کد خبر: ۱۶۰۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 24
مدیر گروه اطلاعات و آمار نظام شبکه وزارت بهداشت اعلام کرد:
دکتر اردشیر خسروی گفت: در سال ۱۳۹۴ به ترتیب سکته قلبی و سکته مغزی دو علت اول مرگ در کشور بوده و دیابت با رشد فزاینده‌ای که داشته است از ۲ درصد علل مرگ کشور در سال ۱۳۸۵ به ۵.۱۴ درصد در سال ۱۳۹۴ رسیده و رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

شفاآنلاین>سلامت>مدیر گروه اطلاعات و آمار نظام شبکه معاونت بهداشت وزارت بهداشت از ارتقای رتبه دیابت در علل مرگ و میر به رتبه سوم کشوری و کاهش رتبه حوادث در مرگ و میرها به رتبه چهارم خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر اردشیر خسروی گفت: در سال ۱۳۹۴  به ترتیب سکته قلبی و سکته مغزی دو علت اول مرگ در کشور بوده و دیابت با رشد فزاینده‌ای که داشته است از ۲ درصد علل مرگ کشور در سال ۱۳۸۵ به ۵.۱۴ درصد در سال ۱۳۹۴ رسیده و رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: حوادث ترافیکی با کاهش چشمگیری که در نسبت علل مرگ در کشور داشته از ۱۰.۶ درصد در سال ۸۵ به ۴.۶۴ درصد در سال ۹۴ رسیده و در رتبه چهارم علل مرگ قرار گرفته است.

وی بیان داشت: به منظور ارتقای نظام اطلاعاتی ثبت و طبقه بندی علل مرگ، اقدامات مهمی در سال‌های اخیر انجام شده است که مهم‌ترین آنها اصلاح گواهی‌های فوت با توجه به استانداردهای سازمان جهانی بهداشت(world health organization)، لحاظ شدن اطلاعات مرگ شهر تهران و همچنین ثبت و طبقه بندی علل مرگ بر اساس استانداردهای تعریف شده سازمان بهداشت جهانی (۱۰-ICD) است و این امر منجر به ارائه تصویر کاملی از سیمای مرگ در کشور شده است.

وی ادامه داد: نظام ثبت و طبقه بندی علل مرگ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکی از نظام‌های اصلی جمع‌آوری اطلاعات بهداشتی در کشور محسوب شده که وظیفه اصلی این نظام پس از جمع‌آوری اطلاعات، ارائه گزارشاتی از وضعیت سیمای مرگ کشور است که به عنوان مبنای اساسی بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها، سیاستگذاری‌ها و تصمیم گیری‌های بخش‌های مختلف توسعه از جمله حوزه سلامت محسوب می‌شود.

مدیر گروه اطلاعات و آمار نظام شبکه معاونت بهداشت وزارت بهداشت گفت: داده‌های مرگ نه تنها برای برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌ها ضروری است، بلکه به علت اینکه این داده‌ها شاخص‌های اثر نهایی برنامه‌های سلامت را ارایه می‌دهند، برای ارزشیابی برنامه‌ها و مداخلات سلامت کاربردهای اساسی دارند. بنابراین می‌توان ادعا کرد که داده‌های مرگ در کنار داده‌های بیماری‌ها، مهم‌ترین اطلاعات مورد نیاز برای برنامه‌ریزی و ارزشیابی مداخلات سلامت هستند. زیرا یکی از هدف‌های مهم هر مداخله سلامت، حذف یا کاهش مرگ‌های هدف در آن برنامه است.

 خسروی اظهار داشت: در حال حاضر یکی از برنامه‌های مهم معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی دو دهه اخیر، نظام ثبت و طبقه‌بندی علل مرگ بوده که این نظام تنها منبع و مرجع رسمی تولید شاخص‌های متعدد در زمینه مرگ و علل آن در کشور بوده و به عنوان الگویی موفق در زمینه ثبت و طبقه‌بندی علل مرگ توسط سازمان جهانی بهداشت به سایر کشورها معرفی شده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: