کد خبر: ۱۵۸۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۹ تير ۱۳۹۶ - 2017July 10
مصرف تنباکو در باروری و عملکرد جنسی مردان و زنان اثر مخرب داشته و حتی فرد غیرسیگاری که در معرض دود اطرافیان خود قرار گیرد نیز از خطرات آن در امان نخواهد بود

شفا آنلاین>سلامت>جراح و متخصص زنان گفت: خطر ناباروری در مردان و زنانی که قلیان مصرف می‌کنند، به میزان زیادی افزایش می‌یابد.

به گزارش شفا آنلاین،الهام السادات هاشمیان نایینی با تاکید بر اینکه ضرر مصرف قلیان 10برابر سیگار است گفت: عوارض مصرف دود قلیان در ناباروری(sterility) مردان و زنان تأثیر قابل توجهی دارد.

وی با بیان اینکه در دود حاصل از نیکوتین بیش از 300 نوع ماده سمی وجود دارد گفت: عوارض سوء مصرف سیگار روی باروری به اثبات رسیده است و باتوجه به اینکه مصرف قلیان در حدود 10برابر بیشتر از سیگار باعث وارد شدن دود مضر به ریه‌ها می شود، مضرات و خطرات استعمال قلیان نیز نسبت به مصرف سیگار بسیار گسترده‌تر است.

هاشمیان نایینی گفت: مصرف تنباکو در باروری و عملکرد جنسی مردان  و زنان اثر مخرب داشته و حتی فرد غیرسیگاری که در معرض دود اطرافیان خود قرار گیرد نیز از خطرات آن در امان نخواهد بود.

وی یادآور شد: بر خلاف باور عموم مردم که تصور می کنند دود قلیان عوارض کمتری دارد، ضررها و خطرات دود قلیان بسیار بالاتر از مصرف سیگار است. مصرف تنباکو از یکسو به قدرت باروری مردان آسیب وارد کرده و از سویی دیگر بر عملکرد جنسی مردان اثر مخرب و سوء دارد. دودسیگار و تنباکو سبب بروز نشت وریدی در دستگاه تناسلی مردان می‌شود که باعث ایجاد بدترین نوع اختلال در مجاری تناسلی خواهد شد.

وی اضافه کرد: اشخاصی که مقدار زیادی دود تنباکو و قلیان استفاده می‌کنند دچار شکستگی در کروموزم‌های اسپرم می‌شوند که باعث ایجاد نوعی ناباروری می شود و حتی در صورتیکه با روش‌های لقاح مصنوعی، مرد صاحب فرزند شود بازهم این اختلالات به فرزندانش انتقال می‌یابد.

هاشمیان نایینی در پایان تصریح کرد: تصحیح و تغییر وضعیت زندگی و همچنین کاهش وزن در افزایش شانس باروری بسیار مهم است. لذا مردان چاقی(Obesity) که دچار اختلال ناباروری هستند، باید وزن خود را کاهش دهند. همچنین هرچه سریع‌تر مصرف سیگار و قلیان را قطع کرده و چربی محلول در خون خود (LDL-HDL) را کنترل  کنند. همچنین تحرک و فعالیت کافی و ورزش و پیاده‌روی را به زندگی خود اضافه کنند تا مشکلات و اختلالات آنان حل شود.

برچسب ها: ناباروری ، قلیان ، چاقی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: