کد خبر: ۱۶۳۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 18
سردرد میگرنی یکی از شایع ترین سردرد هاست. این سردرد معمولا بسیار شدید بوده و دلایل مختلفی برای ایجاد آن وجود دارد
شفا آنلاین>سلامت>در این مطلب از سردرد میگرنی برایتان می گوییم، از راه های درمان میگرن و آرام کردن این درد ناگهانی و وحشتناک.

به گزارش شفا آنلاین،سردرد میگرنی یکی از شایع ترین سردرد هاست. این سردرد معمولا بسیار شدید بوده و دلایل مختلفی برای ایجاد آن وجود دارد. اگر شما نیز به این نوع سردرد مبتلا هستید یا کسانی را می شناسید که به دچار سردردهای میگرنی هستند، در این مقاله با ما همراه باشید تا با علل ایجاد این سردرد و درمان های طبیعی و خانگی آن آشنا شوید.

علائم سردردهای میگرنی

سردرد میگرنی(Migraine) معمولا شدید و مداوم بوده و به صورت یک طرفه و ضربان دار ایجاد می شوند. تاری دید، تهوع و استفراغ از دیگر علائم این سردرد می باشند.

دلایل ایجاد سردرد میگرنی

علل مختلفی برای سردرد میگرنی وجود دارد. از جمله دلایل ایجاد این نوع سردرد ها می توان به تغییرات هورمونی در بانوان، گرسنگی، استشمام بو یا عطری خاص، سیگار کشیدن یا بوی سیگار، خستگی، بی خوابی یا کم خوابی، استرس(Stress)، صداهای بلند، تابش نور مستقیم یا رقص نور به چشم، خوردن بیش از حد غذا می باشند که ممکن است باعث شروع سردرد یا تشدید آن شوند.

راه های درمان میگرن

برای این نوع سردرد ها داروهای شیمیایی مختلفی مانند پانادول یا ایبوپروفن، پروپرانولول، آمی تریپتیلین، سوماتریپتان، ارگوتامین، دپاکین و ... وجود دارد. اما همان طور که می دانید مصرف زیاد و مداوم داروهای شیمیایی عوارض بسیاری را به همراه دارند. از این رو سعی می کنیم تا جایی که امکان دارد از مصرف این دارو ها اجتناب کرده و درمان های جایگزینی برای آن پیدا کنیم یکی دیگر از درمان های سردردهای میگرنی استفاده از روش هایی مانند تزریق بوتاکس، ماساژ، طب سوزنی و بیوفیدبک می باشد. این روش ها بر روی برخی از افراد جواب داده و موثر هستند. اما توصیه ما برای درمان این نوع سردرد استفاده از مواد طبیعی و درمان های خانگی است. درمان های خانگی نه تنها ضرری را متوجه بدن نمی کنند بلکه در برخی موارد فوایدی نیز برای ما دارند. در ادامه به معرفی موادی که مصرف آن ها سردرد را کاهش داده و التیام می بخشد، معرفی می کنیم.

معرفی درمان های خانگی

برگ نعناع: یکی دیگر از گیاهان مفید برای سردردهای میگرنی برگ نعناع تازه می باشد.
طریقه مصرف: برگ نعناع تازه را درون آب جوش ریخته و اجازه دهید  10 دقیقه بماند. سپس آن را با مقداری عسل میل کنید.

زنجبیل: زنجبیل نیز یکی دیگر از موادی است که می تواند به بهبود سردرد شما کمک کند.
طریقه مصرف: یک برش زنجبیل تازه، مقدار کمی فلفل قرمز و یک قاشق چای خوری نعناع خشک را در 2 فنجان  آب جوش بریزید. درب ظرف را قرار دهید و اجازه دهید تا 15 دقیقه بماند. سپس محتوی ظرف را درون یک صافی ریخته و آب آن را جدا کنید. این دمنوش را به صورت مداوم استفاده نمایید. می توانید مقداری عسل طبیعی نیز به آن اضافه کنید.

بابونه : یکی از راه های درمان میگرن، بابونه ست. این گیاه دارای خواص ضد التهابی و ضد اسپاسم بوده و باعث کاهش سردرد میگرنی می شود. بابونه را به صورت دمنوش آماده و مصرف نمایید.
طریقه مصرف: برای مصرف این گیاه 2-3 قاشق چای خوری گل بابونه را در یک فنجان آب داغ ریخته و اجازه دهید تا مدتی بماند. سپس مقدار کمی آب لیمو و عسل را به دمنوش اضافه کنید. دمنوش بابونه را روزی 3 بار بنوشید تا درد شما تسکین یابد.

جینکوبیلوبا: گیاه دیگری که به تسکین سردرد میگرنی کمک می کند جینکوبیلوبا است. این گیاه خون رسانی به مغز را افزایش داده و باعث کاهش سردرد می گردد.
طریقه مصرف: عصاره این گیاه را می توانید به صورت یک قرص یا کپسول مصرف نمایید.

ریحان: یکی از راه های درمان میگرن، ریحان ست. بوی قوی ریحان می تواند برای کاهش درد مفید باشد . همچنین این گیاه یک ضداسپاسم عالی می باشد که به رفع دردهای عضلانی کمک می کند.
طریقه مصرف: برای استفاده از این گیاه در شل کردن عضله ها و ریلکس شدن آن ها، روغن ریحان را به شقیقه ها و پیشانی خود مالیده و ماساژ دهید. این کار باعث کاهش سردرد و رفع اسپاسم این ناحیه از سر می گردد. روش دیگر استفاده از ریحان، جویدن آن است. زمانی که دچار سردرد های میگرنی شدید، برگ های تازه ریحان را بجوید. نوشیدن دمنوش ریحان نیز به کاهش سردردهای میگرنی کمک می کند. برای انجام این کار چند برگ تازه ی ریحان را در آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه بجوشانید و پس از صاف کردن بنوشید.

ریحان و عنبر سائل:  استفاده از ریحان به همراه عنبر سائل نیز یکی دیگر از درمان های طبیعی این نوع سردرد می باشد. 
طریقه مصرف: 2 قاشق چای خوری ریحان خشک شده را به 3 فنجان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید تا سرد شود. سپس 2 قاشق غذاخوری عنبر سائل را به آن افزوده و درون یک پارچه بریزید. آن گاه پارچه را بر روی پیشانی خود قرار دهید.

دانه کتان: برای کنترل سردرد های میگرنی و کاهش التهاب(Inflammation) بدن می توانید از دانه کتان استفاده نمایید. این گیاه خواص ضد التهابی داشته و بسیار مفید می باشد. دانه کتان نیز به صورت دمنوش مصرف می گردد.
طریقه مصرف: یک قاشق چای خوری دانه کتان را در یک فنجان  آب جوش ریخته و اجازه دهید مدتی بماند. سپس آن را صاف کرده و نوش جان نمایید. این دمنوش را حداقل روزی دوبار تهیه کنید. از این دمنوش برای ماساژ عضلات نیز می توانید استفاده کنید.

ماساژ انگشت کوچک دست و پا: ماساژ انگشتان کوچک دست و پا یکی دیگر از روش های رفع سردردهای میگرنی است.
روش انجام: انگشتان کوچک دست و پای خود را به مدت حداقل 10 دقیقه ماساژ دهید. این کار را چندین بار( حداقل 3 بار) با فاصله انجام دهید تا سردرد رفع گردد.

سرکه: بخور سرکه یکی دیگر از راه های خانگی کاهش سردرد است.
طریقه مصرف: مقدار مساوی از آب  و سرکه را باهم مخلوط کرده و بر روی اجاق قرار دهید تا به جوش آید. سپس از بخور آن استفاده کنید. ماساژ سرکه نیز می تواند در کاهش سردرد تاثیرگذار باشد. برای انجام این کار لیف حمام خود را به سرکه آغشته کرده و در یخچال قرار دهید. پس از 20 دقیقه آن را بر روی سرو گردن خود با فشار ماساژ دهید.

قهوه: در ابتدای شروع سردرد نوشیدن قهوه می تواند کمک بسیاری در کاهش درد آن داشته باشد.

منیزیم: استفاده از منیزیم می تواند تاثیر زیادی در بهبود سردرد های میگرنی داشته باشد. منیزم را می توانید در موادی چون تخم کدو، لوبیا، سبزیجات با برگ سبز و کلم بروکلی پیدا کنید.

روغن ماهی: روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 می باشد. در نتیجه مصرف آن به کاهش التهاب کمک کرده و احتمال لخته شدن خون را کاهش می دهد. کنترل فشار خون و سردردهای میگرنی نیز از دیگر خواص این ماده است.
طریقه مصرف: برای مصرف می توانید از کپسول روغن ماهی یا روغن ماهی مایع استفاده نمایید. کپسول یا یک قاشق روغن ماهی را درون یک لیوان آب پرتقال ریخته و مصرف نمایید.

بومادران: گیاه بومادران ضد میکروب، ضد اضطراب و ضد درد بوده و سردردهای میگرنی را کاهش می دهد.
طریقه مصرف: می توانید از عصاره گیاه بومادران به صورت کپسول استفاده نمایید. یکی دیگر از روش های مصرف تهیه دمنوش بومادران خشک شده می باشد.

سیب: بوییدن سیب و خوردن آن برای تسکین سردردهای میگرنی مفید است.

پوست درخت بید:  پوست درخت بید حاوی ترکیبی با عنوان سالیسین می باشد. این ماده باعث کاهش درد، تب و التهاب و در نتیجه کاهش سردرد های میگرنی می شود.
طریقه مصرف: مقداری پوست درخت بید را در یک قابلمه ریخته و با آب به مدت 5 الی 10 دقیقه بجوشانید. سپس شعله را خاموش کرده و اجازه دهید تا 30 دقیقه بماند. هر روز  3 تا 4 فنجان از این جوشانده میل نمایید.برای مصرف پوست درخت بید به نکات زیر توجه کنید:

- استفاده از پوست درخت بید برای بچه های زیر 16 سال و مادران باردار ممنوع می باشد.
- افرادی که به آسپرین حساسیت دارند یا واکنش های گوارشی نشان می دهند، نباید این گیاه را مصرف کنند.

برچسب ها: استرس ، میگرن ، التهاب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: