کد خبر: ۱۶۰۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 30
ورزشکاران همیشه در تکاپوی یافتن راهی هستند که بتوانند برتری در رقابت های ورزشی به دست آورند، اما عده ای از آنان به دلیل وجود برخی محدودیت های جسمی و زمانی به اشتباه در مسیری نادرست قرار می گیرند و فرآورده های دارویی را برای کسب موفقیت بر می گزینند.
شفاآنلاین>سلامت>گرایش به زیبایی ظاهری و داشتن اندام متناسب با عضلاتی ورزیده و حجیم موجب شده بسیاری از نوجوانان و جوانان به اشکال مختلف هنگام ورزش و به ویژه بدنسازی گاهی با مصرف داروهای نیروزا برای پرورش اندام خود اقدام کنند.

به گزارش شفاآنلاین،ورزشکاران همیشه در تکاپوی یافتن راهی هستند که بتوانند برتری در رقابت های ورزشی به دست آورند، اما عده ای از آنان به دلیل وجود برخی محدودیت های جسمی و زمانی به اشتباه در مسیری نادرست قرار می گیرند و فرآورده های دارویی را برای کسب موفقیت بر می گزینند.
مسیری که با تبلیغات سودجویان و به خاطر توجه زیاد ورزشکاران به بهبود شکل ظاهری بدن خود، نتیجه ای جز شیوع اختلالات تغذیه ای و عادت به مصرف داروهای نیروزا، دستاورد دیگری به ارمغان ندارد.
این ورزشکاران که برخی بی اطلاع از عوارض ناشی از داروهای نیروزا هستند، بی اختیار در نتیجه تبلیغات زیاد به مصرف مواد نیروزا روی می آورند که علاوه بر تباه آینده ورزشی و سلامت جسمی و روانی خود، سطح عملکرد فعالیت ورزشی خود نیز کاهش می دهند.
به گفته بسیاری از متخصصان، استفاده خودسرانه از فرآورده های قاچاق و بدون مجوز داروهای نیروزا در رشته های ورزشی میان جوانان افزایش یافته و موجب ابتلا به انواع اختلالات جسمی و روانی برای مصرف کننده آن شده است.
علاوه بر آن در موارد متعدد نیز گزارش هایی از مرگ های ناگهانی ورزشکاران در اثر مصرف این داروها منتشر شده است.

* صرف فروش داروهای نیروزا در داروخانه ها دلیل بر مفید بودن استفاده از آنها نیست
رئیس هیات پزشکی ورزشی خراسان رضوی در این زمینه گفت: داروهای نیروزای موجود در داروخانه ها مخصوص بیماری های سخت درمان است و صرف فروش آنها دلیلی برای مفید بودن استفاده از آنها توسط ورزشکاران نیست.
دکتر سیدرضا گلدوزیان افزود: بیماران سخت درمان با تزریق مواد نیروزا که زیر نظر پزشک صورت می گیرد عضلات خود را تقویت می کنند و حتی برای بهبود خود برخی عوارض دارو را به جان می خرند لذا استفاده انسان سالم از این مواد توجیهی ندارد.
وی با بیان اینکه در یک سال اخیر 35 نفر از ورزشکاران به دلیل مصرف این دارو ها آسیب شدید دیده اند اظهار کرد: البته تعداد آسیب دیدگان بسیار فراتر از این تعداد است چرا که بسیاری از عوارض مصرف این داروها در سنین بالاتر نمایان می شود.
وی با اشاره به عوارض مصرف برخی داروهای هورمونی که با هدف بدنسازی بین جوانان و ورزشکاران رواج دارد گفت: این دارو ها می توانند سبب بروز عوارض وخیم مانند عقیمی، نارسایی قلبی و کبدی، کوتاهی قد، بزرگ شدن سینه در مردان و پرمویی و خشونت صدا در زنان شود.
دکتر گلدوزیان افزود: 99 درصد داروهای غیرمجاز در باشگاههایی توزیع می شوند که مجوز ندارند چرا که باشگاه های دارای پروانه برای ادامه فعالیت خود دست به چنین تخلفی نمی زنند.
وی با بیان اینکه هر بدنی می تواند با روش درست ورزش و تغذیه کامل به شرایط ایده آل برسد اظهار کرد: حتی ورزشکاران حرفه ای نیاز به داروهای نیروزا ندارند فقط برخی از آنها برای تامین ویتامین های مورد نیاز خود در کنار ورزش های انجام شده مکمل هایی را مصرف می کنند.

* ورزش برای سلامتی نیاز به دارو ندارد
مربی و کارشناس پرورش اندام (body building)نیز در این باره گفت: افرادی که برای سلامتی ورزش می کنند نیاز به اینگونه داروها ندارند و تنها کسانی که پشتکار ندارند و به دنبال رسیدن به اندام ایده آل در کوتاه مدت هستند به مصرف این دارو ها روی می آورند.
علی امین با بیان اینکه فقط ورزشکاران حرفه ای برای آمادگی بیشتر به مقادیری مکمل نیاز دارند افزود: مربیان غیر حرفه ای و ناآشنا به اصول پزشکی، گاهی خودسرانه داروهایی را برای ورزشکاران تجویز می کنند که این عمل آنها فقط با هدف سودجویانه انجام می گیرد.
وی با بیان اینکه 100 درصد داروهای هورمونی و نیروزا به صورت قاچاق وارد می شوند اظهار کرد: بسیاری از این داروها به دلیل مضر بودن از لیست داروهای پزشکی جهان خارج شده اند و از طرفی با توجه به اینکه قاچاق هستند هیچ نظارتی در مراحل تولید آنها وجود ندارد.
وی گفت: با وجود ممنوعیت عرضه داروهای نیروزا، پوسترهای تبلیغاتی آنها در بازار وجود دارد و برخورد جدی نیز با عرضه کنندگان آن نمی شود.
امین، خستگی، افسردگی و کوتاه شدن عمر ورزشی ورزشکاران را از مهمترین عوارض مصرف این دارو ها دانست و افزود: بعضی انواع این داروها نه تنها فرد را گریبانگیر عوارض جانبی ترکیبات خود می‌ کند بلکه سطح عملکرد فعلی فرد را نیز کاهش می‌ دهد.

* ابزار قدرتمند برای برخورد با باشگاههای متخلف نداریم
رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام خراسان رضوی نیز گفت: توزیع داروهای نیروزا اغلب در باشگاههای فاقد مجوز فعالیت انجام می شود اما به دلیل نبود ابزار قانونی قدرتمند توان مقابله با این باشگاهها را نداریم.
مهدی بکائیان افزود: البته با همکاری دستگاه قضایی و مجموعه های مربوط در حال تدوین قوانینی هستیم که دست این هیات را برای برخورد با باشگاههای متخلف بازتر کند.
وی اظهار کرد: مقابله با نفوذ داروهای نیروزا به اماکن ورزشی اراده قوی می خواهد که نیازمند مشارکت مردم در این زمینه است.
وی گفت: با توجه به گسترش مصرف داروهای نیروزا، سن پایین مصرف و آگاهی کم مصرف کنندگان از عوارض شدید این داروها، به نظر می رسد باید آموزش ورزشکاران و مربیان در این زمینه در اولویت قرار گرفته و با وارد کنندگان این داروها برخورد شدیدتر صورت گیرد.
هم اکنون بیش از 420 هزار ورزشکار در استان خراسان رضوی در رشته پرورش اندام مشغول فعالیت هستند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: