کد خبر: ۱۵۸۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۱۵ تير ۱۳۹۶ - 2017July 06
آمار افتتاح حساب و ثبت نام متقاضیان واجد شرایط تسهیلات صندوق یکم نشان می دهد، ورود خانه اولی ها به این صندوق به صورت تصاعدی رو به افزایش است.
شفا آنلاین>بیمه و بانک>مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن اعلام کرد: آمار افتتاح حساب و ثبت نام متقاضیان واجد شرایط تسهیلات صندوق یکم نشان می دهد، ورود خانه اولی ها به این صندوق به صورت تصاعدی رو به افزایش است.

به گزارش شفا آنلاین،محمدحسن مرادی این مطلب را در واکنش به شایعه استقبال سرد مردم از صندوق پس انداز یکم بیان کرد.

مرادی افزود: روند ثبت نام در صندوق پس انداز مسکن یکم در طول دو سال اول تأسیس این صندوق از سوی متقاضیان واجد شرایط گویای ورود چشمگیر خانه اولی ها به این صندوق و عبور تعداد سپرده گذاران از ظرفیت برنامه ریزی شده در صندوق است.

صندوق پس انداز مسکن یکم، 18 خرداد سال 94 با هدف احیای رژیم پس انداز میان خانوارهای متقاضی خرید مسکن (زوج های فاقد سابقه مالکیت یا همان خانه اولی ها) راه اندازی شد.

بنا به اعلام بانک مسکن با گذشت بیش از 2 سال از فعالیت این صندوق در نظام تامین مالی مسکن، متوسط تعداد افتتاح حساب روزانه در هر سال نسبت به سال قبل، رشد قابل توجهی داشته است.

در سال 1396 میانگین تعداد افرادی که روزانه وارد صندوق پس انداز مسکن یکم شدند، نسبت به سال 1394 بیش از 2 / 3 برابر و نسبت به سال 1395حدود 2 / 1 برابر شده است.
همچنین در یک سال اخیر به طور متوسط هر ماه، 12 هزار و 834 تن در صندوق پس انداز مسکن یکم افتتاح حساب کرده اند و برای دریافت تسهیلات خرید مسکن، حاضر به انتظار و سپری شدن دوره زمانی مشخصی از سپرده گذاری خود شده اند.

این در حالی است که در ظرفیت اولیه برنامه ریزی شده برای صندوق پس انداز مسکن یکم، سپرده گذاری ماهانه 10 هزار متقاضی، برآورد شده بود، اما اکنون، میزان استقبال از ورود به این صندوق به مراتب‌ بیشتر از برآوردهای اولیه است و نشان از نقش‌آفرینی مثبت این صندوق در بازار مسکن و جذب خانه اولی ها با هدف تجهیز مالی آنها در دوره مشخص دارد.

مرادی درباره عملکرد صندوق پس انداز مسکن یکم، خاطرنشان کرد:‌ پس از گذشت حدود دو سال از معرفی حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم در 18 خردادماه 1394، تعداد کسانی که تاکنون مبادرت به افتتاح این حساب نزد بانک مسکن کرده‌اند، بیش از 200 هزار تن است که با توجه به استفاده تعدادی از آنها از تسهیلات متعلقه که علی القاعده با فسخ حساب همراه است، اکنون حدود 188 هزار تن ، دارای حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم هستند.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن ادامه داد: این در حالی است که در سال اول با توجه به نوپا بودن حساب و وقفه طولانی در استفاده از رژیم پس‌اندازی برای تأمین مالی مسکن، استقبال مورد انتظار از حساب صورت نگرفت ولی در ادامه فعالیت این صندوق، به خصوص تحت تاثیر کاهش چند مرتبه ای نرخ سود تسهیلات(Facility) این صندوق در طول سال1395، استقبال از این حساب به صورت تصاعدی با اقبال عمومی مواجه شد.

وی با تشریح روند استقبال خانه اولی ها از صندوق پس انداز مسکن یکم، اظهار کرد: سرانه حساب‌های افتتاحی از نظر مانده حدود220 میلیون ریال بود که 73 درصد مبلغ مورد نیاز جهت بهره‌مندی از سقف تسهیلات (800، 600 و 400 میلیون ریال) در حداقل زمان ممکن یعنی یک ‌سال است؛ لذا می‌توان برآورد کرد که با مبالغ تودیع شده در حساب، برای استفاده از حداکثر سقف تسهیلات متعلقه، متوسط مدت انتظار به حداقل سه دوره 6 ماهه افزایش یافته است.

مرادی با تشریح آمار پرداخت تسهیلات یکم، خاطرنشان کرد:طبق برآورد صورت گرفته تاکنون حدود 34 هزار تن از سپرده‌گذاران حائز دریافت سقف تسهیلات بودند که از این تعداد، تا کنون 10 هزار و 208 تن از تسهیلات متعلقه به حساب خود استفاده کرده اند، تعدادی در شرف تشکیل پرونده جهت استفاده از تسهیلات هستند.

مرادی ادامه داد: مابقی این افراد نیز تحت تأثیر عوامل شخصی نظیر صرف زمان بیشتر جهت انتخاب واحد مسکونی مناسب، آماده نبودن مابقی بهای واحد مسکونی مورد نظر، منتظر فرا رسیدن زمان مناسب‎تر جهت خرید ملک و تعدیل انتظارات تورمی متأثر از ثبات نسبی قیمت ملک و همچنین عوامل محیطی مؤثر در کاهش معاملات مسکن نظیر تعطیلات نوروز، ایام انتخابات، ماه مبارک رمضان و یا به هر دلیل دیگرهستند که استفاده از این فرصت را به آینده موکول کرده اند.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن تاکید کرد: بدیهی است این امکان برای این افراد وجود دارد که هر لحظه قصد خود را بالفعل کنند و به طور قطعً نمی‌‌توان استفاده نکردن از این تسهیلات را انصراف تلقی کرد.

وی افزود: انصراف از نظر بانک و حتی خود سپرده‌گذار وقتی قطعیت می‌یابد که سپرده‌گذار بدون دریافت تسهیلات، اقدام به فسخ حساب خود کرده باشد که در این صورت حتی سودی معادل سود سپرده‌های کوتاه‌مدت به سپرده‌گذار تعلق می‌گیرد و این موضوع در شرایط حساب ،پیش‌بینی شده است.

به گفته مرادی، بررسی‌ها حاکی از آن است که این طیف از مشتریان نه تنها کل سپرده خود را از بانک خارج نکرده اند که تاکنون حتی نسبت به کاهش موجودی حساب خود نیز اقدام نکرده اند.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن تصریح کرد: با این اوصاف، عباراتی که گاهی در محافل و برخی رسانه ها با هر نیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد از قبیل «شکست طرح دولت»، «ضعف عملکرد بانک مسکن در جذب منابع مردمی»، «عدم کارایی ساز و کار طرح پس‌انداز و وام»، «انصراف سپرده‌گذاران صندوق یکم از دریافت تسهیلات» و یا «بالا بودن آن چنانی مبلغ مورد نیاز برای سپرده‌گذاری در حساب» از اساس دارای اشکال است و گرچه ممکن است این حساب مناسب تمامی نیازهای بخش نباشد اما به خوبی توانسته است نظر جامعه مخاطب خود را جلب کند و اقدامی مؤثر و عملی در جهت کمک به خانه‌دار شدن گروه‌های میان‌درآمدی باشد.

مرادی خاطرنشان کرد: استقبال بیش از انتظار مردم از حساب یکم، سود تک رقمی تسهیلات، دوره طولانی بازپرداخت و در عین حال روش‌های متنوع تقسیط این تسهیلات، فسخ نکردن یا کاهش موجودی حساب سپرده‌گذاران در صندوق یکم، رسوب 73 درصد حد بهینه مانده حساب و سقف قابل قبول تسهیلات متعلقه نسبت به ارزش املاک مدنظر، دلایلی هستند که خط بطلان بر ادعاهای مطرح شده می‌کشد؛ضمن آنکه در حال حاضر جایگزینی برای این حساب و این طرح وجود ندارد.
برچسب ها: بیمه ، بانک ، مسکن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: