کد خبر: ۱۶۴۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - 2017August 30
در بدن هر فرد حدود 25 گرم منیزیم وجود دارد که سومین ماده معدنی فراوان پس از کلسیم و فسفر است. بیش از 50درصد این مقدار در استخوان‌ها و بقیه در ماهیچه‌ها، بافت‌های نرم و مایعات بدن ذخیره شده است.
شفا آنلاین:  گر شما هم از خستگی، تحریک پذیری یا گرفتگی عضلانی رنج می‌برید، ممکن است جز افرادی باشید که کمبود منیزیم دارند. یک نفر از هر 4 زن دچار این کمبود هستند؛ اما خوشبختانه جبران آن کار مشکلی نیست.     

ا
به گزارش شفا آنلاین:در بدن هر فرد حدود 25 گرم منیزیم وجود دارد که سومین ماده معدنی فراوان پس از کلسیم و فسفر است. بیش از 50درصد این مقدار در استخوان‌ها و بقیه در ماهیچه‌ها، بافت‌های نرم و مایعات بدن ذخیره شده است.
مقدار نیاز بدن: مقدار نیاز بدن در افراد کاملا به هم متفاوت است به طوری که برای یک نوزاد 70 میلی گرم در روز و برای کودک 250 میلی گرم است. نیاز روزانه خانم‌ها و آقایان برای حفظ تعادل منیزیم در بدن حدود 350 تا 420 میلی گرم از این ماده است که البته در مورد خانم‌های باردار و سالمندان به 400 و 420 میلی گرم در روز نیز می‌رسد. ورزشکاران نیز نیاز بیشتری داشته و باید 500 میلی گرم در روز دریافت کنند زیرا مقداری از طریق عرق دفع می‌شود.
اما براساس مطالعات دریافت منیزیم معمولا کمتر از میزان توصیه شده است که علت را می‌توان عدم تغذیه صحیح و متعادل دانست. همچنین برخی داروها مانند مدرها یا داروهای هورمونی نیز تاثیرگذار هستند. استرس که عامل فزاینده دفع از طریق ادرار است و مصرف بیش از حد الکل نیز دیگر عوامل کمبود محسوب می‌شوند.
عوارض کمبود منیزیم در بدن: کمبود منیزیم در بدن می‌تواند زمینه ساز علائمی مانند گرفتگی و دردهای عضلانی به خصوص در شب، اختلالات گوارشی، مورمور شدن دست‌ها و پاها، تحریک پذیری شدید نسبت به هیجانات، اضطراب، تندخویی، خستگی، تپش قلب باشد. اما این کمبود در سالمندان ممکن است مقاومت نسبت به انسولین، سندروم متابولیک، خطر فزاینده بیماری‌های قلبی عروقی و شکستگی‌های استخوانی را در پی داشته باشد.
در صورت بروز این علائم بهتر است با پزشک مشورت شود تا توصیه‌های لازم تجویز گردد.
بهترین منابع غذایی منیزیم: بعضی از انواع آب معدنی غنی از منیزیم هستند اما اگر طعم آنها را دوست ندارید می‌توانید برای تهیه دمنوش، سوپ یا خوراکی‌هایی مانند غلات و حبوبات که آب را جذب می‌کنند استفاده نمایید. البته حبوبات از جمله سویا، سبزیجات سبز، غلات سبوس دار، مغزها مانند گردو، بادام و... و خوراکی‌های دریایی منبع بسیار غنی منیزیم به حساب می‌آیند.
برخلاف تصور، منیزیم موجود در شکلات به خوبی در بدن جذب نمی‌شود. البته کاکائو یک خوراکی ضدافسردگی است زیرا سطح سروتونین؛ هورمون خلق و خو را افزایش می‌دهد.
یکی دو تکه شکلات تلخ را حتما در طول روز بخورید و نگران اضافه وزن نباشید. سپید

www.Top Santé.fr

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: