کد خبر: ۱۶۶۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 13
خطر ابتلا به ديابت در افراد چاق و يا داراي سابقه خانوادگي ابتلا به ديابت نوع دو، بسيار بيشتر است
شفاآنلاین>سلامت> نتايج يک مطالعه جديد نشان مي دهد خطر ابتلا به ديابت در مرداني که همسران چاق دارند، بيشتر است اما عکس اين موضوع صادق نيست. اين اولين مطالعه اي است که به طور خاص تاثير جنسيت همسران چاق را بر خطر ابتلاي شريک زندگي آنها به ديابت مورد بررسي قرار داده است.

به گزارش شفاآنلاین، مطالعه جديد محققان دانمارکي نشان داد که خطر ابتلا به ديابت نوع دو در مرداني که با زنان چاق زندگي مي کنند، 21 درصد بيشتر است و اين موضوع عمدتا به اين دليل است که آنها نيز در عادات تغذيه اي کم ارزش و کم تحرکي همسران خود سهيم مي شوند.

با اين وجود، محققان (researchers)نتوانستند توضيح دهند که چرا عکس اين موضوع صادق نيست.اين پژوهشگران با استناد به نتايج تحقيق خود و اين واقعيت که ديابت شمار زيادي از بزرگسالان را در سراسر جهان گرفتار کرده است، خواستار غربالگري ديابت در مردان 50 ساله اي شده اند که با زنان چاق زندگي مي کنند.

اين تحقيق که در انجمن اروپايي نشست سالانه مطالعه ديابت ارائه شد، همچنين نشان داد که گرايش به چاقي در مردان بالاي 55 سالي که همسران چاق دارند، در قياس با هم سن و سالان آنها که همسران چاق ندارند، بيشتر است. همچنين از پيش مشخص شده است که خطر ابتلا به ديابت (Diabetes)در افراد چاق و يا داراي سابقه خانوادگي ابتلا به ديابت نوع دو، بسيار بيشتر است.

اما تاکنون تاثير جنسيت همسر چاق بر سطح چاقي شريک زندگي در زمينه خطر ابتلا به ديابت مشخص نشده بود.محققان دانشگاه آروش دانمارک در اين مطالعه سه هزار و 650 مرد و سه هزار و 478 زن 50ساله يا مسن تر را مورد بررسي قرار دادند.

اين محققان در مطالعه ديگري روي هفت هزار و 187 مرد و زن، به بررسي اين موضوع پرداختند که آيا رشد چاقي مرتبط با سن در افرادي که همسر چاق داشتند و افرادي که همسران چاق نداشتند، متفاوت بود يا خير.آنها با بررسي افراد بالاي 66 سال متوجه شدند، افرادي که همسرشان مبتلا به ديابت نوع دو بود، در قياس با افرادي که همسر ديابتي نداشتند، اضافه وزن بسيار بيشتر و يا چاق تر بودند.دکتر 'ادم هولمان' که رياست اين تحقيق را بر عهده داشت، گفت: شناسايي عوامل خطرساز مشترک ميان همسران موجب تقويت امکان تشخيص ديابت مي شود و زوج ها را به افزايش تلاش هاي مشترک براي پيگيري تغذيه سالم تر و تحرک بدني بيشتر تشويق مي کند.
برچسب ها: دیابت ، سلامت ، مردان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: