که تشکیل شده، کنده شود. این اتفاق موجب میشود استخوان پشتیبان و عصبها در معرض هوا و غذا قرار بگیرند. اغلب حفره خشک کاملا دردناک است و دو تا پنج روز پس از کشیدن دندان اتفاق می افتد و میتواند بوی بد یا طعم بد دهان را ایجاد کند.

اگر یکی از دندانهای بالایی کشیده شود، سوراخی ممکن است در یکی از نواحی سینوس تشکیل شود. معمولا این حالت خود به سرعت بهبود می یابد اما اگر چنین نشود ممکن است لازم باشد دوباره به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر دندانی در فک مقابل وجود نداشته باشد، حفره دندانِ کشیده به مرور زمان جا به جا میشود و احتمالا ریشه نمایان شده و به تغییرات دما حساس میشود. به ویژه زمانی که چند دندان کشیده شده باشند، مشکل بلند مدت محتمل دیگر نازک شدن استخوان فک است که در نتیجه این اتفاق، آسانتر می شکند.

عفونت دندان عصب کشی شده

عصب کشی دندان درمانی غیر قابل پیش بینی است و احتمال درد و عفونت دندان بعد از عصب کشی و متعاقب آن کشیدن دندان وجود دارد. در صورتیکه مقدار عفونت دندان کم بوده و ریشه دندان را درگیر نکرده باشد و فقط مربوط به استخوان و لثه اطراف دندان باشد. بعد از استفاده ی داروهای ضد عفونت مشکل برطرف می شود.

یکی از علل عفونت  و تورم بعد از عصب کشی ، نفوذ مواد ریز شده باقیمانده عصب در هنگام عصب کشی به نوک ریشه دندان و داخل بافت دور دندان است که معمولاً غیر قابل پیشگیری است، و در صورتیکه مقاومت بدن مناسب باشد سریع این مواد جذب و درد وعفونت بر طرف خواهد شد .

یکی دیگر از علل عفونت و درد بعد از عصب کشی وجود ضایعه و عفونت در استخوان و لثه اطراف دندان عصب کشی شده است، ترشحات این عفونت معمولاً قبل از عصب کشی از طریق حفره موجود در پوسیدگی دندان خارج شده و به همین دلیل این عفونت قبل از عصب کشی خود را نشان نمی دهد و بعد از عصب کشی و بسته شدن راه خروجی ترشحات عفونت، این ترشحات در جستجوی راهی برای خروج بوده که ایجاد فشار در نوک ریشه دندان شده و باعث تورم و درد می شود.
 
درمان خانگی عفونت دندان

تا زمانی که منتظر دندانپزشک هستید، برخی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا دندانتان آسیب بیشتری نبیند عبارتند از:

  •  چیزی که خیلی گرم یا خیلی سرد باشد نخورید و نیاشامید.
  • اطراف دندان آسیب‌دیده را نخ دندان نکشید.
  •  شما می‌تواند برای خوردن از طرف دیگر دهانتان که سالم است استفاده کنید
  • از مسواک نرم استفاده کنید.
  •  سیر دارای عناصر ضد تورمی و آنتی‌بیوتیکی است.
  • میخک خاصیت ضد قارچی، آنتی‌بیوتیک، ضدعفونی‌کنندگی و ضد درد دارد. این ادویه حاوی آنتی‌اکسیدان و مواد غذایی دیگر مانند منگنز، امگا ۳ و فیبر است. به این ترتیب میخک تسکین‌دهنده درد، کاهش‌دهنده تورم و از بین برنده عفونت  دندان است.

درمان عفونت دندان با داروی گیاهی

مصرف داروهای گیاهی تاثیرات خیلی کمی برای کاهش درد و بهبود دندان دارند اما اگر به صورت خوراکی مصرف شود تا مدتی درد را کاهش می دهد.

استفاده از آب نمک و یا سرم نمکی در زمان درد باعث ضدعفونی کردن، کاهش محلول التهاب و آلودگی داخل دهان و دندان می شود.

زنجبیل و فلفل هر دو داروهای ضد درد هستند. شما می توانید هر کدام از این دو ادویه را به طور جداگانه مورد استفاده قرار دهید، چراکه هر دوی این مسکن ها، پیام تسکین درد را به مغز می فرستند. اما برای گرفتن نتیجه بهتر، می توانید مخلوطی از این دو ادویه را تهیه کنید.

میتوانید از این روش استفاده کنید: میزان مساوی از این دو ادویه را با آب مخلوط کنید و یک سس بسازید. توپ کوچکی از پنبه درست کنید و به میزان کافی به سس مورد نظر آغشته اش کنید. بعد هم آن را درست روی دندان تان (جایی که لثه و زبان شما به آن برخورد نکند) بگذارید و تا زمان فروکش کردن درد یا حداقل تازمانی که طاقتش را دارید، پنبه را از دهان تان خارج نکنید.

درمان گیاهی عفونت ریشه دندان

آبسه دندان در صورتی به وجود می آید که اگر پالپ دندان پس از عفونت به وجود آمده نتواند از شرایط خود دفاع کند احتمال پدید آمدن آبسه دندانی در نوک ریشه دندان زیاد می شود. این عفونت خود را از نوک ریشه دندان به قسمت لثه ها می رساند و باعث به وجود آمدن تورم می شود که در این حالت درمان کمی مشکل است و حتی در بعضی مواقع پیش می آید که دندان نیاز به کشیدن دارد.

با این وجود برای کاهش درد می توانید از این روش ها استفاده کنید.

عصاره گل رز را با آب تازه لیموترش ترکیب کنید . سپس این ترکیب را برای چند دقیقه در دهانتان نگه دارید و در نهایت آن  را تف کنید. حداقل روزی ۳ بار این عمل را تکرار کنید تا کم کم نتیجه را ببینید. همچنین برای درمان عفونت دندان آب لیموی تازه و آب ولرم را روزی ۲ بار غرغره کنید. این کار هم ورم را کاهش داده و هم بوی بد دهان را از بین می برد. همچنین با گذاشتن ضماد زنجبیل و نمک بر روی لثه آن را تسکین دهید.

برای درمان عفونت دندان و درمان آبسه دندان روزی سه حبه سیر را حرد کنید تا به اندازه ماش شود. انگاه هر حبه را با یک لیوان آب یا آب عسل بخورید. این کار باعث کاهش کلسترول هم می شود.

همچنین می توانید پودر عدس ، گشنیز، مورد، صندل سرخ فوفل ، سماق را روی ان بپاشید تا تسکین بخشد. آب برگ تاجریزی، بارهنگ، آب برگ خرفه را در دهان بگذارید و خارج کنید. سماق را حسابی بکوبید و در گلاب حل کنید. سپس ان را مزمزه کنید.نبض ما
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: