کد خبر: ۱۵۵۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 09
سندرم داون، ناهنجاری ژنتیکی است که به آن تریزومی (trisomy) نیز گفته می شود و در آن فرد مبتلا به جای 2 نسخه از کروموزوم 21، سه نسخه از این کروموزوم را به ارث می برد.
شفا آنلاین>سلامت>رئیس کلینیک سقط مکرر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به این که برخی از ناهنجاری های ژنتیکی وابسته به سن مادران هستند، گفت: با افزایش سن مادر احتمال ابتلای نوزاد به سندرم داون بسیار بیشتر خواهد شد.

به گزارش شفا آنلاین،سندرم داون برای اولین بار در سال 1866 توسط دکتر جان لانگدن داون به رسمیت شناخته شد و از آن پس به یاد وی به این اختلال ژنتیکی سندرم داون گفته شد. این سندرم روی رشد فیزیکی طبیعی نوزاد تاثیر گذاشته و باعث مشکلات یادگیری خفیف تا متوسط و به صورت مادام العمر می شود.

دکتر سهیلا انصاری پور اظهار کرد: در سن 30 سالگی مادران از هر 959 زایمان یک مورد مبتلا به سندرم داون می شوند اما بالای 40 سالگی این تعداد افزایش چشمگیر یافته و از هر 84 بارداری یک مورد به این بیماری مبتلا می شوند.

وی مهمترین راه جلوگیری از تولد فرزند مبتلا به سندرم داون را بارداری(Pregnancy) در سنین پایین تر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر تشخیص این بیماری با غربالگری انجام می شود و در صورت تشخیص، تا سن 20 هفتگی اجازه ختم حاملگی داده می شود.

رئیس کلنیک سقط مکرر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری گفت: افراد مبتلا به سندرم داون نسبت به افراد سالم بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی، مشکلات شنوایی و بینایی قرار دارند.

وی سن بارداری مناسب را 20 تا 35 سال اعلام کرد و توضیح داد: مطالعه ای که در این زمینه انجام شده، نشان داد افرادی که در سنین 15 تا 19 سال باردار شدند در مقایسه با سنین بالاتر، 20 تا 35 سال بیشتر در معرض کم خونی(Anemia)، زایمان زودرس و مسمومیت بارداری قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه مادران باردار بالای 35 سال هم در معرض خطر هستند، گفت: اگر چه این افراد بیشتر تحت مراقبت و مشاوره بارداری قرار می گیرند اما برخی مطالعات افزایش عوارض مرگ و میر و معلولیت جنینی را در این افراد گزارش کرده است.

رئیس کلنیک سقط مکرر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری گفت: در مطالعه ای مرگ و میر مادران باردار 35 تا 39 ساله 2.5 برابر افراد 20 تا 35 سال گزارش شده و این مقدار در افراد بالای 40 سال به 5.3 رسیده است.

وی، علت مشکلات جنین و نوزادی در مادران باردار مسن را افزایش فشار خون(blood pressure)، دیابت، زایمان زودرس، کاهش رشد داخل رحمی، ناهنجاری های کروموزومی و بارداری های حاصل از IVF اعلام کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: