کد خبر: ۱۶۶۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 15
حوزه بهداشت و درمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم
شفاآنلاین>سلامت> وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش شفاآنلاین،  ايرج حريرچى، سخنگوى وزارت بهداشت(Health) در خصوص وضعيت جمعيت و سلامتى در کشور گفت:  تراكم جمعيت در هر كيلومتر مربع از ٢١ نفر در سال ٥٥ اكنون به ٤٩ نفر رسيده است؛  از سال ٧٠ رشد جمعيت در روستاها منفی بوده كه علت عمده آن مهاجرت است؛ هرم سنى جمعيت از هرم سنى جوان به ميانسالی در حال تغيير است؛ بالاترين رده ٣٠-٣٤ و سپس ٢٥-٢٩ سال است.

سخنگوى وزارت بهداشت تصریح کرد: سال ٦٥، ٤٥.٥ درصد صفر تا ١٤ سال بوده است که اكنون اين آمار به ٢٤ درصد رسيده و جمعيت ميانسال از ٢٤ درصد به ٤٥ درصد رسيده است.
تبليغ داروهاى وارداتى با تورهاى خارجى براى پزشكان
 
کبریایی‌زاده، رئیس سندیکای صاحبان داروهای (Medications)انسانی در نشست خبری سومین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته (ایران فارما) با اشاره به تورهای علمی پزشکان که شرکت‌های وارد کننده دارو برگزار می‌کنند، گفت: یکی از گلایه‌های ما این است که شرکت های وارد کننده دارو به بهانه سفر علمی پزشکان را به خارج از کشور می‌برند تا با تبلیغ داروهای خود پزشکان آنها را به بیماران توصیه کنند و از این راه سود ببرند ما این موضوع را به وزارت بهداشت و نظام پزشکی با نامه‌ای تذکر دادیم و وزارت بهداشت باید جلوی این امر غیر اخلاقی را بگیرد.
 
 اجرای طرح تشویقی‌ برای جذب نیرو در دانشگاه‌های مناطق محروم
سید حسن قاضی‌زاده هاشمی‌ وزیر بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی‌ اظهار کرد: تلاش می‌کنیم کمبود  اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها را جبران کنیم‌، تعداد اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها هم‌اکنون حدود 10 هزار نفر است.
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی‌ درباره دانشگاه‌های مناطق محروم، عنوان کرد: ردیف‌های تعیین شده معمولاً به دانشگاه‌های واقع در مناطق محروم داده می‌شود؛ برای ترغیب اعضای هیأت علمی‌ برای فعالیت‌ در دانشگاه‌های کم‌ برخوردار طرحی را در نظر گرفته ایم‌؛ حداقل 30 درصد از ظرفیت دانشگاه‌های بزرگ‌ ( مراکز قطب کشور‌ ) از اعضای هیأت علمی هستند که  حداقل 15 سال در دانشگاه‌های کم‌برخوردار فعالیت کرده‌اند که با اجرایی شدن این طرح افراد می‌توانند بقیه سال‌های کاری خود را بدون شرکت در فراخوان‌ یا رقابت با دیگران‌ در دانشگاه‌های بزرگ مشغول به فعالیت شوند.
 
ایران و اندونزی تفاهم نامه دارویی امضا کردند
غلامرضا اصغری معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و داروی ایران و «لوکیتو» همتای اندونزیایی وی، در راستای بهره مندی از تجربه نظام رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت فرآورده های سلامت محور معروف به TTAC ایران تفاهم نامه همکاری امضا کردند.
 
رواج جراحی زیبایی در میان قشر کم‌درآمد
 
بابک ساعدی‌ دبیر علمی ششمین کنگره‌ 2 سالانه‌ راینولوژی‌ و استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به جراحی‌ زیبایی بینی‌ و روی‌ آوردن قشر ضعیف جامعه‌ به آن، گفت: متأسفانه در جامعه شاهد آن هستیم  به دلیل رواج جراحی زیبایی بینی میان افراد کم درآمد؛ قشر ضعیف حاضرند پول قرض کنند تا بینی خود را جراحی کنند این در حالی است که فرزندان این افراد از وضعیت آموزشی و بهداشتی خوبی برخوردار نیستند.

ساعدی با اشاره به تفاوت جراحی‌های بینی در ایران و سایر کشورهای دنیا، تصریح کرد: آنچه که جراحان در سایر کشورها و اروپا اعلام می‌کنند این است که در ایران «بینی پرشین‌» رواج پیدا کرده‌ و توقع ایرانیان‌ از جراحی بینی تغییر زیاد، برداشتن غضروف‌ و سر بالا شدن بینی است اما باید بدانیم که این روش‌های جراحی در سنین بالا عوارضی به دنبال خواهند داشت.

درمان طب سنتى براى زردى و سرطان كودكان وجود ندارد

 ابوالقاسمى رئيس انجمن خون و سرطان كودكان با اشاره به برخى تبليغات سوء طب سنتى و نادرست در فضاى مجازى براى درمان برخى بيمارى هاى نوزادان گفت: متاسفانه شاهد آن هستيم كه تبليغات نادرست درمان بيمارى هاى نوزادان با طب سنتى به خصوص زردى در فضاى مجازى ديده مى شود اما مردم بايد بدانند كه اين روش ها موثر نيست و حتى جان نوزاد با اين روش ها به خطر مى افتد.

رئيس انجمن خون و سرطان كودكان گفت: در دنيا ٨٥ درصد سرطان هاى كودكان درمان پذير است اما تشخيص و مراجعه به موقع بسيار حائز اهميت است متاسفانه بسيارى از والدين  فریب برخى تبليغات درمان سرطان با طب سنتى را مى خورند و با مراجعه نكردن به موقع جان فرزندان خود را به خطر مى اندازند.

سکته‌های قلبی در کمین افراد زیر ۵۰ سال،کبد چرب قاتل خاموش ایرانیان

رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار کرد: نزدیک به ۲۴ سال به عمر ایرانیان افزوده شده و مرگ و میر کاهش پیدا کرده است و  ۵۹ درصد از فوتی ها ناشی از سکته های قلبی و مغزی، سرطان و بیماری های ریوی است.

وی افزود: سکته های قلبی در ایران زودرس است و ۳۰ درصد از بیمارانی که دچار سکته قلبی شده اند، سن شان زیر ۵۰ سال است.

ملک زاده عنوان کرد: مسئله ژن در بروز بیماری های قلبی تاثیر زیادی دارد و متاسفانه چاقی و اضافه وزن افزایش یافته و از سال ۱۹۷۰ میزان کالری دریافتی ایرانی ها از ۲ هزار به ۳ هزار رسیده است و ۱۰ درصد ایرانیان قند خون خون دارند و ۳۰ درصد دچار دیابت هستند .

وی تاکید کرد: ۵۰ درصد از افراد در اثر سکته فوت می کنند و کبد چرب عامل خطرناکی برای ایرانیان محسوب می شود. مهم ترین عامل مرگ در افرادی که کبد چرب دارند سکته مغزی است همچنین سرطان روده بزرگ، برص در زنان در بین ایرانی ها و افراد چاق شیوع دارد .

چالش نقدینگی ربطی به سیاست‌های دارویی کشور ندارد

رسول دینا‌روند مشاور وزیر بهداشت در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه ایران فار‌ما با بیان اینکه چالش نقدینگی ربطی به سیاست‌های دارویی ندارد، عنوان کرد: چالش نقدینگی بحرانی است که از خارج به صنعت دارو سازی و زنجیره تامین دارو تحمیل شده و مربوط به بدهی بیمه‌هاست.

وی افزود: بیمه‌ها به تامین کننده دارو و تجهیزات پزشکی اعلام می‌کنند که دولت به تعهدات خود عمل نکرده است به همین جهت ما نمی‌توانیم مطالبات شما را پرداخت کنیم.

دینار‌وند ادامه داد: ریشه بحران نقدینگی عاملی خارج از سیاست‌های دارویی دارد که خودش را به صنعت دارو سازی و زنجیره تامین دارو تحمیل می‌کند این مشکل شبیه تحریم‌ها به کشور است که از خارج به ایران وارد می‌شد  بحران نقدینگی نیز مانند تحریم از خارج به صنعت دارو سازی تحمیل می‌شود.
برچسب ها: سلامت ، بهداشت ، داروهای
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: