کد خبر: ۱۵۸۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۰ تير ۱۳۹۶ - 2017July 11
مهدی پیرصالحی با بیان اینکه اجرای طرح تحول نظام سلامت کاری بسیار خوب برای جامعه و بیماران بود، تصریح کرد: هزینه‌های صنعت داروسازی در آن دیده نشد و امروز صنعت داروسازی ما بیمار است.
شفاآنلاین>سلامت>مدیرعامل شرکت داروپخش گفت: دولت در هزینه‌های طرح تحول مانده است و اگر هزینه‌های دارویی اصلاح نشود، طرح تحول شکست خواهد خورد و اگر اگر قیمت گذاری دارو اصلاح نشود ما نمی توانیم کمک حال دولت و طرح تحول باشیم.

به گزارش شفاآنلاین،مهدی پیرصالحی مدیرعامل شرکت داروپخش در نشست خبری که با موضوع چاره اندیشی بحران نقدینگی و قیمت گذاری دارو برگزار شد اظهار کرد: روز گذشته جلسه ای با حضور مسئولان در خصوص کمبود دارویی ناشی از کمبود تولید داخل برگزار شد، درحال حاضر در خصوص داروهای تولید داخل دچار مشکل هستیم و این کمبود در بازار مشاهده می‌شود. در سالهای قبل عمده با کمبود داروهاب وترداتب مواجه بودیم اما امروز با کمبود داروهای داخلی مواجه شده ایم با ید گفت اگر وضعیت صنعت دارویی به همین شکل ادامه پیدا کند، در آینده مشکلات دارویی شدیدتر می‌شود.

وی با بیان اینکه بدهی بخش دولتی به صنایع داروسازی یکی از علل بروز این موضوع است گفت: وصول مطالبات‌ داروسازها بیش از 300 روز طول می کشد و در بهترین حالت بعد از 300 روز پول دارو پرداخت می شود.

پیرصالحی اضافه کرد: این موضوع درحالیست که برای تامین مواد اولیه باید پول را یا برای تامین کنندگان خارجی به صورت نقدی حواله کنیم و یا به تامین کنندگان داخلی بدهیم تا آنها بتوانند مواد اولیه مورد نیاز را از گمرک تحویل بگیرند.

وی با بیان اینکه اجرای طرح تحول نظام سلامت کاری بسیار خوب برای جامعه و بیماران بود، تصریح کرد: هزینه‌های صنعت داروسازی(Pharmacy industry) در آن دیده نشد و امروز صنعت داروسازی ما بیمار است.

مدیرعامل این شرکت داروپخش اظهار کرد: در این شرایط یکی از ابزارهای کمک کننده، اصلاح قیمت داروست. باید توجه کرد که در سال‌های گذشته و امسال 15 درصد افزایش حقوق کارگران را داشتیم و قیمت مواد اولیه ما حداقل 15 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به افزایش قیمت ملزومات بسته بندی دارویی گفت: اگر قیمت دارو اصلاح نشود، این صنعت زیان‌ده می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که نتوانیم دارو را تامین کنیم و تازمانی که بتوان مواد اولیه را تامین کرد قادر به تولید دارو خواهیم بود.

عبداللهی با انتقاد از وضعیت قیمت گذاری دارو گفت: وقتی قرار باشد همین داروها را از کشوری مانند هند وارد کنیم، قیمت آن 8 برابر قیمت تولید داخل تمام می شود، درحالیکه اگر تاحدودی قیمت را اصلاح می‌کردند، می‌توانستیم خودمان آنها را تولید کنیم.

وی افزود: به طور مثال یک شربت که برای بیماری‌های انگلی است، قیمت آن در تولید ما 10 هزار تومان و وارداتی آن 80 هزار تومان است، یا یک کرم که قیمت آن در تولید ما 1700 تومان و وارداتی آن 7 یورو است و امکان تامین آن وجود ندارد.

 عبداللهی بیان کرد: دولت در هزینه‌های طرح تحول مانده است و اگر هزینه‌های دارویی اصلاح نشود، طرح تحول شکست خواهد خورد. این موضوع نیاز امروز صنعت دارویی ماست و اگر قیمت گذاری دارو اصلاح شود، ما می‌توانیم کمک حال دولت و طرح تحول باشیم، اما اگر این شرایط درست نشود، ما نمی‌توانیم به دولت کمک کنیم

وی تصریح کرد: سوال ما این است که چرا کمیسیون قیمت‌گذاری دارو که باید هر دو هفته یک‌بار تشکیل شود، در چهار ماه اول امسال تشکیل جلسه نداده است.

پیرصالحی گفت: قیمت دارو باید برابر تورم سالیانه افزایش داشته باشد. اگر با این شرایط نقدینگی پیش رویم، شرایط دارویی کشور ممکن است به شرایط بحرانی سال 92 باز می گردد.

وی با بیان اینکه اگر پول‌ خودمان به موقع پرداخت می شد خواهان اصلاح قیمت نبودیم گفت: اکنون بیش از 70 میلیارد بهره بانکی پرداخت می کنیم و مجبور به دریافت وام با نرخ 24 و 26 درصد هستیم و در حال حاضر تمام کارهای توسعه‌ای متوقف شده است. اجناس ما اکنون در گمرک مانده و پول ترخیص آنها را نداریم و با توجه به هزینه های سنگین مجبور به پرداخت سود و جریمه وام هستیم.

پیرصالحی در ادامه افزود: مافیای دارو کسانی هستند که می‌خواهند به حوزه دارو ورود کنند، همه کسانیکه طی سالها در حوزه و صنعت دارویی کشور فعالیت داشته اند می‌دانند که گردش مالی در این حوزه آنقدر نیست که به ایجاد مافیا برسد و اینها بازی‌های رسانه ایست.

وی با اشاره به بحث ورود واردات داروهای مشابه تولید عنوان کرد: امروز در داروخانه ها می‌بینیم که داروهای وارداتی مشابه تولید داخل وجود دارند و در عین حال بخش عمده ای از انها حیاتی نیستند این درحالیست که می‌توان برخی از این داروهای وارداتی را کاهش داد و به استقلال صنعت دارویی کشور کمک کرد. صنعت داروسازی کشور برای رقابت با صنعت داروی خارجی پول کافی ندارد و صنعت داروسازی کشور حدود 4000 میلیارد تومان طلب از دولت و بیمه ها طلب دارد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: