کد خبر: ۱۶۵۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 06
در چند دهه اخیر صنایع داروسازی با تکیه بر پتانسیل عظیم داروسازان کشور توانسته گام های بلندی را در مسیر خودکفایی این صنعت در کشور بردارد و بی شک استمرار این مسیر نیازمند توجه بیشتر مسئولین و سیاستگذاران نسبت به این عرصه است
شفا آنلاین>سلامت>رییس انجمن داروسازان ایران بگفت: میزان رضایت پزشکان و بیماران از داروهای تولید داخل، نشان از موفقیت صنایع دارویی در تامین نیازهای بازار دارویی کشور دارد و این موضوع مورد مباهات جامعه داروسازی کشور است.

به گزارش شفا انلاین،محمد باقر ضیا، رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به ضرورت حمایت از تولید دارو در داخل کشور اظهار داشت:  در چند دهه اخیر صنایع داروسازی(Pharmacy) با تکیه بر پتانسیل عظیم داروسازان کشور توانسته گام های بلندی را در مسیر خودکفایی این صنعت در کشور بردارد و بی شک استمرار این مسیر نیازمند توجه بیشتر مسئولین و سیاستگذاران نسبت به این عرصه است.

ضیا اضافه کرد: میزان رضایت پزشکان و بیماران از داروهای تولید داخل، نشان از موفقیت صنایع دارویی در تامین نیازهای بازار دارویی کشور دارد و این موضوع مورد مباهات جامعه داروسازی کشور است. 

وی ادامه داد: علاوه بر اعتماد بیماران و پزشکان به داروی ایرانی، نکته حائز اهمیت میزان اعتماد مسئولین به توانمندی های صنایع داروسازی است که به عنوان یکی از بزرگترین الزامات توسعه این صنعت، می تواند گره گشای مشکلات پیش روی کارخانجات داروسازی باشد و خوشبختانه در این زمینه اتفاق نظر فراگیری میان دولتمردان وجود دارد.

به گفته ضیا، آنچه که خلا آن بشدت احساس می شود این است که این اعتماد، باید به مرحله رفع دست اندازهای تولید منجر شود. اما متاسفانه شاهد آن هستیم که صنایع داروسازی تحت فشار کاهش نقدینگی قرار دارند و این موضوع باید هرچه زودتر با برنامه ریزی  پایدار بمنظور هدایت سرمایه ها به این حوزه برطرف شود.

رئیس انجمن داروسازان ایران افزود: حمایت از تولید داخل، مصداق آشکاری از تحقق دسترسی عادلانه به دارو است. چرا که بدون تردید دارویی که در داخل کشور تولید شود از لحاظ قیمت و بار مالی ای که به خانواده ها تحمیل می کند، بسیار مناسب تر از داروی خارجی خواهد بود.

وی افزود: فارغ از بحث پایین بودن قیمت داروهای داخلی به نسبت داروهای خارجی، بحث امنیت خاطر بیماران و پزشکان در رابطه با تامین دارو و دسترسی به موقع به دارو نیز حائز اهمیت است و تمرکز بر تولید دارو در داخل کشور، به وضوح این امنیت روحی و روانی را در جامعه تقویت کرده است.

ضیا ادامه داد: با توجه به شرایط حاکم بر نظام بهداشت(Health) و درمان کشور، بهترین استراتژی برای حمایت از بیماران، توسعه صنایع داخلی و تمرکز بر تولید دارو در داخل کشور است و در این مسیر استفاده از راهکارهایی نظیر ورود خطوط تولید جدید، دانش فنی نوین و همچنین تولید تحت لیسانس می تواند موجب ارتقای روزافزون کیفیت داروهای ایرانی شود.

وی در خصوص کیفیت داروهای داخلی تصریح کرد: خوشبختانه در سال های اخیر تلاش های زیادی برای ارتقاء کیفیت داروهای داخلی صورت گرفته و این مسیر باید با جدیت بیشتر دنبال شود تا اینکه داروی ایرانی بتواند با پیشی گرفتن از برندهای خارجی، جایگاه خود را در بازارهای بین المللی تحکیم کند.

رئیس انجمن داروسازان ایران ضمن ابراز امیدواری نسبت به آینده صنایع داروسازی اظهار داشت: به همت داروسازان و حمایت های مدیران، شاهد روزی خواهیم بود که کسانی که علاقه به استفاده از داروهای برند دارند هم داروهای ایرانی را به برندهای جهانی ترجیح دهند.

ضیا در مورد راهکارهای ارتقای کیفیت داروهای داخلی اضافه کرد: موتور محرکه برای ارتقای کیفیت داروها، تمرکز بر تحقیق و توسعه، توسعه آزمایش های بالینی، رفع بروکراسی های اداری و درهم پیچیده در مسیر صدور مجوزها و نظارت ها، رفع دغدغه تولیدکنندگان بابت تامین نقدینگی و اثرات تغییر نرخ ارز بر هزینه تولید و همچنین شکل دهی به مشوق های مناسب برای تولید کنندگان است.

وی ادامه داد: یکی از چالش های تولیدکنندگان، بحث قیمتگذاری است. واقعیت این است که قیمتگذاری باید به گونه ای صورت پذیرد که ضمن لحاظ سیاست های حمایتی بیماران، در نهایت به تقویت بنیه مالی صنایع دارویی منجر شود تا کارخانجات بتوانند نسبت به تحقیق و توسعه در حوزه دارویی، خرید ماشین آلات جدید، با دغدغه کمتری سرمایه گذاری کنند.

ضیا در پایان تصریح کرد: حمایت از صنایع دارویی کشور، یک وظیفه ملی است و انجام این وظیفه نیازمند همراهی همه گروه ها و دست اندرکاران است و در این مسیر نیازمند فرهنگسازی برای آشکار ساختن کیفیت داروهای ایرانی و همچنین ایجاد ساز و کارهای  حمایتی از تولیدکنندگان هستیم.
برچسب ها: داروسازی ، نقدینگی ، دارو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: