کد خبر: ۱۵۲۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 21
قوس ستون فقرات در ناحیه کمر بصورتی است که به سمت جلو تحدب دارد.افزایش این تحدب که معمولاً به علت ضعف عضلات شکم و عضلات ستون مهره ایجاد میشود لوردوز Lordosis نام دارد.افزایش لوردوز میتواند مسبب بروز کمردرد شود.
شفا آنلاین:اغلب کمردردها قابل پیشگیری میباشند.بسیاری از کمردرد ها <Pain of>به این علت ایجاد میگردند که ما نمیدانیم چطور از کمر خود مراقبت نماییم.کلید اصلی پیشگیری در اکثر کمردردها این است که از فشار زیاد به کمر خود جلوگیری کنیم.معنای این جمله آن نیست که هیچ کاری نکنیم بلکه باید یاد گیریم که فعالیت های روزمره خود را چگونه انجام دهیم تا کمر تحت فشار بیش از تحمل خود، قرار نگیرد.

به گزارش شفا آنلاین:در مسئله ی پیشگیری از کمردرد مهم ترین اصل جلوگیری از افزایش قوس کمری است.افرایش قوس کمر میتواند سبب افزایش فشار به ستون مهره و کمردرد شود.قوس ستون فقرات در ناحیه کمر بصورتی است که به سمت جلو تحدب دارد.افزایش این تحدب که معمولاً به علت ضعف عضلات شکم و عضلات ستون مهره ایجاد میشود لوردوز Lordosis نام دارد.افزایش لوردوز میتواند مسبب بروز کمردرد شود.

دلایل شایع کمردرد و مهمترین توصیه های عمومی جهت پیشگیری از کمردرد :
ـ هر چه وزن انسان بیشتر باشد فشار بیشتری روی ستون فقرات وارد شده و احتمال کمردرد بیشتر میشود.(بنابراین در صورت اضافه وزن و ابتلا به کمردرد،در وهله ی اول وزن خود را کم کنید)
ـ در مجاورت باد مستقیم خنک کننده ها (مثل پنکه و کولر) قرار نگیرید و بخصوص در تابستان در زیر کولر نخوابید.
ـ کشیدن سیگار میتواند مسبب تشدید کمردرد شما میشود. بنابراین از آندوری کنید.
ـ قبل از انجام هر ورزشی ابتدا با متخصص ارتوپد یا فیزیوتراپی مشورت کنید.
ـ برای انجام ورزشهای سبک روزانه،از شروع ناگهانی ورزش بدون آمادگی خودداری کنید.(عدم آمادگی،موجب آسیب عضلات و رباط ها و بروز کمر درد میشود)
ـ استفاده از کمربند طبی فقط در مواردی که کمردرد حاد وجود دارد.(استفاده از کمربند برای چند روز اشکالی ندارد ولی استفاده بلند مدت از این کمربند ها در اغلب موارد مضر است.استفاده دائمی از کمربندهای طبی موجب میشود فرد برای مستقیم نگه داشتن ستون فقرات به کمربند تکیه کرده و عضلات کمر و شکم دچار ضعف شوند. نتیجه اینست که در بلند مدت عضلات شکم و ستونفقرات ضعیف شده و این ضعف موجب افزایش شدت کمردرد میشود. پس حتما به خاطر داشته باشید که استفاده از کمربند طبی باید به مدت کوتاهی باشد).
ـ بهترین راه مقابله با کمردرد تقویت کردن عضلات کمر با انجام نرمش های مخصوص طبی (با تجویز فیزیوتراپیست) است.

پزشک آنلاین

مرتضی شریفی [ فیزیوتراپیست ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: