کد خبر: ۱۵۹۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۶ تير ۱۳۹۶ - 2017July 17
واکنش رئیس سازمان غذا و دارو به ادعاهای «دیده‌بان شفافیت»:
دکتر رسول دیناروند هجمه‌هایی که اخیراً از سوی اعضای هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت مطرح می‌شود را سهم خواهی، امتیاز گرفتن و سوء‌استفاده از بزنگاه‌ها جهت رسیدن به اهداف شخصی آنها خواند.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس سازمان غذا و دارو روز گذشته در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با موضوع «شفاف‌سازی در خصوص فشارهای وارده به سازمان غذا و دارو» به برخی ادعاها و ابهامات مطرح شده درباره عملکردش در سازمان غذا و دارو پرداخت.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر رسول دیناروند هجمه‌هایی که اخیراً از سوی اعضای هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت مطرح می‌شود را سهم خواهی، امتیاز گرفتن و سوء‌استفاده از بزنگاه‌ها جهت رسیدن به اهداف شخصی آنها خواند. او گفت: بهتر است به مباحثی در اینجا اشاره کنم.دوستان فراموش نکرده‌اند زمانی که مسئولیت سازمان غذا و دارو (Food and Drug Administration)را بر عهده گرفتیم، وضعیت چگونه بود و امروز که حدود چهار سال از آن موقع می‌گذرد وضعیت چگونه است. آن زمان صدها قلم کمبود دارویی وجود داشت و هزینه‌های داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج سرسام آور شده بود. به جهت مسائل مربوط به تحریم و افزایش نرخ ارز، بحران دارویی در سال 91 گریبانگیر مردم شده بود اما با تدبیر و اقدامات مجموعه دولت بحران را پشت سر گذاشتیم و آرامشی فراهم شد و کمبودها به حداقل رسید.
وی درباره برخی اظهار نظرها که سازمان غذا و دارو را طرفدار واردات برای شرکت‌های خاص عنوان می‌کنند افزود: این افراد استنادشان بر این است که آمارنامه دارویی کشور دقیق نیست و ایراداتی دارد. بارها اعلام کرده‌ایم که آمار واردات اعلامی وزارت بهداشت ربطی به آمارنامه دارو و فروش دارو در بازار ندارد. واردات از مسیر گمرک انجام می‌شود. آمار ارز دارو نیز در بانک مرکزی موجود است. ثبت و سفارش دارو را هم می‌توانند از وزارت صنعت و معدن جویا شوند. دیناروند در پاسخ به این سؤال که مخالفان معتقدند سازمان غذا و دارو برای بالا بردن آمار داروهای تولید داخل داروهای وارداتی را به جای تولید داخل جا زده‌اند و با تغییر برند در بازار دارویی کشور این داروها را توزیع کرده‌اند گفت: اینکه می‌گوییم واردات دارو کم شده با این استناد است که قاعدتاً میزان ارزی هم که صرف واردات دارو شده کاهش یافته که البته هیچ ارتباطی با آمارنامه دارو ندارد که بخواهد دستکاری شده باشد یا خیر. تکرار می‌کنم که این افراد واردات دارو در سال‌های 93، 94 و 95 را با سه سال قبل از آن مقایسه کنند. ما اعلام می‌کنیم حداقل 500 میلیون دلار کاهش واردات دارو داشته‌ایم. این کاهش واردات در حالی صورت گرفته که جمعیت تحت پوشش بیمه 10 میلیون نفر اضافه شده است و با اجرای طرح تحول نظام سلامت دسترسی مردم به خدمات درمانی و دارویی بیشتر شده است.  او درباره ادعاهای مطرح شده در زمینه سرانه مصرف دارو نیز گفت: مدعی هستند که چون برند و برند ژنریک در ایران راه‌اندازی شده این موضوع سبب افزایش مصرف و توسعه بازار دارویی کشور شده است. این اطلاعات ممکن است برای افرادی که اطلاعات جهانی ندارند گمراه کننده باشد اما مطلعان این حوزه بخوبی می‌دانند که سرانه 54 دلاری دارو در ایران چیز عجیب و غریبی نیست. 40 سال پیش امید به زندگی در ایرانیان 57 سال بود و اکنون به حدود 79 سال رسیده است. مشخص شده است که با سالمند شدن جمعیت، مصرف دارو نیز بالاتر می‌رود. طی چهار سال اخیر سرانه مصرف دارو از 51 دلار به 54 دلار رسیده است که تقریباً در حد قابل اغماض است. معاون وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره قیمت داروهای وارداتی گفت: بر فرض که این ادعا درست باشد اما سؤال این است که آیا در این دوره قیمت داروهای وارداتی کاهش یافته یا خیر؟ چگونه است که در دوره‌های قبل این داروها گران‌تر از این هم وارد می‌شد اما اشکالی به آن وارد نمی‌کردند. حال ما باید پاسخ دهیم که چرا بیشتر از این قیمت داروها را کاهش نداده‌ایم؟ ما باید روی طناب باریکی حرکت می‌کردیم تا تصمیم گیری‌هایمان منجر به اختلال در بازار دارویی نشود چرا که سختگیری بیش از حد باعث بروز بحران و عدم کنترل آن هم باعث افزایش قیمت‌ها می‌شد. در مجموع با تدبیر توانستیم قیمت‌ها را کاهش دهیم. دکتر دیناروند با بیان اینکه برخی می‌گویند دیناروند و همسرش به نفع یک شرکت دانش بنیان تصمیم می‌گیرند، خطاب به کسانی که این ادعاها را مطرح کرده‌اند، گفت: چرا فکر می‌کنید هر کسی هم که اینجا آمد منفعت شخصی خودش را در نظر می‌گیرد. من و همسرم دانشمند یک درصد جهانی هستیم و ده‌ها اختراع داخلی و خارجی داریم. دکتر دیناروند ادامه داد: می‌گویند دو شرکت 70 درصد واردات داروی کشور را دارند. این در حالی است که این چنین نیست و 11 شرکت اول، کمتر از 70 درصد واردات کشور را انجام می‌دهند. در عرصه تجهیزات پزشکی هم 600 تا 700 شرکت فعالیت می‌کنند. طبیعی است که شرکت‌های بزرگتر قدرت لابی‌شان با شرکت‌های بزرگ دنیا جهت گرفتن نمایندگی، بیشتر است.


  «دیده‌بان شفافیت»:داروهای وارداتی را تولید داخل جا زده‌اند


سازمان مردم نهاد «دیده‌بان شفافیت و عدالت» روز گذشته در نشست خبری با موضوع «بررسی سوء جریانات بازار دارویی کشور» به نقد نابسامانی‌های حوزه دارو پرداخت. الیاس نادران، عضو هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت به همراه کارشناسان کارگروه دارو با ایراد اتهاماتی علیه این سیستم،  ازعملکرد 4 ساله رئیس سازمان غذا و دارو  انتقاد  کردند.
  به ادعای نادران، مستندات نشان می‌دهد رئیس سازمان غذا و دارو عضو هیأت مدیره یکی از شرکت‌های داروسازی است و اسناد آن مبنی بر آنکه مهلت رئیس سازمان غذا و دارو از هیأت مدیره شرکت دارو‌سازی برای عضویت در هیأت مدیره تمام شده ولی ایشان مجدداً به عضویت هیأت مدیره انتخاب شدند به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شده است.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به موضوع قیمت‌گذاری دارو هم اشاره کرد و گفت:‌ گاهی در قیمت‌گذاری‌ها شاهد اختلاف قیمت داروهای موجود در کشور با قیمت بین‌المللی آنها هستیم، این موارد به تولید داخل آسیب زده است. بدتر از همه اینها تفاوت قیمت‌ها و بازار سیاهی است که در داخل کشور ایجاد شده است. به طوری که افزایش قیمت داروهای وارداتی، قاچاقچی‌ها را ترغیب کرده که به واردات داروی قاچاق بپردازند. مشهورترین این موضوع آمپول «اوستین» بود که برای مشکلات چشمی و به دلیل بالا بودن قیمت نوع وارداتی آن در کشور از سوی قاچاقچی‌ها از ترکیه وارد شد و مردم از آن استفاده کردند و دیدیم که 52 نفر بینایی‌شان را از دست دادند. حال باید پرسید که سازمان غذا و دارو علیه کسانی که در ترکیه به صورت غیرقانونی این دارو را فروختند و یا افرادی که آن را به صورت قاچاق وارد کشور کردند چه اقدامی انجام داد؟ چرا این سازمان به عنوان مدعی‌العموم هیچ دفاع و شکایتی در این رابطه انجام نداده است؟
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا در جلساتی که با وزیر داشتید وی از این تخلفات اطلاع داشت، مدعی شد: این گزارش‌ها همگی با مستندات تقدیم وزیر بهداشت شد.  در ادامه این نشست محسن جلواتی قائم مقام مدیرعامل مؤسسه دیده‌بان شفافیت گفت: پدیده‌ای که در این سال‌ها دیده‌ایم این است که به بهانه صادرات قیمت داروی برند ژنریک را با اضافه کردن یک پسوند یا پیشوند از 1.13 تا سه برابر آن هم فقط به خاطر یک اسم بالا برده‌اند. همچنین پدیده‌ای به عنوان واردات موازی را مطرح کردند که براساس آن هرکس بتواند دارو را 20 درصد کمتر از قیمت داروی اصلی وارد کند، به عنوان وارد کننده آن تأیید می‌شوند اما جالب است که در قیمت‌گذاری می‌دیدیم که آن دارو را با همان قیمت برند اصلی می‌فروختند.
او گفت: درباره واردات هم در گذشته بخشنامه‌ای دادند که اگر شرکتی می‌خواهد مواد اولیه را وارد کند هم باید عوارض گمرکی بدهد و هم از ارز آزاد استفاده کند، این بخشنامه خوب است اما در یک مورد هم فرار گمرکی داشتیم و هم 11 میلیون دلار از بانک مرکزی ارز گرفته‌اند و تعرفه را هم تغییر داده‌اند. رئیس سندیکای تولیدکنندگان دارو که در این نشست حضور داشت به مشکلات مربوط به داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج اشاره کرد. او گفت: فهرست دارویی کشور را باز گذاشته‌اند و تعداد داروهای خاص و صعب‌العلاج را در آن بالا بردند و برای کاهش آمار واردات، شیر خشک و مکمل‌ها را از آمار نامه داخلی خارج کرده‌اند. هدف طرح تحول ،حمایت از بیماران بود که 91 درصد قیمت داروهای خاص و صعب‌العلاج را از مسیر یارانه پرداخت کردند ولی  داروی 100 دلاری را که در کشور همسایه 100 دلار وارد می‌شود  در ایران به قیمت 300 دلار وارد می‌کنند . هر چند بیمار 10 درصد از این 300 دلار را می‌دهد اما به بیت‌المال ما 200 میلیارد تومان تحمیل شده است. طبیعتاً بیماران قیمت کمتری داده‌اند در حالی که  این موضوع به قیمت کلان بودجه‌ ها  تمام شده است.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: