کد خبر: ۱۶۶۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 14
کمبود سروتونین در مغز و دستگاه گوارش، فرد را دچار افسردگی می‌کند و به همین دلیل رژیم غذایی تاثیر بسیاری در پیشگیری و درمان افسردگی دارد
شفاآنلاین>تغذیه> کمبود سروتونین در مغز و دستگاه گوارش، فرد را دچار افسردگی می‌کند و به همین دلیل رژیم غذایی تاثیر بسیاری در پیشگیری و درمان افسردگی دارد.

 به گزارش شفاآنلاین، تاثیر تغذیه بر عملکرد ذهنی مغز بر هیچکس پوشیده نیست و فردی که رژیم غذایی سالم دارد از خلق و خو و روحیه بهتری نسبت به دیگران برخوردار است. در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به تاثیری که مواد غذایی مختلف در روحیه افراد ایجاد می کنند.

شگفتی های مغز انسان
حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر(Researcher) طب سنتی اظهار کرد: مغز انسان 2 درصد از وزن کل بدن را تشکیل می دهد و از 20 درصد انرژی تولید شده بدن استفاده می کند.

وی بیان کرد: بیش از 20 میلیارد نورون در مغز یک انسان بالغ وجود دارد. یک نورون تقریبا به 40 هزار سیناپس متصل می شود و به طور کلی مغز انسان دارای حدود 10 هزار نوع نورون مختلف است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: مغز انسان با سرعت 432 کیلومتر بر ساعت اطلاعات را پردازش می کند و می تواند حدود 12 تا 25 وات الکتریسیته تولید کند. مغز و سیستم عصبی انسان کنترل غدد درون ریز و برون ریز را بر عهده دارند.

عظمایی تاکید کرد: غدد درون ریز و برون ریز شامل غدد صنوبری در مغز، تالاموس، هیپوتالاموس هیپوفیز و تیروئید و پاراتیروئید، تیموس و غده فوق کلیوی (آدرنالین) و پانکراس هستند.
 افزایش سروتونین در خون(Blood) و مغز باعث نشاط و شادی می شود

وی با بیان این که در سیستم عصبی انسان کنترل کننده هایی هستند که حالت های روانی و جسمی شخص را تحت تاثیر قرار می دهند، تصریح کرد: به عنوان مثال سروتونین ماده ای است که در صورت کاهش آن در مغز و دستگاه گوارش فرد دچار افسردگی می‌شود. کمبود سروتونین در خون عوارضی همچون دلهره ، درد های میگرنی، افزایش فشار خون و بی خوابی را به همراه دارد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره ی مواد غذایی حاوی سروتونین گفت: لوبیای سویا، دانه های کنجد، تخم آفتابگردان، موز، غلات کامل، لبو، سبزیحات سبز پررنگ، آجیل به ویژه مغز بادام، گوشت گوسفند، ماهی آزاد و لبنیات از جمله مواد غذایی هستند که سرشار از تریپتوفان هستند که تولید سروتونین در بدن را موجب می شوند.  افزایش سروتونین در خون و مغز نشاط و شادی را به همراه دارد.

وی بیان کرد: علاوه بر سروتونین هورمون های دیگری مانند دوپامین در مغز وجود دارند که بر روی رفتار و خلقیات ما تاثیر دارند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی عنوان کرد: فعال شدن دوپامین سبب می شود که در فرد برای رسیدن به خواسته ها انگیزه ایجاد شود. در نتیجه شخص با رسیدن به خواسته ها احساس شادی پیدا می کند. کمبود دوپامین منجر به بی اشتهایی می شود.

عظمایی تاکید کرد: از دیگر هورمون های موجود در مغز می توان به هورمون اکسی توسین(عشق) و آندورفین اشاره کرد. آندورفین در صورت وجود درد در بدن ترشح می شود.

وی گفت: مغز انسان به فسفر، کلسیم، منیزیم، امگا 3 ، روی، ویتامین C، ویتامین b1، ویتامین b9 (فولیک اسید) و سایر مواد آلی نیازمند است که این ترکیبات در مرکبات و حبوبات به مقادیر زیاد یافت می شود.

اثر رایحه و بوی گیاهان در مغز
این محقق و پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: رنگ و بوی گیاهان اهمیت چشمگیری در ایجاد آرامش در فرد دارند. از بین رنگ های مختلف رنگ سبز گیاهان نقش مؤثری در ایجاد آرامش دارد. امروزه به توجه به گسترش شهرنشینی و آپارتمان نشینی لازم است که به فضای سبز و گیاهان توجه بیشتری شود. گیاهان، تزکیه روح و ایجاد آرامش و نشاط را سبب می شوند همچنین وجود گیاهان در خانه ها احساس تازگی و طروات را برای فرد به همراه دارند. طبق پژوهش های صورت گرفته خریدن و داشتن گل و گیاه و حتی بوییدن گل احساس مثبت اندیشی را در فرد برانگیخته و شخص را از غم و غصه دور می کند.

عظمایی افزود: رنگ گل و گیاهان ، عطر و رایحه آن ها روی سلول های مغزی تاثیر بسزایی می گذارد و تقویت حافظه، آرامش و رفع افسردگی را سبب می شود. رنگ سبز همراه با آبی بهترین نوع رنگ هاست که احساس شادی را در شخص برمی انگیزد. رفتن به دریا و سبزه زار سبب تسکین اعصاب افراد می شود.

تاثیر سوءمزاج طبع ها بر روی خلقیات
عظمایی گفت: افرادی که طبع صفرا (گرم و خشک) دارند در صورت غلبه طبعشان زود عصبانی می شوند و خیلی سریع عصبانیت آن ها فروکش می کند. اشخاص صفراوی برونگرا هستند. افرادی که طبع دموی (گرم و تر) دارند در صورت عصبانیت کمی دیر عصبی و پس از عصبانیت به شدت بی قرار می شوند. همچنین این اشخاص ممکن است در زمان عصبانیت رفتار های خطرناکی را انجام دهند. بنابراین آن ها باید از 12 تا 16 هر ماه قمری مواظب رفتارهای خودشان باشند.

وی اظهار کرد: افرادی که طبع بلغم (سرد و تر) دارند به طور کلی به راحتی عصبانی نمی شوند و همیشه گذشت می کنند. اشخاصی که طبع سودا (سرد و خشک) دارند اغلب درونگرا هستند و در هنگام عصبانیت خشم خود را به زور بروز می دهند. این افراد معمولا خودخوری می کنند و با لج بازی کردن عصبانیت خود را نشان می دهند.

عظمایی یادآور شد: افراد سودا در صورت غلبه طبعشان دچار وسواس ذهنی می شوند و به علت این که آن ها بدبین هستند، به سختی نیز درمان می شوند.
برچسب ها: تغذیه ، خون ، پژوهشگر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: