کد خبر: ۱۵۲۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 15
این بیماری همچنین به عنوان سندرم اورمی نیز شناخته می شود که در نتیجه آن سطح نیتروژن اوره خون (BUN) افزایش می یابد. اوره توسط روده و کبد تولید شده و از طریق ادرار دفع می‌شود.
شفاآنلاین>سلامت>ارومیا (Uremia) بیماری است که در اثر آن به دلیل اختلال در عملکرد کلیه‌ها، حذف مواد زاید از طریق ادرار صورت نمی گیرد و میزان مواد سمی و زاید در جریان خون افزایش می یابد؛ این بیماری در صورت عدم درمان منجر به نارسایی کلیه و مرگ می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین،این بیماری همچنین به عنوان سندرم اورمی نیز شناخته می شود که در نتیجه آن سطح نیتروژن اوره خون (BUN) افزایش می یابد. اوره توسط روده و کبد تولید شده و از طریق ادرار دفع می‌شود.
در صورت اختلال عملکرد کلیه‌ها، تصفیه ضایعات نیتروژن صورت نمی‌گیرد و این مواد زاید وارد گردش خون می‌شوند و نتیجه آن نارسایی کلیه(Kidney failure) و مرگ است. در صورت تشخیص زودهنگام این بیماری قابل درمان است.

** علل بروز ارومیا
این بیماری می‌تواند علل مختلفی داشته باشد اما مهمترین علل آن عبارتند از:
- تروما یا هرگونه آسیب به کلیه‌ها
- انواع بیماری‌های خود ایمنی
- فشار خون
-افت فشار خون
-دیابت
-سنگ کلیه
- بی‌نظمی کلیه‌ها
- آمبولی شریان کلیوی
- جراحی
- کم‌آبی بدن
- نارسایی احتقانی قلب
- سوختگی پوست
- شوک
- عفونت
- انسداد جریان ادرار
- اسهال یا استفراغ شدید
- خونریزی بیش از حد
- استفاده بیش از حد از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی

** علایم ارومیا
برخی از مهمترین علایم این بیماری عبارتند از:
- کاهش ادرار
- ضعف
- رنگ پریدگی
- خونریزی
- تورم
- افزایش ضربان قلب
- خشکی دهان
- سرگیجه(Dizziness)
- خستگی
- درد در ناحیه شکم
- تشنگی شدید
- کاهش فشار خون
- غش

** تشخیص و درمان
این بیماری معمولا با علایمی مانند تهوع، استفراغ، تشنگی بیش از حد، خستگی، مشکلات بینایی، گرفتگی عضلات و بی‌قراری همراه است.
معمولا پزشک آزمایش 24 ساعته ادرار کراتینین برای بیماران تجویز می کنند و به کمک مشخصات بیوشیمیایی خون، بیماری را تشخیص می‌دهد.
بیمار پس از تشخیص به سرعت بستری می‌شود و با همودیالیز، مایع درمانی و تزریق خون درمان آغاز می‌شود. ارومیا در صورت عدم درمان می تواند منجر به مرگ بیمار ‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: