کد خبر: ۱۶۵۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 02
دکتر و همکارانش در آن سوی پرده سبزرنگ با دقت زیادی مشغول جراحی هستند و در این سو پزشک دیگری مشغول گفت‌وگو با بیمار است
شفاآنلاین>سلامت> دکتر و همکارانش در آن سوی پرده سبزرنگ با دقت زیادی مشغول جراحی هستند و در این سو پزشک دیگری مشغول گفت‌وگو با بیمار است؛ همان بیماری که جمجمه‌اش شکافته شده و مغزش در حال جراحی است.

به گزارش شفاآنلاین، او گاهي نيز با پزشكان صحبت مي‌كند و سؤال هاي‌شان را جواب مي‌دهد. اما مگر مي‌شود بيماري(disease) هنگام جراحي، آن هم جراحي مغز با دكترش صحبت كند؟ اين اتفاق نادر چند روز قبل در بيمارستان رسول اكرم(ص) رخ داد و تيم پزشكي در جريان عملي شگفت انگيز مغز بيماري را بدون بيهوشي جراحي كردند.

اين بيمار كه جواني 31ساله به نام مهدي است چند روز قبل به‌دليل سردرد‌هاي شديد به بيمارستان رسول اكرم(ص) رفت. علائمي كه در او وجود داشت خطرناك بود و اين امكان وجود داشت كه هر لحظه شرايطش بدتر شود. در اين شرايط متخصصان مغز و اعصاب بيمارستان وي را معاينه كردند و تشخيص دادند كه مغز او دچار خونريزي شده و بايد هرچه سريع‌تر جراحي شود. مهدي در اين‌باره مي‌گويد:

«من از بچگي از آمپول مي‌ترسيدم و اين نخستين مرتبه‌اي بود كه قرار بود در بيمارستان بستري شوم. وقتي پزشكان(Doctors) گفتند بايد مغزم جراحي شود وحشت كردم. اما وقتي گفتند مي‌خواهند مغزم را بدون بيهوشي جراحي كنند حيرت كردم ولي خودم را به خدا سپردم. آنها گفتند خونريزي در سمت چپ مغزم اتفاق افتاده و چون اين بخش از مغز مربوط به تكلم است نه‌تنها نمي‌توانند در جراحي بيهوشم كنند بلكه بايد وقتي سرم را شكافتند با آنها صحبت كنم. »

    در اتاق عمل چه گذشت؟

بيمار جوان همه آن چيزي را كه در اتاق عمل گذشته به خوبي به‌خاطر دارد. او مي‌گويد:« پزشكان ابتدا آمپولي به من زدند كه سرم بي‌حس شد. از آن به بعد دردي احساس نمي‌كردم اما متوجه مي‌شدم كه مشغول بازكردن جمجمه‌ام هستند. صداي دكتر جراح را به خوبي مي‌شنيدم كه با دستيارانش صحبت مي‌كرد.

آنها يك پرده سبزرنگ روي صورتم انداخته بودند و در اين طرف پرده پزشك ديگري با من صحبت مي‌كرد. او يك كتاب كوچك در دستش بود كه تصاوير داخل آن را به من نشان مي‌داد و درباره آنها سؤال مي‌پرسيد. رنگ‌هاي اشيا را مي‌پرسيد و من هم جواب مي‌دادم، انگار نه انگار كه مغزم در حال جراحي است. پزشكان 6ساعت روي مغزم كار كردند و 3روز بعد هم مرخص شدم.» مهدي مي‌گويد:«هزينه جراحي حدود 28ميليون تومان شد اما چون بيمه سلامت داشتم 10درصد اين مبلغ را از من گرفتند.»

    جراحي نادر چگونه انجام شد ؟

با گذشت چند روز از اين جراحي شگفت‌انگيز شنيدن حرف‌هاي سرپرست تيم جراحي مغز و اعصاب بيمارستان رسول اكرم(ص) شنيدني است. دكتر عليرضا طبيب‌خويي مي‌گويد:« عمل مغز درحالي‌كه بيمار بيدار است بسيار نادر و مشكل است و فقط در شرايط خاص قابل انجام است.اين بيمار نيز كه دچار سردرد شديد شده بود پس از بررسي با تشخيص خونريزي كاورنوم مغزي كه نوعي ضايعه عروقي است آماده جراحي شد.

با توجه به تصاوير‌ ام‌آرآي و علائم بيمار، واضح بود كه محل ضايعه در نزديكي منطقه حركتي دست راست و مهم‌تر از آن بخش تكلم قرار دارد. به اين معني كه هنگام جراحي، محافظت از برخي نقاط مغز حياتي بود. به همين دليل تصميم گرفتيم كه جراحي در وضعيت هوشيار انجام شود.»

دكتر طبيب‌خويي مي‌گويد: « با كمك همكارانم دكتر سينا و دكتر درخشان، ابتدا عصب‌هاي حسي جمجمه و سپس استخوان و عضلات ناحيه گيجگاهي سمت چپ بي‌حس شدند و سپس با باز كردن جمجمه، منطقه‌اي از مغز كه ضايعه در عمق آن بود مشخص شد. در اين مرحله همزمان با پرسيدن سؤالات مختلف از بيمار كه در هوشياري كامل به‌سر مي‌برد يكي از مناطق مغز براي ورود انتخاب و در نهايت ضايعه به‌طور كامل و با موفقيت از مغز خارج شد. اين جراحي در شرايطي انجام شد كه همچنان عملكرد حركتي و تكلم مغز در حال كنترل بود. در نهايت اين بيمار پس از چند روز از بيمارستان مرخص شد.»همشهری
برچسب ها: سلامت ، بیماری ، پزشکان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: