کد خبر: ۱۵۳۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۶ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 27
شفاآنلاین:دکتر پرویز الیاسی ،چشم پزشک دریادداشتی نوشت :در صورتی که با فردی روبرو شدید که قربانی اسیدپاشی شده بدون اینکه وقت خود را به دستگیری عامل اسیدپاشی و موارد غیرضروری دیگر هدر بدهید به نکات زیر دقت کنید.
به گزارش شفاآنلاین دراین یادداشت آمده است:

1.منتظر کمک نمانید چون بعداً از هیچکس، هیچ کاری مهمتر از کاری که شما در همین دقایق اولیه میتوانید انجام دهید ساخته نیست. هیچ پماد، کرم یا دارویی لازم نیست، فقط نیاز به آب دارید.

2. به هیچوجه لازم نیست آب حتماً تمیز باشد. آب معدنی نیم خورده، آب مانده در ته لیوان یا پارچ، آبی که در صندوق عقب ماشین دارید، آبپاش چمنهای اطراف، آب آبنماها و حوض و حتی آب جوی روان اطرافتان هم قابل استفاده است و دست دست نکنید. اگر به آبی شک دارید با نوک انگشت آنرا لمس کنید یا آنرا بو کنید که بنزین یا اسید و مواد شوینده نباشد.


3. از اطرافیان بخواهید به اورژانس زنگ بزنند و شما فوراً مشغول کمک به فرد آسیب دیده شوید. با هر آبی که در دسترس شماست فقط محلی را که اسید با آن در تماس بوده مرتب و بدون وقفه شستشو دهید، مقدار آب باید فراوان و حداقل یک لیتر باشد.

4. محلی را که شستشو میدهید تا حد امکان باید پایینتر از قسمتهای دیگر بدن قرار دهید بطوریکه آب بعد از شستشوی عضو به زمین بریزد و با قسمتهای سالم بدن تماس پیدا نکند، مثلاً اگر فقط سمت راست صورت آسیب دیده آنرا طوری شستشو دهید که آب آن مستقیماً به زمین بریزد و به طرف سمت چپ صورت که سالم است چکه نکند.

5. در حالیکه مشغول شستشوی فرد آسیب دیده هستید به اطراف نگاه کنید و اگر مغازه یی در اطرافتان هست از یک نفر بخواهید از مغازه های اطراف هر آبی را که در دسترس دارند بیاورند.

6. در حالیکه مشغول شستشوی فرد آسیب دیده هستید از اطرافیان بخواهید که اگر در این نزدیکی داروخانه یی هست بروند و هر تعداد که میتوانند سرم شستشو بیاورند.

7.اگر در محل آسیب دیده، پوشش یا لباسی وجود دارد سعی نکنید آنرا خارج کنید بلکه بعد از کمی شستشو و خیس شدن، آنرا از یک سمت قیچی کنید و از بدن فرد جدا کنید. افراد آسیب دیده اغلب خانم هستند و تلاش برای حفظ حجاب یا روسری آنها در این وضعیت اورژانسی ممکن است با آسیب بیشتری همراه شود.

در صورت رعایت نکات بالا مطمئن باشید که شما موثرترین شخص در روند درمانی فرد آسیب دیده هستید و تمام روشهای درمانی و جراحی بعدی مدیون تلاش شما در دقایق اولیه است.
برچسب ها: اسید پاشی ، قربانی ، اسید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: