کد خبر: ۱۶۴۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - 2017August 30
تنها چيزي كه در بساطش مانده اعضاي بدنش است؛ ‌كليه، ‌كبد و قرنيه‌! براي آگهي كردن فروش اين اعضا ديگر نيازي نيست تا بيمارستان لبافي‌نژاد يا خيابان شهيد فرهنگ حسيني يا به ساختمان انجمن حمايت از بيماران كليوي برود
شفا آنلاین>اجتماعی>تنها چيزي كه در بساطش مانده اعضاي بدنش است... 
به گزارش شفا آنلاین،تنها چيزي كه در بساطش مانده اعضاي بدنش است؛ ‌كليه، ‌كبد و قرنيه‌! براي آگهي كردن فروش اين اعضا ديگر نيازي نيست تا بيمارستان لبافي‌نژاد يا خيابان شهيد فرهنگ حسيني يا به ساختمان انجمن حمايت از بيماران كليوي برود. كافي است اينترنت تلفن همراهش را فعال كند و متن آگهي را اينگونه بنويسد و كليه‌اش را به مناقصه بگذارد «‌فوري فروشي، ‌كليه و بخشي از كبد؛ كاملاً سالم. به دليل نياز مالي عجله دارم. ارزان‌تر از همه. قيمت خود را در تلگرام يا اس‌ام‌اس كنيد خودم تماس ميگيرم» ‌اين تنها نمونه‌اي از آگهي‌هايي است كه در صفحات اينستاگرام يا حتي در بخش نظرات برخي سايت‌ها ديده مي‌شود و پشت پرده‌اش فقر و نابرابري‌هاي اجتماعي موجب شده تا برخي افراد حاضر شوند اعضاي بدنشان را به حراج بگذارند و خلأهاي قانوني كه موجب شده در اين ميان سود اصلي به جيب دلال‌ها برود.

بازار سياهي مجازي با متاعي حقيقي، اينجا عده‌اي آمده‌اند تا آخرين داشته‌هايشان، ‌سلامتي‌شان را به حراج بگذارند. ميانگين سني‌شان 25 ساله است و وجه مشتركشان فقر و احتياج مالي. يكي خانه‌اش در مصادره بانك است و ديگری ورشكست شده و آن يكي به بيان كلي «نياز مالي» بسنده مي‌كند. متاع فروش‌شان هم كليه، ‌قسمتي از كبد، مغز استخوان و حتي قرنيه چشم است. سوي ديگر اين معامله هم افرادي هستند كه هر لحظه با مرگ در جدالند و چشم به آسمان دوخته‌اند تا معجزه‌اي زندگي‌شان را از كابوس مرگي كه لحظه‌هاي زندگي را به كامشان تلخ كرده نجات دهد. اين‌بار معجزه زندگي آنها با سلامت و دستان خالي گروهي ديگر گره خورده است. در اين ميان هم كم نيستند سود‌جوياني كه از فقر عضو‌فروشان و نياز حياتي منتظران فهرست پيوند اعضا(Organ transplant) سوء‌استفاده مي‌كنند و سود اين خريد و فروش سلامت را به جيب مي‌زنند.
 
دست و پا زدن ميان مرگ و زندگي
معلوم نيست چند روز، ‌چند ساعت يا حتي چند ثانيه ديگر مي‌تواند بدون كليه، با شرايط حاد بيماري كبد يا نارسايي قلبي زندگي كند. هم‌اكنون در كشور ۲۷ هزار و ۸۱ نفر بر اساس اعلام انجمن اهداي عضو ايران در انتظار پيوند قرار دارند و در هر ۱۰ دقيقه يك نفر به ليست انتظار اضافه مي‌‌شود. در اين فهرست انتظار روزي هفت تا 10 نفر طلوع خورشيد فردا را نمي‌بينند و به بيان ديگر هر دو ساعت يك بيمار نيازمند به پيوند، جان خود را از دست مي‌دهد. همه اين قطعات را كه در كنار هم بچينيم بهتر مي‌توانيم بازار سياهي را كه در حوزه خريد و فروش اعضا شكل گرفته است،  درك كنيم. چه اين بازار در فضاي مجازي باشد، ‌چه در فضاي حقيقي و روي در ديوار بيمارستان‌هايي كه در آنها پيوند عضو انجام مي‌شود. در اين ميان نمي‌توان نقش مهم دلالان عضو را در داغ كردن بازار خريد و فروش اعضا ناديده گرفت؛ موضوعي كه به باور كارشناسان و نمايندگان مجلس نشانه‌اي از خلأهاي قانوني در اين زمينه است.
 
رشد بازار سياه اهداي عضو در سكوت قانون
 مسعود پزشكيان، نايب رئيس مجلس در خصوص قوانين حمايتي در زمينه پيوند عضو مي‌گويد: قانوني در رابطه با خريد اعضاي بدن انسان وجود ندارد، در حقيقت قانون خريد و فروش اعضاي بدن را منع كرده به طوري كه افراد نمي‌توانند اين كار را انجام دهند.

به گفته وي افراد موردنياز به پيوند عضو از خويشان، دوستان، آشنايان و داوطلبان اين نياز را تأمين مي‌كنند.  پزشكيان معتقد است قيمت‌هاي اعلام شده براي فروش اعضاي بدن همچون كليه غيررسمي هستند و مراكز و نهادهاي مرتبط با پيوند به صورت رسمي نمي‌توانند قيمتي براي فروش كليه يا هر عضو ديگر بدن اعلام كنند، در قانون اهدا نيز مبلغي تعيين نشده و اين امر تحت عنوان هديه تلقي مي‌شود.
 
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از فروش كليه يا هر عضو ديگري از بدن براي ادامه زندگي و تأمين احتياجات اوليه مي‌افزايد: اين نوع ديدگاه به لحاظ اخلاقي، اعتقادي و مدني قابل قبول نيست هرچند برخي اين نظر را منطقي قلمداد ‌مي‌كنند.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي خريد و فروش اعضاي بدن توسط مافيا را محكوم مي‌كند و مي‌گويد: اين روش از ريشه اشتباه است در واقع طرح اين موضوعات با تأكيد حكم شرعي درست نيست، از اين‌رو بهتر است لايحه يا طرحي براي ساماندهي وضعيت پيوند عضو ارائه شود.
 
رسول خضري، ديگر نماينده مجلس درباره قوانين حمايتي در زمينه پيوند عضو معتقد است: پيوند عضو داراي پشتوانه قانوني است و در اين زمينه نظر شرعي نيز وجود دارد. بر اين اساس قانون اعلام كرده تا سقف مالي براي اهداي عضو از سوي انجمن حمايت از بيماران كليوي در نظر گرفته شود.
 
اين نماينده مجلس مي‌افزايد: از سويي ديگر اگر بين اهدا‌كننده و دريافت‌كننده عضو توافق مالي جداگانه‌اي صورت گيرد، قانون در برابر آن سكوت كرده و ممانعتي براي اين موضوع در نظر نگرفته همين امر باعث شده گاهي يك عضو ميليون‌ها تومان به فروش برسد كه اين شرايط به شكل‌گيري مافيا در بازار خريد و فروش عضو دامن زده است.  خضري با انتقاد از اينكه قانون در زمينه اينكه افراد بايد چگونه تعامل بين خريد و فروش عضو را انجام دهند، سكوت اختيار می‌کند، تصريح مي‌كند: از سويي ديگر نظارت‌ها نيز ضعيف بوده و عمدتاً اين نظارت‌ها در اختيار NGO‌ها است و اين نشان‌دهنده آن است كه قانون در اين زمينه ورود جدي نداشته و مافيا نيز از همين خلأ قانوني سوء‌استفاده مي‌كند.  خضري با تأكيد بر ضرورت نظارت‌هاي شفاف در حوزه خريد و فروش عضو مي‌افزايد: اگرچه اين موضوع نياز به قانونگذاري جديدي دارد، اما وزارت بهداشت نيز مي‌تواند با ابلاغ بخشنامه‌اي نسبت به آن ورود پيدا كند.
 
وزير بهداشت هم وقتي مي‌خواهد درباره خريد و فروش كليه صحبت كند، آن را زشت مي‌خواند و اينگونه توضيح مي‌دهد:‌ مردم بايد توجه كنند كه يك كليه هم براي آنها مناسب است، مي‌بينيم كه بسياري از خانواده‌ها، عزيزان‌شان نيازمند پيوند كليه هستند و زشت است كه عده‌اي كليه‌فروشي كنند و عده‌اي هم آن را بخرند، در حالي كه مي‌توانيم اهداي عضو انجام دهيم.  فارغ از اين اظهارات اما در صفحات مجازي شبكه‌هاي اجتماعي همچون در و ديوار شهر پر است از آگهي‌هاي كليه و كبد فروشي افرادي كه آينده پيش رويشان به اندازه افراد نيازمند پيوند مبهم است و هيچ كس در عمل به فكرشان نيست.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: