کد خبر: ۱۶۴۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۲۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 02
به دلیل اینکه سرعت و میزان تولید پادتن خون در بدن افراد متفاوت است و برای انجام آزمایش دقیقی که بتوان به نتیجه آن استنتاج کرد و جواب قطعی را ارائه داد، ۶ ماه بعد از رفتار خطرناک بایستی که آزمایش تکرار شود
شفا آنلاین>سلامت>در ایران معمولاً دسترسی به آزمایش استاندارد اچ. آی. وی. ( HIV ELISA ) سهل تر است . این نوع آزمایش در ایران برای بار اول ۸ هفته بعد از رفتار خطرناک به مراجعه کنندگان توصیه می شود.

به گزارش شفا آنلاین، به دلیل اینکه سرعت و میزان تولید پادتن خون در بدن افراد متفاوت است و برای انجام آزمایش دقیقی که بتوان به نتیجه آن استنتاج کرد و جواب قطعی را ارائه داد، ۶ ماه بعد از رفتار خطرناک بایستی که آزمایش تکرار شود.

اگر شما در اروپا و یا آمریکای شمالی زندگی می کنید:

• اولین آزمایش ۲ هفته بعد از رفتار خطرناک
• تکرار آزمایش ۱۲ هفته بعد از رفتار خطرناک

در کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی معمولاً به دلیل دسترسی سهل تر به روش تست (HIV PCR) اولین آزمایش ۲ هفته بعد از رفتار خطرناک توصیه می شود. این روش دو هفته بعد از ورود ویروس قادر به جستجو و ردیابی مستقیم ویروس در خون می باشد.

اطمینان به این تست تنها ۹۵ درصد است. بنابراین برای دفعه دوم ۱۲ هفته بعد یک تست (HIV ELISA) نیز توصیه می شود که میزان پادتن (آنتی بادی) ها یی که خون شخص آلوده برعلیه ویروس اچ. آی. وی. تولید کرده است را اندازه گیری می کند.

– بهترین زمان برای آزمایش hiv چند ماه بعد از رابطه جنسی میباشد؟
یک ماه

چه موقع می توان گفت که فرد بعد از آزمایش و جواب منفی قطعا سالم است و ایدز نمی گیرد؟

سه ماه

– چه عواملی باعث می شود تست آنتی بادی به اشتباه مثبت شود؟

علل پاسخ مثبت کاذب در تست ELISA برای عفونت HIV عبارتند از :

١) برخی بیماری های خود ایمنی ٢) پیوند کلیه ٣) مثبت بودن تست RPR ۴) اشتباه در نگهداری و آماده کردن نمونه ها یا کیت ها در آزمایشگاه ۵) برخی عفونت های ویروسی (مانند EBV و HTLV) ٧) زندگی در مناطق حاره ای ٨) برخی عفونت های انگلی (شیستوزومیازیس و تریپانوزومیازیس) علل با شواهد علمی کمتر: ٧) میلوم مولتیپل و برخی سرطانهای دیگر ٩) سابقه انتقال خون ١٠) واکسیناسیون ضد آنفلوآنزا، هاری و یا هپاتیت ب ١١) بارداری ١٢) هپاتیت ب ١٣) مالاریا

امکان سرایت ایدز از طریق آب چشم یا اشک چشم یا زلالیه میباشد؟ به عنوان مثال با دست اشک یا چشم یک فرد مبتلا به ایدز را پاک بکنیم و با همان انگشتی که به اشک یا آب چشم مبتلا آلوده بوده به طور ناگهانی به چشم خود بمالیم؟

فقط خون، منی یا ترشحات واژن فرد مبتلا حاوی ویروس و انتقال دهنده هستند و اشک، عرق، بزاق، ادرار، استفراغ و مدفوع راه سرایت اچ آی وی نیستند.

سریعترین و مطمئن ترین آزمایش تشخیص اچ آی وی چیست؟ آیا باید حتما ٣ ماه صبر کرد؟

پس از سه هفته می توانید آزمایش ترکیبی نسل چهارم بدهید که در اکثر افراد نتیجه قابل اطمینانی می دهد ولی اگر اطمینان بیشتری می خواهید باید سه ماه صبر کنید.

این که میگن اسهال ناشی از ایدز(AIDS)، علائمش و منظورشان چه جور حالاتی در شکل و غلظت و تعداد دفعات مدفوع است؟

اسهال در زمان عفونت اولیه اچ آی وی یا در دوره ایدز پدید آید که علل مختلفی دارد از عفونتهای میکروبی تا رشد بی رویه باکتری های روده و آسیب مستقیم خود ویروس. به همین دلیل علائم و نشانه های آن هم متنوع خواهد بود.

استفاده از دو کاندوم باعث جلوگیری از ابتلا به ایدز میشود؟

خیر. استفاده از دو کاندوم به دلیل سایش بیشتر امکان پارگی و سرایت بیماریهای آمیزشی را بیشتر می کند.
آیا هپاتیت(hepatitis) b و c مثل آزمایش ایدز دوره پنجره داره؟ واکسن هپاتیت b معمولا تا چند سال ایمنی بدن را تامین میکنه؟

دوره کمون هپاتیت بی، متوسط ۱۲۰ روز و هپاتیت سی، متوسط ۴۵ روز است. دوره لازم برای تشخیص آزمایشگاهی بین ۳۰ تا ۶۰ روز است. واکسن هپاتیت بی حدود ۱۵ تا ۲۰ سال مصونیت کافی می دهد و پس از آن باید بررسی شود اگر مقدار پادتن در خون کم است واکسن یادآور زده شود.

اگر فردی مبتلا باشد و خودش هم نداند حتی از چه طریقی و کی گرفته اقدام به اهدا خون کند: ۱- آیا در انتقال خون مشخص نمی شود که مبتلاست؟ ۲- اگر مبتلا باشد در تست های سازمان به او اعلام می شود؟ ۳- چرا گفتید سازمان انتقال خون کافی نیست؟

در انتقال خون سلامت خون را با تست پی سی آر می سنجند که روی نمونه ای مرکب از صد واحد خون اهدایی (از صد نفر) آزمایش می شود. تازه خود پی سی آر جواب مثبت کاذب یا منفی کاذب ممکن است داشته باشد به همین دلیل جوابی که از اهدای خون می گیرید برای اطمینان از سلامت شما کافی نیست و باید تست الایزا بدهید. پس بهتر است از ابتدا به مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری بروید و دیگران را در معرض خطر قرار ندهید. (به خصوص اگر کمتر از دو هفته از رفتار پرخطرتان می گذرد).

گلودرد hiv به چه شکلی است؟ چون من بعد از ۳ ماه از رابطه ای که داشتم دچار گلو درد شدم ولی فقط سمت راست گلوم حالتی مثل زخم و سوزش دارد و دو ماه طول کشید و هنوز هم خوب نشدم

گلودردش مشابه یک آنفلوانزا یا یک منونوکلئوز است و تنها با آزمایش اچ آی وی می شود آنرا افتراق داد.

برای اینکه بفهمیم ایدز داریم یانه , دادن همان آزمایش خون معمولی کافیست؟

خیر باید آزمایش خاص پادتن اچ آی وی بدهید. بهتر است برای مشاوره و آزمایش به مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری بروید.

در چه مراکزی میتوان آزمایش رپید انجام داد؟

مراکز گذری کاهش آسیب، مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری و برخی آزمایشگاه های خصوصی.

ایدز چگونه تشخیص داده میشود؟

برای تشخیص ابتلا به اچ آی وی یا ایدز باید آزمایشی انجام شود که یا پادتن های ضد ویروس را در خون نشان دهد یا ذرات ویروس را آزمایش و مشاوره ایدز در مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری رایگان است.

بعد از چند روز از رابطه جنسی میتوان آزمایش ایدز داد تا کاملا جواب آن درست باشد؟

پاسخ دستگاه ایمنی بدن در افراد مختلف متفاوت است و این دوره بین ۲ تا ۱۶ هفته طول می‌کشد. بنابراین آزمایش اچ‌آی‌وی حداقل دوبار به فاصله سه ماه توصیه می شود.

اگر بخواهیم متوجه ابتلا یا عدم ابتلا به این بیماری بشویم باید به کجا مراجعه کنیم؟

به مراکز VCT و یا مراکز بهداشت شهرستان خود مراجعه فرمایید.

این دوره پنجره واقعا ابهام امیز شده بعضی میگن ۳ماه عده ای میگن ۶ ماه سازمان انتقال خون گفته ۱۲ ماه این موضوع باعث یه نوع وسواس فکری شده خواهش میکنم یه حرف قطعی بزنید.

دوره پنجره یا نهان ویروس ایدز معمولا ۳ ماه می باشد البته آزمایشات پیشرفته تری اخیرا وجود دارند که در مدت کوتاه تری نیز نتیجه را مشخص می کنند.

برچسب ها: رابطه جنسی ، ایدز ، هپاتیت
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
میلاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
0
0
آیا اگر دختر و پسر هر دو مبتلا به بیماری ایدز نباشن و رابطه مقعدی بدون کاندوم داشته باشن دچار ایدز میشون؟
مدیر پایگاه خیر
ناشناس
|
-
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
0
0
من یک سال پیش رابطه جنسی مشکوک داشتم ویک سال بعدازاون قضیه آزمایش دادم ومنفی بود آیا دوباره آزمایش بدم
مدیر پایگاه
برای اطمینان بیشتر و تشخیص ابتلا به اچ آی وی یا ایدز باید آزمایشی انجام شود که یا پادتن های ضد ویروس را در خون نشان دهد یا ذرات ویروس را آزمایش و مشاوره ایدز در مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری رایگان است
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
0
0
سلام
من آقایی هستم که 15روز پیش در یک شب 2 مرتبه رابطه جنسی با خانمی داشتم که متاسفانه اشتباهی کردم و از کاندوم استفاده نکردم الان خیلی خیلی اضطراب دارم که آیا به ایدز یا هپاتیت مبتلا هستم یا خیر!
لطفا راهنماییم کنید که چکار کنم؟
آیا باتوجه به زمانی که گذشته آزمایش بدم جواب مطمئن میده یا خیر؟
خواهش میکنم کمکم کنید.
مدیر پایگاه سه هفته بعد رابطه آزمایش دهید و برای اطمینان سه ماه بعد رابطه تکرار شود
پس از سه هفته می توانید
آزمایش ترکیبی نسل چهارم بدهید که در اکثر افراد نتیجه قابل اطمینانی می
دهد ولی اگر اطمینان بیشتری می خواهید باید سه ماه صبر کنید.
سلامت نیوز: بهترین زمان برای آزمایش HIV چند ماه بعد از رابطه جنسی می باشد؟
پس از سه هفته می توانید
آزمایش ترکیبی نسل چهارم بدهید که در اکثر افراد نتیجه قابل اطمینانی می
دهد ولی اگر اطمینان بیشتری می خواهید باید سه ماه صبر کنید.
سلامت نیوز: بهترین زمان برای آزمایش HIV چند ماه بعد از رابطه جنسی می باشد؟
پس از سه هفته می توانید
آزمایش ترکیبی نسل چهارم بدهید که در اکثر افراد نتیجه قابل اطمینانی می
دهد ولی اگر اطمینان بیشتری می خواهید باید سه ماه صبر کنید.
سلامت نیوز: بهترین زمان برای آزمایش HIV چند ماه بعد از رابطه جنسی می باشد؟
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
0
0
سلام ببخشید یه سوال داشتم با خانمی رابطه داشتم که Hivداشت و رابطه فقط با کاندوم بود جز یکبار درهین رابطه کاندوم پاره شد که متوجه شدم ودخولی انجام نگرفت وتعویض کاندوم که حتی نوک الت کاملا خشک بود بعد تعویض کاندوم دوباره ادامه رابطه الان میخواهم تست بدهم و با گذشت ۱ماه هیچگونه علاعمی ندارم چه نوع آزمایش یا تست بدهم مشخص شود چون متاهل هستم و نمیخاهم مشکلی برای او ایجاد شود ونمیشود یکسال بدون دلیل رابطه برقرار نکرد سلامتش مهم است اگر نیاز است رابطه جنسی برقرار نکنم راهنمایی کنید که حقیقت را بگویم بهش چون این رابطه در نبود همسرم که ۶ماه نبود که یک شب درحالت مستی این رابطه اتفاق افتاد عذاب وجدان کم بود اینم اضافه شد اگر طلاق هم بگیرد مهم نیست نمیخام آسیبی بهش برسه
مدیر پایگاه آزمایش های مدرن حالا به صورت مطمئن، بعد از شش هفته نشان می دهند که آیا
کسی با سرایت ویروس "اچ.آی." به بیماری ایدز مبتلا شده است یا خیرولی نمی توان به طور قطع تضمین داد و ممکن است در صورت منفی بودن نیاز به تکرار آزمایش باشد درباره مساله ای که به همسرتان بگویید یا خیر ازیک مشاوره کمک بگیرید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
0
0
با سلام
بنده بعد از گذشت 3هفته از رابطه آزمایش ایدز دادم جواب منفی بود،اما گفتند برای جواب قطعی باید حدود 24 روز دیگه مجددأ آزمایش ایدز بدم.
میخواستم بدونم با آزمایش اولیه که دادم چقدر میتوان گفت که بنده مبتلا نیستم؟
درضمن بنده آزمایشگاه نواب
واقع در اصفهان تست دادم.
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
0
0
سلام
بنده بعد از 3هفته از رابطه آزمایش ایدز دادم جواب خوشبختانه منفی بود
ولی مسوول آزمایشگاه گفتند باید 3هفته دیگه مجددا آزمایش بدم تا جواب قطعی بدهند،حال میخواستم بدونم با توجه به جواب آزمایش اولیه بعد از گذشت 3هفته میتوان گفت که جواب چند درصد منفیه؟
مدیر پایگاه
باسلام
باید آزمایش بدهید تا نتیجه نهایی مشخص شود.اما احتمال اش هست درآزمایش بعدی هم منفی باشد
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
0
0
سلام، وقت بخیر. من بعد از چند بار رابطه داشتن، بعد از گذشت یک سال بدون رابطه ی جنسی آزمایش PCR دادم که منفی بود، دیگه لازم نیست که آزمایش بدم؟ یعنی آلوده دیگه نیستم و خیالم راحت باشه؟ ممنون اگه پاسخمو بدید
مدیر پایگاه
باسلام
به نظرمی رسد شما شرایط خوبی دارید و جای نگرانی چندانی نیست اما درنهایت متخصص عفونی است که با بررسی های نهایی زمان قطعی برای پایان آزمایش ها را تعیین خواهد کرد
شاهان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
0
0
با سلام بنده حدود 25 بهمن ماه سال 98 رابطه بدون کاندوم داشتم بعد یک ماه تست در سازمان ایدز دادم با کیت منفی بود بعد منو نوشتن به تست سه ماه گفتن 25 اردیبهشت بیا بنده با کاندوم رابطه برقرار کردم تقریبا 23 فروردین حین رابطه کاندوم پاره شد ولی نمیدونم داخل پاره شد یا بیرون از واژن بعدش کاندوم عوض کردم این نگرانی بهم فشار اورد من رفتم به سازمان به من گفتن به شما دیگه اینجا تست انجام نمیشه من رفتم بیرون خودم تست دادم اون تست هم منفی شد الان دارم دق می کنم میشه کمکم کنین خیلی سریع بدونم اچ ای وی دارم یا نه فک کنم دارم دیونه میشم
مدیر پایگاه سلام هیچکس به شما در این مورد نمی تواند اطمینان دهد و شما باید تا ۶ یا ۹ ماه تستون را تکرار کنید منفی بودن ان تایید نداشتن صد در صد اچ ای وی نیست
ناشناس
|
-
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
0
0
چند مدت پیش رابطه دهانی با ی نفر برقرار کردم آیا از راه دهان مثلا بزاق دهان میتونه در اثر مالیده شدن بر آلت ویروس منتقل کنه البته از داشتن ویروس تو بدن طرف مقابل اطمینان ندارم چون مدتیه بعضی اوقات به شدت وسواس شدیدی نسبت به ویروس اچ آی وی دارم و خیلی فکرم رو مشغول میکنه
مدیر پایگاه
باسلام
اگرزخمی دردهان بوده باشد و فرد مقابل هم مبتلا به بیماری یا ناقل باشد،احتمال انتقال بیماری هست.درغیراینصورت تقریبا غیرممکن است
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
0
0
من در شهریور سال ۹۴ رابطه جنسی داشتم و در مهر سال ۹۶ ازمایش خون در ازمایشگاه مطمئن دادم که منفی بود؟ الان چندسال از ازمایشم میگذره اون جواب قطعیه یا دوباره باید ازمایش بدم؟
مدیر پایگاه
باسلام
با توجه به قدرت نهفتگی احتمالی اچ آی وی بهتراست اگرنگران هستید آزمایش بدهید
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
0
0
من بعد از ۲ سال که از رفتار پرخطر میگذشت در یک ازمایشگاه مطمئن ازمایش دادم و منفی بود میشه به این ازمایش اطمینان کرد یا دوباره باید ازمایش داد؟
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
0
0
من بعد از ۲ سال که از رفتار پرخطر میگذشت در یک ازمایشگاه مطمئن ازمایش دادم و منفی بود میشه به این ازمایش اطمینان کرد یا دوباره باید ازمایش داد؟
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
0
0
میشه لطفا جواب بدین خیلی استرس دارم
Saman
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
0
0
سلام من یک ماه پیش رابطه ای پر خطر بدون کاندوم داشتم . واژینال.رابطه من کمتر از پنج دقیقه طول کشید .من هنوز آزمایش ندادم ولی کل وجودمو استرس گرفته .میشه بهم بگید احتمال ابتلا شدن من چند درصد هست اگه اون خانم مبتلا باشند؟!!
مدیر پایگاه تنها راه  انجام آزمایش است
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: