کد خبر: ۱۵۶۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 19
این نخستین مهارکننده فاکتور رشد عصبی است که تحت مسیر تایید تسهیل شده مورد بررسی قرار می‌گیرد.
شفا آنلاین:شرکت‌های داروسازی فایزر و الای لیلی اخیرا اعلام کرده‌اند که سازمان غذا و داروی آمریکا مسیر تایید تسهیل شده را برای تانزوماب(Tanezumab) در درمان درد مزمن در مبتلایان به استئوآرتریت و کمردرد مزمن<Chronic Low Back Pain> اختصاص داده است. تانزوماب، یک آنتی‌بادی مونوکلونال انسانی است که به طور اختصاصی فاکتور رشد عصبی را هدف قرار داده و مهار می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین:این نخستین مهارکننده فاکتور رشد عصبی است که تحت مسیر تایید تسهیل شده مورد بررسی قرار می‌گیرد. مسیر تایید تسهیل شده برای درمان‌های جدیدی درنظر گرفته می‌شود که تنها امید در بیماری‌های کشنده محسوب می‌شوند.

کن وربرگ، از بخش توسعه محصولات علوم‌زیستی و درد شرکت فایزر می‌گوید: «در صورت تایید، تانزوماب، اولین دارو در گروه جدید داروهای ضددرد غیراپیوییدی خواهد بود. ما معتقدیم که این دارو، پیشرفت قابل توجهی در درمان موارد ناتوان کننده استئوآرتریت و کمردرد مزمن برای گروهی از بیماران است که بهبودی کافی از درد به دنبال درمان‌های قبلی برای آنها حاصل نشده یا به گزینه‌های درمانی موجود، تحمل دارویی نداشته‌اند.»
برنامه فاز سوم مطالعاتی روی تانزوماب، در حال انجام است و شامل 6 مطالعه با شرکت نزدیک به 7هزار بیمار مبتلا به استئوآرتریت، کمردرد مزمن یا درد سرطانی است که با درمان‌های تایید شده موجود در بازار بهبودی لازم را دریافت نکرده‌اند. قرار است نتایج این مطالعات در سال 2018 میلادی منتشر شوند.
در تمام این مطالعات، شکل تزریقی زیرجلدی تانزوماب هر 8 هفته یکبار برای دوره‌های درمانی 16 تا 56 هفته‌ای و سپس 24 هفته پیگیری از نظر بررسی عوارض مورد استفاده قرار گرفت. کریستی شو، مدیرعامل شرکت لیلی بیو می‌گوید: «تخمین زده شده که بیش از 27 میلیون نفر از مردم آمریکا در حال حاضر به استئوآرتریت مبتلا باشند و 23 میلیون نفر از کمردرد مزمن رنج می‌برند. بسیاری از این افراد با وجود استفاده از گزینه‌های درمانی متعدد، هنوز هم نتوانسته‌اند با درد خود کنار بیایند. شرکت لیلی، متعهد است که راه حل‌های درمانی جدید و مبتکرانه برای بیمارانی که از درد بیماری‌های مزمن رنج می‌برند ارائه کند. در مورد تانزوماب هم ما همکاری نزدیک خود را تا زمان تایید نهایی با سازمان غذا و داروی آمریکا ادامه خواهیم داد.»
همانطور که اشاره شد، تانزوماب، یک آنتی‌بادی مونوکلونال انسانی است که با هدف قرار دهی و اتصال به فاکتور رشد عصبی اثر می‌کند. سطوح فاکتور رشد عصبی در بدن در نتیجه آسیب، التهاب یا در شرایط درد مزمن افزایش می‌یابد. تانزوماب با مهار فاکتور رشد عصبی، مانع از رسیدن سیگنال‌های درد تولید شده توسط عضلات، پوست و اعضای بدن به مغز و نخاع می‌شود. لازم به ذکر است که مکانیسم اثر تانزوماب، کاملا متفاوت از اپیوییدها و سایر ضددردها از جمله داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی است(NSAIDs).در سال 2013 میلادی، شرکت فایزر و الای لیلی قرارداد همکاری و توسعه محصول مشترکی را در مورد داروی جدید و در دست تولید تانزوماب امضا کردند.سپید
RNewswire
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: