کد خبر: ۱۵۵۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۷ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 10
عضو هیئت‌مدیره انجمن ارتوپدی ایران درگفتگو با شفاآنلاین اعلام کرد:
شفاآنلاین :عضو هیئت‌مدیره انجمن ارتوپدی ایران بر تشخیص و درمان به‌موقع بیماری‌های ارتوپدی در کودکان به دلیل تأثیرگذاری در آینده آنان تأکید کرد و گفت: پزشک باید با احتمال وجود هر نوع مشکلی اقدام به معاینه و بررسی کودک کند. ضمن اینکه اطلاع‌رسانی درزمینهٔ مشکلات ارتوپدی کودکان در جامعه باید با فراگیری بیشتری انجام شود تا با تشخیص زودهنگام بیماری‌ها و مشکلات ارتوپدی در کودکان اقدام به درمان به‌موقع آنان کنیم.


دکتر روشنک مرادی، در مورد اهمیت تشخیص و درمان مشکلات ارتوپدی کودکان به خبرنگار شفا آنلاین گفت: مشکلات ارتوپدی کودکان مشکلاتی خاصی است و علت آن‌هم این است که در بسیاری از مسائل، بدن کودکان با بدن بالغین متفاوت است. و از طرفی هم کودکان به علت این‌که بخش زیادی از صفحات رشدشان بسته نشده اگر صدمات به‌دقت بررسی نشوند می‌توانند در آینده زندگی کودک را با مشکلاتی از قبیل کج شدن، کوتاه شدن و یا کار نکردن اندام تحت تأثیر قرار دهند.

Image result for ‫دکترروشنک مرادی‬‎

وی اظهار کرد: من در این زمینه یک مثال برای شما می‌آورم که اگر کودکی تا سه‌سالگی از دست خود استفاده نکند بعدازآن حتی اگر آن دست سالم باشد هم از آن استفاده نمی‌کند .چون مغز آن دستور را تا سه‌سالگی فراموش می‌کند ضمن اینکه کودک در سنین پایین نمی‌تواند مشکلات خود را بیان کند درنتیجه این هنر پزشک است که با معاینه مشکل کودک را تشخیص دهد.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات برخی خانواده‌ها به دلیل بی‌توجهی و یا مشخص نبودن ضایعه در کودک برای معاینه فرزندشان دیر اقدام می‌کنند و زمانی می‌آیند که برای درمان نمی‌توان اقدام مؤثری انجام داد.

دکتر مرادی تأکید کرد: مسئله تشخیص مشکلات ارتوپدی در کودکان بسیار حساس و حائز اهمیت است چراکه درآینده شان تأثیرگذار است.

وی بیان کرد: در معاینه کودک، پزشک باید احتمال همه مشکلات را فرض کند و با این احتمال کودک را معاینه و بررسی کند .در پایان مهم است که به درمان کامل و یا کامل‌ترین درمان برسد تا آینده کودک تحت‌الشعاع عدم‌تشخیص و درمان مشکلات ارتوپدی قرار نگیرد.

وی خاطرنشان کرد: موارد بسیاری از دیر اقدام کردن خانواده‌ها برای تشخیص و درمان مشکلات ارتوپدی کودکان داشته‌ایم که منجر به مشکلات متعدد برای کودکان ازجمله؛ نقص عضو و یا طولانی شدن روند درمان شده است.

وی عنوان کرد: درهرصورت خلأ اطلاعاتی خانواده‌ها و افراد نگهدارندِ کودکان در این زمینه به چشم می‌خورد که گاهی منجر به لطمات جبران‌ناپذیری به کودکان می‌شود و در این زمینه انجمن متخصصین ارتوپدی به کمک اعضای خود سعی می‌کنند اطلاع‌رسانی‌های عمومی را انجام دهند ولی شاید باید وسایل ارتباط‌جمعی نقش خود را در این زمینه پررنگ‌تر کند.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت ارتوپدی اطفال هم انجمن ارتوپدی اطفال و هم پزشکان ارتوپدی عمومی می‌توانند نقشی پررنگی را درزمینهٔ اطلاع عمومی به خانواده‌ها داشته باشند.

وی در مورد تأسیس بیمارستانی تخصصی ارتوپدی اطفال گفت: بسیاری از بیماری‌های ارتوپدی به‌خصوص در اطفال زیرمجموعه‌ای از چند بیماری هستند پس بنابراین بهتر است بیمارستان عمومی باشد ولی بخش ارتوپدی و اطفال قوی داشته باشد چون بسیاری از مشکلات ارتوپدی اطفال بخشی از مشکل کلی اطفال است و ممکن است که کودکی که با مشکل ارتوپدی دست مراجعه کرده مشکل تیروئید هم داشته باشد.

وی در مورد تشخیص مشکلات ارتوپدی در دوران جنینی  به شفاآنلاین گفت: بررسی مشکلات ارتوپدی در جنین در سونوگرافی انجام می‌شود ولی نه همه مشکلات ارتوپدی و تشخیص در زمان جنینی جزء بخش‌هایی است که در حال حاضر روی آن کار می‌شود.

وی در پایان گفت: من همیشه به بیمارانم می‌گویم وقتی‌که از شروع یک بیماری یک هفته گذشته باشد حداقل دو هفته زمان می‌برد که درمان شود و درنتیجه افراد باید سعی کنند که در صورت داشتن بیماری و مشکل سریعاً به درمان آن اقدام کنند چراکه همیشه درمان بیماری در مراحل اولیه خیلی راحت‌تر و سریع‌تر از درمان آن در زمان مزمن شدن است پس اگر مشکلی دارید پشت گوش نیندازید چراکه خداوند انسان را برای درد کشیدن نیافریده و بهتر است که قبل از تحمل درد بیماری را بررسی کنند و اگر قابل‌درمان است آن را درمان کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: