کد خبر: ۱۶۱۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 04
هر چند قانوندانی کار اهلش است، اما با آگاهی از برخی نکات حقوقی می‌توانیم پیش از نیاز به وکیل و قاضی از پایمال شدن حقوقمان جلوگیری کنیم بنابراین شاید این نکات مختصر و مفید در این خصوص موثر افتد.
شفاآنلاین>اجتماعی>همه ما در امور عادی روزمره به مسائلی برمی‌خوریم که گاه برای حل و فصل آن به وکیل، حقوقدان، قاضی و محکمه نیاز داریم.

هر چند قانوندانی کار اهلش است، اما با آگاهی از برخی نکات حقوقی می‌توانیم پیش از نیاز به وکیل و قاضی از پایمال شدن حقوقمان جلوگیری کنیم بنابراین شاید این نکات مختصر و مفید در این خصوص موثر افتد.

نکته‌ای جالب درباره رشوه

هرگاه ثابت شود رشوه‌ دهنده برای حفظ حقوق حقه خود مجبور به دادن وجه یا مالی بوده تعقیب کیفری ندارد و وجه یا مالی که داده به او مسترد می‌گردد!

اقرار شفاهی

هیچ‌یک از حقوقی که طبق سند رسمی برای دیگری در نظر گرفته شده از جمله مهریه و... را نمی‌توان به موجب اقرار شفاهی یا دست نوشته عادی ساقط کرد.

پزشکان بخوانند

1- درج آگهی بدون اخذ مجوز از نظام پزشکی ممنوع است.

2- استفاده از بیش از 3 تابلو در خارج از محل مطب، استفاده از تابلو بزرگ‌تر از اندازه 50 در
70 و استفاده از هر گونه شکل یا طرح در تابلو مطب تخلف است.

3- درج محل اخذ تخصص در سر نسخه و تابلو و کارت، بلامانع است، ولی معرفی خود در هر کجا، به عنوان معالج بیماری خاصی، ممنوع است.

4- ذکر بیشتر از سه مورد رشته طبابت، توسط پزشک یا دندانپزشک عمومی و همچنین درج و آگهی خدماتی که قابلیت ارائه در مطب را ندارد ممنوع است.

5- استفاده از تابلو و سرنسخه پزشک یا دندانپزشک فوت شده یا منتقل شده تخلف است.

6- افتتاح دو مطب در یک شهر، بدون مجوز نظام پزشکی و افتتاح دو مطب در دو شهر، به طور کل ممنوع است.

نفقه

اگر زن قبل از صدور حکم الزام به تمکین به منزل مشترک برگردد، دعوی تمکین مردود و زن مستحق نفقه خواهد بود و نیز حتی اگر بعد از صدور حکم مراجعت کند از تاریخ برگشت مستحق دریافت نفقه خواهد بود.

ارزش دارایی وراث

وراثی که اظهارنامه خود را در موعد قانونی (ظرف یک سال از تاریخ فوت متوفی) تسلیم کنند، ارزش اموال و دارایی‌ها به بهای روز زمان فوت متوفی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

اعتراض به رای غیابی

محکوم علیه احکام غیابی در هر زمان که جلب شود می‌تواند واخواهی (اعتراض به رای غیابی) نماید و به این وسیله از اجرای حکم تا رسیدگی مجدد جلوگیری کند؛ شایان ذکر است قاضی در صورت صلاحدید می‌تواند تامین مناسب از وی اخذ کند.

ابطال رای داور

رای داور در چند مورد زیر باطل است:

1- رای صادره مخالف با قانون باشد.

2- داور نسبت به مطلبی که موضوع داوری نبوده رای صادر کند.

3- رای داوری خارج از حدود اختیارات داور باشد.

4- رای داور مخالف با توافقات طرفین دعوا باشد.

چک وکالتی

در صورتی که چک به وکالت یا نمایندگی از طرف صاحب حساب اعم از شخص حقیقی یا حقوقی صادر شده باشد، صادرکننده چک و صاحب امضا متضامنا مسئول پرداخت وجه چک بوده و اجراییه و حکم ضرر و زیان بر اساس تضامن علیه هر دو نفر صادر می‌شود.

تدلیس چیست؟

در صورتی که مرد قبل از ازدواج به دروغ صفاتی را مطرح یا دارای بیماری صعب‌العلاج(Elderly disease) بوده و این را از زن مخفی کند و پس از عقد آشکار شود، زن می‌تواند به عنوان تدلیس در ازدواج تقاضای فسخِ نکاح کند.

بهای تهمت زدن

اگر شخصی به شخص دیگر با سوء‌نیت و با علم به عدم ارتکاب، جرمی را نسبت بدهد و نتواند این نسبت را اثبات کند شخصی که جرم به او نسبت داده شده می‌تواند شکایت افترا بکند. دراین راستا مثلا در‌خصوص الفاظ منجر به حد؛ یعنی نسبت زنا یا لواط دادن به دیگری، مجازاتش 80 ضربه شلاق و در موارد تعزیری یعنی نسبت دادن سایر جرایم، یک ماه تا یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق یا یکی از آنها حسب مورد درانتظار تهمت‌زننده خواهد بود.جام جم آنلاین

سمانه کارآمد - حقوقدان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: