کد خبر: ۱۶۴۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - 2017August 28
تعیین سقف برای دارو های وارداتی یکی از مهم ترین اقدامات دولت در راستای حمایت از تولید داخل و نیز اقتصاد مقاومتی به شمار می رود
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با تشریح برخی دستاوردهای دولت در حوزه دارو گفت: تعیین سقف برای دارو های وارداتی یکی از مهم ترین اقدامات دولت در راستای حمایت از تولید داخل و نیز اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.

به گزارش شفا آنلاین،اکبر عبدالهی اصل افزود: سیاست گذاری و برنامه های سازمان غذا و دارو در جهت حمایت از تولید داخل و برای کنترل و محدود سازی واردات(Importation) داروهای مشابه تولید داخل انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس سقف واردات به میزان حداکثر پنج تا 10 درصد نیاز بازار برای داروهای برند اصلی تعیین و واردات داروهای غیر برند اصلی در موارد مشابه تولید داخل، ممنوع شد.

وی ، اجرای برنامه های ارتقای اصول بهینه تولید GMP و کیفیت دارو در جهت افزایش رقابت پذیری با مشابه وارداتی و افزایش سهم داروی تولید داخل در بازار و افزایش صادرات را از دیگر اقدامات دولت در حوزه دارو عنوان کرد و افزود: در این راستا، اولویت های حمایتی تولید دارو و مواد اولیه در داخل کشور با محوریت توانمدسازی صنعت تولید داخل، اعلام شده است.

مدیرکل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: هماهنگی با سایر مراجع ذیربط دولتی و غیردولتی و سندیکاهای مربوطه در جهت اجرای برنامه های توانمندسازی صنعت داروسازی(Pharmacy) کشور و تشویق به مصرف داروهای تولید داخل با استفاده از ابزارهای مختلف و اقدامات موثر در این زمینه از دیگر اقدامات دولت در حوزه دارو محسوب می شود.

عبدالهی افزود: همچنین فرآیند تامین منابع ارزی مورد نیاز تامین دستگاه ها و مواد اولیه مورد نیاز صنعت دارو در جهت افزایش توان تولید و رفع نیازهای دارویی کشور، تسهیل شده است.

وی ادامه داد: شرکت های توزیع و داروخانه ها با اعطای حاشیه سود بالاتر به نسبت داروهای وارداتی به مصرف داروهای تولید داخل، تشویق شده اند.

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو گفت: این سازمان با سازمان جهانی بهداشت و تولید کنندگان داخلی جهت انتقال تکنولوژی واکسن تزریقی فلج کودکان (IPV) و صدور مجوز تاسیس سه پالایشگاه تولید فرآورده های مشتق از پلاسما به منظور خودکفایی در تامین این فرآورده استراتژیک، همکاری دارد.

عبدالهی در ادامه با اشاره به صدور مجوز تأسیس هفت مرکز جمع آوری پلاسما جهت تامین پلاسما به عنوان ماده اولیه داروهای تولیدی مورد نیاز کشور، اظهار داشت: ثبت ملزومات دارویی تولید داخل و فرآورده های ساخت قراردادی و تحت لیسانس، تسریع شده است.

وی یادآور شد: همچنین اجرای اقداماتی مانند طرح ملی مصرف بهینه ضدعفونی کننده های بیمارستانی و نقش آن در کاهش مصرف آنتی بیوتیک(Antibiotics) ها و کنترل عفونت های بیمارستانی ، منجر به کاهش ارزبری می شود.

مسئولان سازمان غذا و دارو پیش از این اعلام کرده بودند که در راستای حمایت از تولیدات داخلی دارو، طی چهار سال اخیر، سهم داروهای وارداتی در بازار 500 میلیون دلار کاهش یافت و به میانگین یک میلیارد دلار رسید.

همچنین هم اکنون 30 پروانه داروی بیوتکنولوژی داخلی صادر شده و طی چهار سال اخیر نیز هشت داروی جدید های تک وارد بازار شده است.

هزینه دارو از جیب بیماران صعب العلاج نیز از 45 درصد به 11 درصد کاهش یافته است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: