کد خبر: ۱۵۸۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۲۲ تير ۱۳۹۶ - 2017July 13
در سال 1395 به استثنای آمار مربوط به پیوند قرنیه و نسوج، نزدیک به سه هزار و 500 عضو پیوند شده است و وضعیت فعلی پیوند اعضا در کشور بسیار مطلوب است
شفا آنلاین>سلامت>رئیس اداره پیوند اعضا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سال 1395 به استثنای آمار مربوط به پیوند قرنیه و نسوج، نزدیک به سه هزار و 500 عضو پیوند شده است و وضعیت فعلی پیوند اعضا در کشور بسیار مطلوب است.

به گزارش شفا آنلاین،سید محمد کاظمینی روز پنجشنبه در دومین جشنواره ملی و کنگره بین المللی علوم و فناوری ‌های سلول ‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در محل سالن اجلاس سران در سخنانی گفت: جدا از پیوند قرنیه و نسوج که آمار آن بالای شش هزار پیوند است، پیوند کلیه(Kidney transplant) با دو هزار و 500 ، کبد با 800 مورد و قلب با حدود 100 پیوند بیشترین آمار سال گذشته را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه، پیوند سلول های بنیادی(Stem Cells) خون ساز در سال گذشته به هزار و 40 مورد رسید، گفت: این آمار نیز عدد بسیار مطلوب و مناسبی است.

رئیس اداره پیوند اعضا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تاکید بر سازماندهی و گسترش هرچه بیشتر خدمات پیوند اعضا بر اساس معیارهای اخلاقی و پزشکی افزود: محصولات عضو، بافت و سلول روز به روز در عرصه درمانی جای خود را بیشتر باز می کند و اداره پیوند عضو نیز در محل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر همین اساس در دولت یازدهم شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه، اداره پیوند عضو وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی از چهار بخش پیوند، فراهم آوری، سلول درمانی و فناوری های تولید مثل و اهدا جنین تشکیل شده است.

کاظمینی همچنین با اشاره به وضعیت سلول درمانی از طریق سلول های بنیادی خون ساز نیز گفت: هم اکنون 17 بخش پیوند مغز و استخوان در کشور فعال است که از این تعداد سه بخش بالای 100 مورد در سال پیوند مغز و استخوان انجام می دهد و بیمارستان شریعتی با 400 مورد پیوند از بیشترین آمار برخوردار است.

وی ادامه داد: البته برای سهولت در پیوند مغز و استخوان شبکه ملی اهدا کنندگان سلول های بنیادی تاسیس شده است که این خود باعث می شود که پیوند مغز واستخوان به شکل مناسب تر انجام شود.

رئیس اداره پیوند اعضا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه، در سال گذشته میزان پذیره نویسی اهدا کننده سلول های بینادی دو برابر سال 1394 بوده است، اضافه کرد: این روند نشان دهنده آینده روبه رشد و مناسب در این حوزه است، از طرفی با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سلول های بنیادی غیر خون ساز نیز در حال ورود به عرصه درمان هستند که البته بیشتر در حوزه پژوهش و تحقیقات است.

دومین جشنواره ملی و کنگره بین المللی علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی با حضور 70 شرکت دانش بنیان و ارائه 350 محصول در حوزه سلول های بنیادی از 22 الی 24 تیرماه در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: