کد خبر: ۱۶۲۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 11
نخستین گردهمایی انجمن بانکداران خبره ایران با هدف هم اندیشی در این بخش برگزار و شرکت کنندگان در این گردهمایی ، موضوع ضرورت اصلاح نظام بانکی را مورد تاکید قرار دادند
شفاآنلاین>بیمه و بانک> نخستین گردهمایی انجمن بانکداران خبره ایران با هدف هم اندیشی در این بخش برگزار و شرکت کنندگان در این گردهمایی ، موضوع ضرورت اصلاح نظام بانکی را مورد تاکید قرار دادند.

به گزارش شفاآنلاین، نخستین نشست هم اندیشی انجمن بانکداران خبره ایران روز پنجشنبه در هتل اسپیناس پلاس تهران برگزار شد.

آلبرت بغزیان اقتصاددان و از اعضای هیات موسس انجمن بانکداران خبره ایران، این انجمن را فراجناحی توصیف کرد که با هدف حفط منافع ملی و ارتقای سطح رفاه کشور ایجاد شده است.
وی افزود: این انجمن می خواهد تجربه مدیران بانکی را برای بهبود نظام بانکی مدیریت کند.

امیرحسن قربانی از دیگر موسسان(Founders) انجمن بانکداران خبره ایران اظهار داشت: باید از منافع بانکداران حمایت کرد و از این جهت این انجمن حامی سیاست های پولی و بانکی کشور خواهد بود.

وی افزود: دیگر تشکل های بانکداری ماهیت حقوقی(Legal) دارند اما این انجمن دنبال استفاده از تجربه های انسانی بانکداران است و برای همصدایی در ایجاد تغییرات و بهبود عملکرد بانکها فعالیت می کند‌.

قربانی گفت: به دنبال اطلاع رسانی درباره تحولات بانکداری در دنیا هستیم و درباره حل مشکلات مشخص، از مدیران بانکی حمایت خواهیم کرد زیرا خواهان تبدیل نگاه عادی به هوشمندانه در نظام بانکی هستیم.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این نشست، گفت: باید متفکران و صاحبنظران عرصه پولی و بانکی به این انجمن کمک کنند.
وی با بیان اینکه هسته اولیه این انجمن را کسانی شکل داده اند که سابقه اصلی فعالیت آنها در نظام بانکی بوده است برخی چالش های نظام بانکداری را تشریح کرد.

مصباحی مقدم مساله سود بانکی، معوقات بانکی، نرخ کفایت سرمایه، اجرای صوری عقود مشارکتی و مبادله ای را از جمله مشکلات برشمرد.

وی تعدد شعب بانکی به طوری که به ازای هر 2400 ایرانی یک شعبه وجود دارد را دیگر مشکل نطام بانکی دانست که سبب بلوکه شدن سرمایه بانک ها در کشور شده است.
مصباحی مقدم تاکید کرد که قوه مقننه می تواند به نظام بانکی در حل این مشکلات کمک کند.

عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از دیگر سخنرانان این نشست، گفت: انبوه قوانین هیچ سودی برای کشور ندارد و این انجمن می تواند در ارتباط با سیستم و نظام ها کار کند زیرا یکی از اشکالات در کشور نظام های موجود هستند.

وی ادامه داد: باید بین نظام های کشور ارتباط معناداری بین درون و محیط بیرونی ایجاد شود .
محمدحسین پورزرندی مدیرعامل بانک شهر دیگر سخنران این نشست بود که گفت: شرایط بانکداری در کشور مشکل است و مردم در حال ازدست دادن اعتماد خود به بانکها هستند زیرا نظام بانکی بیمار است.

وی توضیح داد: از انجا که هنوز مشکل تحریم بانکی به طور کامل رفع نشده، بانک ها بیمار شده اند و بانکداران دیگر مورد اعتماد مردم نیستند و مردم انها را به چشم دزد می بینند.
پورزرندی گفت: در کشور فرقی بین بانک دولتی و خصوصی نیست اما در بانکداری خصوصی افرادی سهامدار هستند که به دنبال منافع بوده اند اما مجلس قوانینی تصویب می کند که دستورات برای بانک های دولتی را به خصوصی ها تسری می دهد.

به گفته وی، جایی که بخواهد از بانک های خصوصی دفاع کند، در مجلس وجود ندارد و مجلس به یک چشم به بانکها نگاه می کند.
پورزرندی گفت: بانکهای جهان استانداردهایی دارند که هیچ کدام از انها در داخل کشور رعایت نمی شود.

بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس در واکنش به اظهارات مدیرعامل بانک شهر گفت: اصلی ترین کمک باید حل مشکل سردرگمی نظام بانکی باشد. همه از سیستم بانکی گلایه دارند ولی بانکها می گویند دولت مزاحم است اما در دنیای امروز بانکهای ایران نمی توانند با دیگر بانکهای جهان رقابت کنند زیرا حداکثر سودی که پرداخت می کنند 5 درصد می باشد.
وی ادامه داد: راه دیگری جز کاهش نرخ سود بانکی نداریم و باید در این مسیر به بیانات رهبر انقلاب تمسک کنیم.

وی گفت: سیستم بانکی خود را از موضوعات مختلف کشور جدا کرده و فاصله بانکها با مردم و نظام قانونگذاری کم شود.
نعمتی گفت: باید دنبال خصوصی سازی واقعی باشیم اما بانکهای خصوصی در کشور در واقع خصولتی هستند و هیچ بانکی کامل خصوصی نیست.
وی گفت: رییس مجلس ابتدای امسال 20 چالش بزرگ و مهم کشور را مشخص کرد که از آن 12 ابرچالش به سیاست های پولی و بانکی مربوط می شود.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با انتقاد از ارایه نشدن لایحه نظام بانکداری به مجلس گفت: قانون فعلی مربوط به سال 63 است و نمی دانم چرا دولت لایحه جدید نمی دهد‌
وی افزود: زیرساخت های کشور برای حرکت به سمت بانکداری بین المللی آماده است و باید چالشها در کشور را شناخت و برای کاهش نرخ سود بانکی راهکار داد.

زارع افزود: با وضعیت کنونی به نظام بانکداری مطلوب نمی رسیم زیرا قیمت تمام شده پول به دلیل نرخ سود بانکها، بالاست .

وی گفت: بانکها با این کار دنبال تضعیف پول کشور هستند که همین از عوامل رکود است.
این نماینده مجلس با ابراز تاسف از اینکه بانکها از مجلس فراری هستند گفت:متاسفانه شرکت های لیزینگ بانکها قراردادهای اصلی را می بندند و سود بالای 32 تا 34 درصد دریافت می کنند.
وی پایین بودن بازدهی تولید نسبت به نرخ سود بانکی را دیگر عامل رکود دانست و گفت: باید نظام بانکی را اصلاح کرد‌.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: