کد خبر: ۱۵۳۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 24
عضوهیأت مدیره انجمن مغز و اعصاب ایران درگفتگوبا شفاآنلاین تشریح کرد:
شفاآنلاین :عضو هیأت مدیره انجمن مغز و اعصاب با تشریح علت شلوغی برخی متخصصین مغزواعصاب وام اس از سیستم ناکارآمد ارجاع به دلیل نبودن تعرفه واقعی انتقاد کرد وپزشک خانواده را جزئی از سیستم ارجاع دانست که مسکنی ناکارآمد تر در درمان این سیستم ناقص است.

دکتر سید مسعود نبوی، درباره چالش های درمان بیماری ام اس در ایران به خبرنگار شفاآنلاین گفت: بیماری ام اس یکی از بیماری های مهم مغز و اعصاب است و همه کسانی که تخصص مغز و اعصاب گرفته اند بیمار ام اس رادیده اند. این بیماری یکی از انواع بیماری های خود ایمن است که دلایل متعدد محیطی و ژنتیک به وجود آورنده آن است.


وی در مورد مطب های شلوغ برخی از متخصصین مغز و اعصاب گفت: بیست و چند سال پیش که من تخصص گرفتم هفته ای چند بیمار ام اس می دیدیم بنابراین همه متخصصین اعصاب دوره بیماری ام اس را دیده اند اما در حال حاضر در هر درمانگاه نورولوژی که رزیدنت ها کار می کنند و تخصص می گیرند شاید هفته ای 30 الی50 بیمار ام اس را ببینند.پس درمی یابیم شیوع ام اس در ایران بیشتر شده است.ضمن اینکه همه متخصصین مغز و اعصاب بیماران ام اس را دیده اند ولی ممکن است برخی متخصصین تجربیات بیشتری داشته باشند یا دوره های فلوشیپ ام اس را دیده باشند.


مدیر گروه بالینی مرکز تحقیقات مغز و اعصاب رویان، افزود: یک سری از بیماران به پزشکان متخصص مغز و اعصب که فوق تخصص ام اس را دارند مراجعه می کنند ادعا نمی کنیم ولی احتمالاً فوق تخصص این رشته بیماران را بهتر درمان و مدیریت می کنند.

دکتر نبوی ادامه داد: مطب من بسیار شلوغ است و من از این مسئله ناراحتم ولی متأسفانه عقل برخی به چشمشان است وقتی می بینند که مطب پزشکی شلوغ است آنها هم به آنجا هجوم می برند ولی در کشور های اروپایی و پیشرفته مطب ها شلوغ نیست و آنجا برای وقت بسیار ارزش قایل هستند و بسیاری از پزشکان نامدار مطب هایی خلوت دارند و آن هم به این دلیل است که زمان را به صورتی مدیریت می کنند که وقت بیماران با هم همپوشانی ندارشته باشد و شلوغی و خلوتی مطب در تبحر پزشک ملاک نیست.

متخصص مغز و اعصاب و فلوشیب ام اس تصریح کرد: مطب های پزشکان در کشورهای پیشرفته به دلیل مدیریت زمان خلوت است و در عین حال آنجا سیستم ارجاع وجود دارد .ضمن اینکه من معتقدم که مطب پزشکان نباید اینقدر شلوغ باشد و روزی 50 الی 60 بیمار ام اس ویزیت کنند .در صورتی که شاید شرایط 10 تا از این بیماران به گونه ای پیچیده است که باید مشاوره داد .ازطرف دیگر سال ها در شورای سلامت بودم و من و همکارانم به مسئله نبود سیستم ارجاع بارها اشاره کردیم. در اتریش و آلمان که من تحصیل می کردم سیستم ارجاع سال ها وجود داشت و بیماری به پزشک فوق تخصص در پایتخت مراجعه می کرد که متخصص در شهر خودش نمی توانستند درمانش کنند و از پزشک متخصص برا درمان نزد فوق تخصص در پایتخت نامه داشت.

متخصص مغز و اعصاب در مورد سیستم ارجاع در کشور گفت: اگر سیستم ارجاع به این صورت باشد که بیماری که باید نزد متخصص رود همان ویزیتی که در شهرستان به پزشک متخصص جوان می پردازد در تهران هم همان مبلغ را برای پزشک فوق تخصص با انواع امکانت بپردازد قویاً ترجیح او این خواهد بود که به تهران نزد پزشک فوق تخصص بیاید و این می شود که اغلب مطب های تهران شلوغ می شوند و سیستم ارجاع ناکارآمد می شود و مهمترین کار قبل از ایجاد سیستم ارجاع تعیین تعرفه ها ی واقعی است.

مدیر گروه بالینی مرکز تحقیقات مغز و اعصاب رویان گفت: به دلیل ضعف تعرفه و نا کارآمدی سیستم ارجاع آن را رها کردند و طرح پزشک خانواده را شروع کردند در حالی که طرح پزشک خانواده جزئی از طرح ارجاع است ولی سیستم ارجاع ما فقط شد پزشک خانواده و پزشک خانواده هم صرفاً دفترچه بیمار شهرستانی را مهر می زند و بیمار باز نزد پزشک متخصص و فوق تخصص در پایتخت می آید و این سیستم فایده ای ندارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
دکترای پولکی
شیده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
0
0
ولی خودشون اونقدر برای وقت بیمار ارزش قائل نیستن ک ب بیمار نوبت درست بدن ک چه تایمی باید مطب باشه به همه ی ساعت مشخص میدن و گاهی واقعا ۳ساعت علاف میشی تا نوبتت بشه بری داخل
حديثه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
0
0
خيلييي جالبه، شوكه شدم با نظر اقاي دكتر، پريروز مطب ايشون بودم، به ٧٠تا مريض تو يه بازه زماني محدود نوبت داده بودند، تو اتاق ١٢متري همه تو دل هم. همييشه هم حداقل زماني كه تو مطبيم ٣ساعت بوده تا...
جالبه كه ار مطب خلوت و احترام به حقوق مريض صحبت ميكنن
شبنم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
0
0
من ۱۴سال هست پیش دکتر نبوی میرم بهترین دکتر هستن عالی هستن خدا سلامتی بهشون بده مریض رو ویرچر رو هم با درمان مناسب بلند کردن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: