کد خبر: ۱۵۹۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۳۰ تير ۱۳۹۶ - 2017July 21
برای بازتولید پلاسکو، سه رویکرد تکرار گذشته (ساخت شبیه آنچه فرو ریخت)، تراکم بیشتر ( ساخت برجی بلندتر از آنچه بود) نماد امروز مرکز تهران (یک فضای شهری و مجموعه­ ای مطلوب) مطرح است.
شفا آنلاین:بنیاد مستضعفان با اشاره به وجود سه رویکرد برای باز تولید ساختمان پلاسکو از برگزاری فراخوان عمومی برای ایده‌های بازتولید این سازه با حضور مجسمه‌سازان، خیال‌پردازان، معماران و... خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین: بنیاد مستضعفان اعلام کرد: «برای بازتولید پلاسکو،<Reproduction of plesko> سه رویکرد تکرار گذشته (ساخت شبیه آنچه فرو ریخت)، تراکم بیشتر ( ساخت برجی بلندتر از آنچه بود) نماد امروز مرکز تهران (یک فضای شهری و مجموعه­ ای مطلوب) مطرح است.

با توجه به بازتاب گسترده فروریختن ساختمان پلاسکو در افکار عمومی جامعه، تعریف ویژگی­های این فضای نمونه شهری را به همگان میسپاریم. می­خواهیم «ایده برتر بازتولید پلاسکو» از طریق فراخوان عمومی بدست آید. در این فراخوان، همراه با معماران و طراحان شهری پیر و جوان، نویسندگان، نقاشان، مجسمه­ سازان، و خیال پردازان هم شرکت می­‌کنند و «مسابقه طراحی پلاسکو» بر پایه ایده برتر یا ترکیبی از ایده­ های برتر که محصول یک مشارکت اجتماعی است، استوار می‌­شود.»

به گزارش تسنیم، ساختمان پلاسکو اواخر دیماه 95 دچار حریق شد و پس از چند ساعت آتش‌سوزی، فروریخت. سعیدی‌کیا رییس بنیاد مستضعفان (مالک ساختمان پلاسکو) اوایل بهمن ماه سال گذشته با حضور در محل این ساختمان گفته بود:‌ با توجه به کارگروه‌های تشکیل شده پس از این سانحه مقرر شد ما ساختمان جدیدی را با کیفیت خوب ظرف مدت 2 سال در محل فعلی بنا کنیم و همچنین با هماهنگی‌های انجام شده مقرر شد که براساس ضوابط ذی‌نفعان این ساختمان را منتفع کنیم.

خردادماه امسال نیز منوچهر خواجه دلویی معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان گفته بود: از آنجا که جامعه مهندسی و دانشگاهی علاقمند بودند در طراحی پلاسکو نظر خود را ارائه کنند شورای عالی معماری و شهرسازی مصوبه‌ای گذراند که طرح پلاسکو از طریق مسابقه انتخاب شود تا مشارکت مهندسان را در بر داشته باشد.

وی اضافه کرد: فرآیند انجام مسابقه در دستور کار قرار گرفت و بر اساس زمان بندی در پایان خرداد ضوابط برگزاری مسابقه اعلام و تا پایان شهریور طرح منتخب، نهایی می‌شود پس از آن دریافت مجوز انجام و کار اجرایی آغاز می‌شود.
برنامه ریزی کردیم پس از دریافت مجوز یا همان پروانه ساخت از شهرداری، تا دو سال کار اجرایی ساخت پلاسکو انجام می‌شود، زیرا بر اساس ضوابط تا طرح و مشخصات آن ارائه نشود مجوزی صادر نمی‌شود.

خواجه دلویی افزود: ساختمان پلاسکو کمبودهایی داشت که در طراحی جدید باید این کمبود‌ها رفع شود از جمله اینکه ساختمان فاقد پارکینگ بود که در طراحی جدید، پارکینگ به اندازه کافی در نظرگرفته خواهد شد ضمنا همه مقررات ملی ساختمان در این طراحی جدید مدنظر و طراحی آن با استانداردهای روز دنیا و کشوراز نظر ایمنی، انرژی، حریق و مقررات مربوط منطبق خواهد بود که این موارد به عرصه قبلی اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در درون بافت تجاری، تولید نمی‌تواند انجام شود ادامه داد: این از ضوابط شهرداری و دستگاه‌های نظارتی است و بر اساس جلساتی که با شورای مدیریت پلاسکو داشتیم آن‌ها هم اذعان دارند که در این ساختمان کار تولیدی نمی‌تواند صورت گیرد بلکه به امور تجاری و خدمات مربوط به عرضه و فروش اختصاص خواهد داشت.

خواجه دلویی گفت: در ساختمان پلاسکو گاز شهری وجود داشت، اما بر اساس مبحث 17 مقررات ملی ساختمان گاز فقط تا موتورخانه کشیده می‌شود و همین مبحث تاکید می‌کند برای ساختمان‌های با کاربری عمومی، گاز به عنوان گرمایش نباید در تمام طبقات برود بلکه گرما از طریق سیستم‌های گرمایشی تامین می‌شود. کاربری پلاسکو، تجاری و نه تولیدی است و اگر کار تولیدی هم در قبل اتفاق افتاده بر خلاف ضوابط بوده است ما هم بر اساس کاربری تجاری این ساختمان را احداث می‌کنیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: