کد خبر: ۱۵۴۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 03
دبیر انجمن های علمی ، پزشکی کشور درگفتگو با شفاآنلاین خبرداد:
شفاآنلاین :دبیر انجمن های علمی، پزشکی کشور با اشاره به حرکت مثبت و رو به رشد دولت یازدهم در حوزه سلامت گفت:بی تردید به بزرگترین و پیشرفته ترین سیستم های ارائه خدمت پزشکی در دنیا هم نقد هایی وجود دارد و هیچ سیستمی کامل نیست .در عین اینکه طرح تحول سلامت خدمات بسیاری را به مردم ارائه کرد ولی طبیعتاً نقدهایی به آن وجود دارد که در ادامه روند اصلاح می شود.

دکتر علیرضا استقامتی، پیرامون عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت به خبرنگار شفاآنلاین گفت: شرایط فعلی بیمارن از جهت دریافت ارائه خدمت به خصوص در بیمارستان های دولتی با گذشته قابل مقایسه نیست. گرچه همیشه نقد هایی می شود ولی نقد را به هر عملکردی می توان وارد کرد و هیچ کس نمی تواند ادعا کند که عملکردی صد درصد صحیح است.

وی اظهار کرد: باید ببینیم جهت حرکت به کدام سمت است. زمانی می شود که جهت حرکت شما درست است ولی اهداف اینقدر دور از دسترس هستند که به این راحتی نمی شود به آن دست پیدا کرد. ولی اگر در جهت رسیدن به هدف درست حرکت کرده باشید طبیعتاً به آن هدف نزیک تر می شوید.اما اگر جهت حرکت تان اشتباه باشد و ندانید که باید کجا بروید و اشتباه حرکت کنید از  هدفی که می خواهید به آن برسید طبیعتاً دور و دورتر می شوید .پس به نظر می آید که در این دولت برآیند و جهت حرکت مثبت و رو به جلو بوده و تلاش های بسیاری شده که مشکلات مردم را در حوزه سلامت کاهش دهند.

وی افزود: ما درزمینه حوزه سلامت درمجموع دچار یک عقب ماندگی تاریخی هستیم و زمان و انتخاب درست به جبران این عقب ماندگی ها کمک می کند. معتقدم که در بحث سلامت در کشور هم تعرفه ها باید اصلاح شود و هم نظام ارائه خدمت. شما می دانید که هیچ نظام ارائه خدمت صد در صد بی نقص در دنیا وجود ندارد و اگر نظام های ارائه خدمت کشور انگلستان، کانادا و یا کشورهایی که سیستم بین المللی سلامت دارند را بررسی کنیم هم به ایرادات و انتقادات بسیاری بر می خوریم.

دکتر استقامتی ادامه داد: مهمترین نقدی که به سیستم ارائه خدمت می کنم این است که ما از بیمه های واقعی برخوردار نیستیم و به علت برخوردار نبودن مردم از بیمه های واقعی و درست دو گروهی که هر دو محق هستند؛ یعنی گروه بیماران و گروه پزشکان در مقابل هم قرار داده می شوند و در این میان آنهایی که باید وظیفه شان را اعمال کنند غایب هستند و بیمار ناراضی است به دلیل اینکه برخی هزینه ها را نمی تواند پرداخت کند و پزشک هم ناراضی است به دلیل اینکه عمری را صرف علم و خدمت به مردم کرده و حالا انتظاراتش برآورده نمی شود.

وی تصریح کرد: در این میان بیمه ها باید هزینه ها را جبران کنند و بیمه ها را واقعی کنیم و فرهنگ بیمه را تقویت کنیم باید بیمه ها تقسیم بندی و رتبه بندی شوند چراکه برخی افراد از همه بخش های بیمه نمی خواهند استفاده کنند و این ها بحث های علمی است که باید انجام شود. ما باید با استفاده از الگوریتم تشخیصی به سمت کاهش هزینه ها برویم.

وی خاطر نشان کرد: معتقدم فرهنگ سلامت جامعه را باید افزایش دهیم و در این میان رسانه ها  نقش مهمی  دارند. بسیاری از بیماران ما از فرهنگ سلامت اطلاع کافی ندارند و بهره ای نبرده اند و فکر می کنند که اگر صبح به یک پزشک مراجعه کردند چند ساعت بعد باید به پزشک دیگری مراجعه کنند و مهلت و زمان کافی برای تشخیص و درمان خود به پزشک نمی دهند.

وی تأکید کرد: معتقدم در ادامه روند طرح تحول سلامت تعرفه ها باید اصلاح شود و هزینه ها واقعی و بهینه شود همچنین بیمه ها باید واقعی باشند تا جهت حرکت مثبت پیش رود و در کل حرکت رو به جلو بود.

وی در مورد دسترسی به دارو در طرح تحول سلامت نیز گفت: هم اکنون در حوزه دارویی بسیاری از دارو ها در اختیار مردم است و داروهای جدیدی که در دنیا استفاده می شود مجوز ورود دارند و در اختیار مردم است. همچنین بسیاری از داروهای سرطان پوشش بسیار خوب و بالایی دارند و خوشبختانه کمبود محسوسی در مورد داروها وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: به گفته وزیر بهداشت ما 70 هزار تخت بیمارستانی کم داریم و بسیاری از تخت ها نیز کهنه است و این ها مواردی نیست که به سرعت و در کوتاه مدت انجام شود و بودجه دولتی نیز پاسخگو نیست .پس باید کاری کنیم که بخش خصوصی را به سیستم وارد کنیم. منتهی با این روال نمی شود که تا بخش خصوصی وارد می شود ما بخواهیم انواع تعرفه ها را برایش تعیین کنیم بلکه باید از بخش خصوصی حمایت واقعی کنیم تا بتوانند با یک سود منطقی وارد این مقوله شوند والا این مشکل حل نمی شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: